Pro nákupy sešitů volí žáci a jejich rodiče hlavně papírnictví, hledají přitom sešity s atraktivním designem a pevnější obálkou. To jsou hlavní závěry průzkumu Papíren Brno mezi žáky a studenty od druhých stupňů základních škol po vysokoškoláky. Z rozhovorů s učiteli a vedeními předškolních a školních zařízení pak vyplynulo, že by se papír v sešitech neměl propíjet.
Rozdíly naopak panují v tom, kdy školy dávají žákům informace, jaké pomůcky na další rok potřebují. Jednotný není ani rozsah pomůcek, které školy žákům poskytují zdarma a co si musejí rodiče dětem obstarat ze svého.
„Po menší papírové krizi v předchozích letech předpokládáme, že poptávka po sešitech vyroste na předpandemickou úroveň. Dětí do škol sice nastupuje více než loni, ale přechod výuky do on-line prostředí při covidu v rodinách snížil spotřebu sešitů. Papírníky určitě uklidní, že 77 % respondentů kupuje sešity právě v papírnictvích, na e-shopy se spoléhá 11 % zákazníků a po 6 % mají supermarkety a knihkupectví,“ říká vedoucí marketingu Papíren Brno Petra Holubová, s tím, že do knihkupectví chodí zákazníci spíše pro exkluzivnější papírenské zboží.
Zákazníci na sebe také prozradili, že při výběru je pro ně nejdůležitější design (přes 50 % respondentů), dalšími kritérii jsou v sestupném pořadí ekologická udržitelnost, kvalita a cena sešitu. „To nás inspirovalo k novému designu právě recyklovaných sešitů, jejichž obliba v naší nabídce roste. Zároveň jsme zpevnili obálku recyklovaných sešitů, protože sešity dostávají od svých majitelů často zabrat. Recyklovaný papír totiž sám o sobě není tak pevný a nechceme, aby měly děti ze sešitů lidově řečeno salát pár týdnů po nástupu do školy,“ dodává Holubová.
Nejednotný je přístup škol k tomu, kdy žáky a rodiče informují o pomůckách potřebných pro další školní rok. Zhruba polovina škol oznamuje požadavky na školní potřeby už v červnu, druhá polovina až začátkem dalšího školního roku. Velké rozdíly mezi školami panují v tom, které pomůcky si zajišťují školáci se svými rodiči a co všechno nakoupí svým žákům školy. „Zjistili jsme, že spektrum možností se pohybuje od škol, které svým prvňáčkům zajistí úplně vše, přes instituce, které nabídnou dětem na první stupni aspoň základní pomůcky, ale jsou i takové školy, které nechávají na rodinných rozpočtech úplně všechny náklady,“ vysvětluje Holubová a nabádá zejména rodiče prvňáčků, aby se ve škole včas informovali.