Pocit, který dokáže vyvolat divadelní představení, malba nebo i poslech oblíbené hudby je pro každého jedinečný. Děti jsou navíc přirozenými umělci, překypují energií a nápady a ke tvoření přistupují s radostí a bez zábran. Umění jim pomáhá sebeuvědomění i vyjádření obtížných pocitů, na které nestačí slova. Vyražte s dětmi ven a vytvořte si svou malou uměleckou scénu, na kterou budete ještě dlouho vzpomínat.
„Děti v přírodě vnímají všemi smysly, jsou navíc svou výškou přírodě mnohem blíže a mohou tak sledovat detail. Současně předškoláci mohou rozvíjet matematické dovednosti například pomocí pojmů větší-menší, porovnávání délek apod., to vše zajímavou a zábavnou formou. Nespornou výhodou je, že děti mají možnost dotýkat se a hrát si s přírodními materiály, což je pro ně v dnešním plastovém a virtuálním světě přínosná alternativa,” říká Tereza Valkounová, předsedkyně Asociace lesních mateřských škol. V lesních školkách děti tráví celoročně většinu času venku v přírodě a je prokázáno, že pobyt venku dětem v mnoha ohledech svědčí – podporuje jejich zdravý vývoj, zlepšuje zdraví i imunitu.
A jak na to?
V lese se děti nesetkávají s hotovými hračkami, svou hru tvoří od samého počátku. Rozvíjí se tak jejich fantazie, ale i motorické dovednosti. Nespornou výhodou je také to, že děti venku nemají co rozbít, nemusí po sobě uklízet a nepotřebují žádné zvláštní vybavení – vše si najdou kolem sebe, přičemž okolní prostředí nabízí množství nejrůznějších přírodních materiálů (např. kameny a kamínky, šišky, větvičky, šnečí ulity, mech a další). Dejte dítěti vlastní košíček nebo tašku, kam je může sbírat, bude to pak pro něj větší motivace a na svůj úlovek bude patřičně hrdé. Zároveň nechte děti, ať si sami určí, co je zaujme a neurčujte jim, co sbírat, přišly by tak o kus zábavy z objevování. Můžete si také společně povídat o tom, co si dítě vybralo a proč, co se mu na tvarech a barvách přírodnin líbí. Rozvíjíte tím jeho slovní zásobu a schopnost vyjádřit se. To ale platí pro děti od 3 let výše, menší děti je lepší nezahrnovat otázkami, více ocení, když budete sbírat a tvořit také a bodou vás u toho moci pozorovat.
Důležitý je proces tvoření ne výsledek
Je třeba říci, že neexistuje správné nebo špatné tvoření. Umění je vždy jedinečné a originální a děti bychom tak měli podpořit, proto:
- Nechte děti rozhodnout, jak chtějí tvořit – dejte jim k dispozici materiál a pomůcky, to stačí.
- Neříkejte jim, co by podle vás měly dělat, ale dělejte to sami. Děti nejraději tvoří nápodobou a postupně přijdou na to, že lze jít vlastní cestou.
- Pokud si nejste jisti, požádejte dítě, aby vám o svých nápadech řeklo více.
- Výsledné dílo nemusí splňovat vaše očekávání. Oceňte jej tím, že pojmenujete konkrétní prvek nebo postup, který vás zaujal.
Co dětem umění přináší?
Umělecká tvorba v raném věku má mnoho přínosů pro fyzickou, emocionální a duševní pohodu dětí. Zde jsou jedny z nich:
Kreativita
Kreativita a možnost tvoření je pro vývoj dítěte nesmírně důležitá a podporuje představivost. Pravá, kreativní strana mozku, je zodpovědná za vizuální dovednosti a porozumění tomu, co vidíme očima (což se v předškolním věku stále vyvíjí). Při tvoření má dítě možnost experimentovat, zkoušet nové kombinace a zkoumat jak fungují barvy i materiály. Toto zkoumání vytváří nová spojení v mozku, děti se každým pokusem učí (víc než když opakují “správný postup”) a to zábavnou formou. Zkuste dát dětem možnost, aby si osahaly kůru stromu, či prozkoumaly tvar a barvu jeho listů, a uvidíte, jakým způsobem pak strom nakreslí.
Rozvoj mozku
Děti jsou přirozeně zvídavé. Zkoumají, pozorují a napodobují, a snaží se zjistit, jak věci fungují. Umění je činnost, při které se mohou v závislosti na aktivitě uplatnit všechny smysly – zrak, zvuk, hmat, čich a chuť. Dětské mozkové synapse se rozbíhají, když děti experimentují a tvoří tím, že míchají barvy a materiály nebo kreslí podle fantazie či toho, co vidí před sebou. V přírodě k tomu slyší uklidňující zpěv ptáků, šumění listů nebo vody. Klid vytváří pocit bezpečí a ten je pro učení klíčový – bezpečí a radost prokazatelně podporují budování nových mozkových spojení.
Vyjadřování pocitů
Děti vstřebávají neuvěřitelné množství nových informací a potřebují bezpečným způsobem zpracovat to, co se naučily. Umění jim umožňuje zkoumat pocity a vyrovnávat se s každodenními i významnými událostmi. Dítě se naučí vyjadřovat své vlastní pocity tím, že své myšlenky přenese ať už na papír nebo je třeba zahraje pomocí figurek. Je to způsob, který jim může být příjemnější než slova. Zkuste jej proto neopravovat a nehodnotit. Pokud vás zajímá, proč maluje někdy nesrozumitelné či strašidelné scény, ptejte se se zvědavostí a podporou, že je v pořádku, cokoli maluje. Tím jej totiž učíte, že je v pořádku, jak se cítí, je přijímáno takové, jaké je.
Rozvoj motorických dovedností
Tvoření pomáhá rozvíjet jemnou motoriku prstů a koordinaci ruky a oka dítěte. Držení štětce, navlékání korálků, lepení, modelování pak pomáhá například při učení zavazování tkaniček, zapínání knoflíků, a mnoha dalších každodenních činnostech.
Sociální dovednosti
Umění poskytuje dětem prostor pro sebevyjádření. Když děti tvoří, posilují svou sebedůvěru díky tomu, že mohou vytvořit něco jedinečného, vyjadřují své pocity a představy o světě. Při společné práci se děti učí sdílet, komunikovat s ostatními. Umění pomáhá vytvářet společný prostor i pro děti, které se navzájem neznají a mohou přitom vytvořit společné dílo.
A co můžete vyzkoušet?
Mandala
Mandalu si můžete vytvořit přímo v lese nebo v parku, případně nechat listy vysušit, dokud nebudou rovné. Stačí je založit do knížky a vylisovat a pak je uspořádat a nalepit na papír.
Zvířátka z kamínků a listí
Z přírodních materiálů lze poskládat zvířátka, z kamínku můžete vytvořit želvu, z listí třeba oslíka nebo motýla.
Malování
V přírodním terénu můžeme kreslit nebo zanechávat stopy. K takovým aktivitám lze využít hlínu nebo písčitý podklad, který najdeme například na břehu rybníků, okrajích lesů. V přírodě si najdeme silnější kousky větviček a jimi kreslíme do podkladu (např. sluníčko, květinu…). Malby lze doplnit nasbíranými přírodninami – šupinkami ze šišek, kousky kůry, kamínky, malými větvičkami, případně obtisky šlápot nohy, ruky apod.
Domeček pro lesní skřítky
Určitou formou “lesumění” jsou i oblíbené dětské lesní domečky a další stavby z mechu a klacíků. Nejlépe lze stavět u pařezu, kde dáváme listy, šišky, větvičky, a pak domeček zdobíme.