Pro muže je neutrální přístup k tělu přirozenější, nejsou na sebe tak přísní a oblečením se nesnaží nic skrýt. Často opomíjeným tématem vztahu mužů k vlastnímu tělu se zabýval Fashion (Re)search evropského vyhledávače módy GLAMI. Vyplývá z něj i to, že zatímco většina žen má tendenci vnímat svou figuru víc plus-size, než v reálu mohou být, téměř polovina mužů považuje svou váhu a výšku za normální.
Muži vnímají diktát módního průmyslu jako nerealistický pro obě pohlaví stejně. To si myslí 43 % z nich. Ženy na stejnou otázku ve 44 % odpověděly tak, že váhy jsou vychýleny daleko přísněji v neprospěch žen.
Nespokojeni? Sebeláska neletí, jdou změnit vzhled
Ačkoli například 52 % mužů není spokojeno se svým břichem, což pro ně ztěžuje nákup džínů, kalhot, obleků a sak, popisují svou postavu jako velikostně normální v rámci jejich váhy a výšky. Pokud se jim proporce změní například vlivem stresu či nemoci, nepromítne se to do změny nákupních návyků či nižší frekvence nakupování. Jsou-li nespokojeni, jdou do akce.
Zatímco ženy mění přístup k sobě sama a pracují na sebepřijetí (38 %), mužům ke spokojenosti se svým tělem pomůže především fyzická změna postavy jako zhubnutí či nabrání svalové hmoty (31 % vs. 14 % sebepřijetí).
Není jim jedno, co módní značky ukazují. Čtyři z 10 zvolí uvědomělý brand
Muži ale řeší, co a jak módní značky zobrazují. A to až tak, že 42 % z nich reálně upřednostní značku, která podporuje sebepřijetí a body neutrality. U žen tento fakt dokonce ovlivní nákupní chování „jen” ve 40 %.
„Body neutrality a zobrazování reálného mužského těla v různých velikostech je něco, co módní značky ve své komunikaci zatím opomíjejí. Pokud se dnes zaměří na diverzitu, je to většinou o plus-size modelkách. Svět mužské módy zůstává diverzitou netknutý a to by neměly značky dál akceptovat,” vyslovuje přání brand manažerka GLAMI Eliška Hynková.
Právě tzv. body neutrality, což je koncept, který učí respektovat vlastní tělo bez nutnosti zabývat se jeho proporcemi či jej nějak hodnotit, dává letošní Fashion (Re)search do popředí. Úkolem módy je pak zdůraznit, co na figuře zdůraznit chceme, a posloužit funkčností a pohodlím.
Mužům to jde líp, nečelí odmala módnímu diktátu jako ženy
Mužům je na rozdíl od žen body neutralita vlastní, respektive není pro ně tak náročné ke svému tělu přistupovat neutrálně. I k nim je módní průmysl přísný, ale vzhledem k nastavení společnosti ten tlak není stejný, jako na ženy. U mužů je kladen větší důraz na sílu, zdraví a funkčnost těla. „Muži tak na sebe v důsledku nejsou tak přísní jako ženy a vnímají své tělo vlídněji. Třikrát častěji než ženy se nesnaží oblečením nic zakrývat. Zároveň se na rozdíl od žen nesnaží ani nic zvýraznit,” uzavírá Eliška Hynková s tím, že takto odpovědělo šest z deseti mužských respondentů.
Dnes najde zákazník v katalogu GLAMI.cz 3 miliony produktů od více než 25 tisíc značek. GLAMI patří do skupiny GLAMI.group a působí již ve 14 zemích světa s návštěvností 47 milionů.