Menstruační chudoba je stále palčivým problémem i v ČR. Tesco si uvědomuje nutnost otevřeně mluvit o tomto tématu, které je často tabuizováno. Společnost od roku 2023 poskytuje na všech dámských zaměstnaneckých toaletách zdarma menstruační potřeby a loni snížila ceny dámských hygienických potřeb vlastní značky o hodnotu DPH. Letos Tesco posouvá svůj závazek ještě dál – rozšiřuje aktivity a přichází s novou vizuální identitou kampaně.
Nový vizuální styl komunikace má lépe odrazit hlavní sdělení a zároveň respektuje citlivost tématu. „Menstruace je pro mnoho žen nejen fyzická záležitost, ale také společenský a ekonomický problém. Naším cílem je nejen pomoci, ale také inspirovat ostatní ke změně. Chceme přispět k tomu, aby žádná žena nemusela být kvůli nedostatku hygienických potřeb vyloučena z každodenního života,“ říká Katarína Navrátilová, generální ředitelka Tesco ČR a ambasadorka kampaně. Dále prozrazuje: „Loni jsme se rozhodli snížit ceny dámských hygienických potřeb vlastní značky o hodnotu DPH. Letos v tomto budeme pokračovat a k tomu chceme rozšířit a posílit spolupráci s vybranými školami a organizacemi, abychom společně upozorňovali na tento stále aktuální problém u nás.“
Od začátku kampaně Tesco spolupracuje se spolkem SOLA pomáhá, který se věnuje boji proti menstruační chudobě více než 4 roky. Jen za rok 2024 rozdali více než 130 000 kusů menstruačních potřeb všude tam, kde jsou pro ženy luxusem. Spoluzakladatelka spolku SOLA Lucie Gregorová k tomu říká: „Neustále nás překvapuje, jak obtížně dostupné mohou menstruační potřeby být a jakou úlevu ženám přináší, když jim je zajistíme. Menstruace nepočká na vhodný okamžik ani se neptá, zda si ji můžete dovolit. Prostě přijde. A žádná žena by neměla být nucena kvůli nedostatku menstruačních potřeb přerušit svůj běžný život. To, že v ČR máme jedno z nejvyšších DPH na tyto produkty, je bohužel důkazem, že nás čeká ještě mnoho práce v oblasti normalizace menstruace. O to více nás těší, že máme tak silné partnery v boji proti menstruační chudobě, jako je Tesco.“
Hlavním cílem společné osvětové kampaně je podpořit otevřenou diskusi o menstruaci, prolomit tabu a zajistit, aby dívky a ženy v potřebě měly přístup k nezbytným hygienickým potřebám. Tato iniciativa je součástí širšího závazku společnosti Tesco v oblasti diverzity a inkluze se zaměřením na genderovou problematiku. Tesco zaměstnává 74 % žen, pro které jsou od října 2023 na všech dámských zaměstnaneckých toaletách k dispozici menstruační potřeby vlastní značky Pro Formula zdarma. Tento krok zaměstnankyně velmi oceňují.
Menstruační chudoba je charakterizována nedostupností adekvátních menstruačních potřeb, hygienických zařízení či vzdělání v oblasti menstruační hygieny. Podle odhadů si menstruační potřeby nemůže dovolit každá desátá žena v Evropě. Ženy, které se s menstruační chudobou potýkají, si nemohou dovolit nezbytné menstruační potřeby, což v mnoha případech znamená, že jim to mimo jiné brání v tom chodit do školy, pracovat a jinak se zapojovat do každodenního života. Menstruační chudoba způsobuje fyzické, psychické i emocionální problémy. Od roku 2007 umožňují právní předpisy Evropské unie všem členským státům snížit výši daně u dámských hygienických potřeb. V ČR spadají menstruační potřeby do kategorie s 21 % DPH, což je jedno z nejvyšších zdanění v EU.
Tesco chce jít ostatním příkladem, proto se rozhodlo snížit ceny menstruačních potřeb vlastní značky Pro Formula o hodnotu DPH. V prodejnách i na Tesco Online nákupy jsou všechny tyto tampony i vložky jasně označeny informací, že jejich cena je snížená o hodnotu DPH.
Více o podpoře důstojné menstruace: https://corporate.itesco.cz/udrzitelnost/pece-o-komunity/podpora-dustojne-menstruace