Všem benzinovým a naftovým motorům, které se používají pouze sezónně, je potřeba věnovat zvýšenou pozornost před jejich „zazimováním“ nebo odstavením z provozu na dobu delší než tři měsíce. V případě, že zařízení nebude odstaveno v prostorách poskytujících optimální podmínky, může trpět zejména palivo. Správně připravit motory na zimu je přitom jednoduché. Klíčové je naplnit nádrž vhodným palivem s nižším obsahem biosložky. Ať už jde o sekačky, vyžínače, motorové pily, sněhové frézy, také lodní motory, veterány, motorky, ale třeba i auta svátečních řidičů, lze je na delší odstávku bez problémů připravit. Proč je tento krok důležitý a jak na to?
Většina paliv na trhu obsahuje biosložky, které pomáhají snižovat emise z provozu spalovacích motorů. Až do deseti procent objemu biosložky se nachází v benzinu a do sedmi procent v naftě. Mnohá zařízení se spalovacími motory se přitom přes zimu nenacházejí v podmínkách potřebných pro zachovávání kvality paliva (tzn. stabilní teplota 12 °C, bez přístupu vzduchu), proto může palivo v jejich nádrži po pár měsících začít ztrácet své původní vlastnosti.
„Před delším odstavením jakéhokoli zážehového motoru, včetně zahradní techniky či člunů, se doporučuje automobilový benzin s obsahem biosložky do 10 % (E10) spotřebovat nebo vyjezdit a nahradit ho benzinem s nižším podílem biosložky (označený E5). V případě paliv Shell doporučuji natankovat benzin Shell V-Power Racing 100 (E5) obsahující ETBE, který výrazně snižuje klepání, potlačuje nedokonalé hoření a zároveň má schopnost 100% odstraňovat usazeniny snižující výkon. Alternativou je nechat nádrž během odstávky prázdnou a před opětovným uvedením do provozu ji natankovat čerstvým palivem. Tuto první nádrž po odstávce vyjet tzv. do sucha a teprve pak se vrátit k běžnému stylu tankování.“ uvedla Markéta Jakoubková, která odpovídá za kvalitu paliv Shell v Česku, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích.*
Pomocníci na zahradě
Máte-li doma nebo na chatě benzinovou sekačku, vyžínač, motorovou pilu či další nářadí s benzinovým motorem, před jejich uskladněním věnujte pozornost palivu. Nejsnazším řešením je spotřebovat ho během poslední sezónní práce. Pokud se to nepodaří, je vhodné natankovat palivo se specifikací E5. Toto označení naleznete v černém kruhu na výdejním stojanu a na výdejní pistoli, například u benzínu Shell V-Power Racing 100.
Důležité je také stroj pravidelně servisovat a na konci sezóny nezanedbat jeho vyčištění. To oceníte zejména na jaře, až se budete chtít znovu pustit do práce. Správnou péči o motor během aktivní sezóny zajistíte také tankováním kvalitních aditivovaných paliv, jako je například Shell V-Power, které 100% čistí klíčové části motoru, zbavuje ho karbonových usazenin a vrací mu původní výkon.* V případě, že vám nejde techniku po delší odstávce nastartovat a nalili jste do ní čerstvé palivo, je třeba hledat jiný technický problém.
Motorky, veterány, lodní motory
U těchto typů strojů je rovněž vhodné před delším odstavením palivo spotřebovat. Je to problém všech nádrží, které nejsou hermeticky uzavřené, zejména u starších vozidel a motorek. Benzin, který je delší dobu vystaven vzduchu a teplu, ztrácí těkavé látky potřebné k nastartování motoru. Proto je vhodnější před zazimováním benzin spotřebovat, nenechávat ho v nádrži a na jaře natankovat nový.