Kvalita vzduchu, který zaměstnanci dýchají často 8 hodin denně, je pro schopnost soustředit se, a tedy i výkonnost, mimořádně důležitá. Mnohé typy znečištění a také špatná ventilace místnosti mohou navíc vést k dýchacím onemocněním či alergiím, nebo přenosu bakterií a virů. Rizikem může být také nezdravá voda.
Nezdravé budovy
Kvalita pracovního prostředí, ve kterém tráví zaměstnanci mnoho času, rozhoduje o jejich spokojenosti, výkonnosti, ale i nemocnosti. V souvislosti s tím se objevuje pojem tzv. nemocných nebo nezdravých budov, což jsou špatně navržené nebo nevhodně vybavené a udržované budovy, které negativně ovlivňují pohodu a zdraví těch, kteří v nich pobývají. Syndrom nezdravých budov způsobují mimo jiné faktory jako je vlhkost a s ní související výskyt plísní, špatná cirkulace vzduchu v budově nebo škodliviny, které se do vzduchu uvolňují – a to nejen při výrobě, ale i v kancelářských prostorech.
Kvalita vzduchu v pracovním prostředí rozhoduje o spokojenosti, ale i kondici zaměstnanců. Moderní kancelářské i výrobní budovy jsou většinou plně klimatizované, takže vnitřní atmosféra v budovách závisí na správném nastavení systémů vzduchotechniky. Řada lidí citlivě reaguje na to, když vzduch nemá požadované parametry, objevuje se u nich únava, poruchy soustředění, bolesti hlavy, pálení očí. Důležité je také měnit pravidelně filtry vzduchotechniky. I když nebudou zdrojem kontaminace samy o sobě, mohou zanesené filtry způsobit snížení přívodu čerstvého vzduchu, a tím přispět ke zvýšení koncentrace virových částic v budově.
Kvalita vzduchu ovlivňuje zdraví i výkonnost
Kvalita vzduchu, který dýcháme v práci, je pro naši výkonnost mimořádně důležitá, čistý vzduch je do jisté míry záruka dobrých pocitů a soustředění zaměstnanců. Aby se mohlo říci, že vzduch, který dýcháme, je kvalitní, doporučuje se hlídat objem vzduchu, který je do interiéru z vnějších prostředí přiváděný – ať už přirozeným větráním nebo prostřednictvím vzduchotechnického zařízení – ale také jeho vlhkost, prašnost, obsah CO2, a samozřejmě teplotu. Pro pracoviště je doporučená teplota 22,5 °C, s ohledem na namáhavost vykonávané činnosti případně nižší a relativní vlhkost v rozmezí 40 až 60 %.
Wellbeing na pracovišti v posledních letech patří celosvětově k nejskloňovanějším tématům. Stále jasněji je vidět souvislost mezi spokojeností zaměstnanců a dlouhodobou prosperitou firmy.
„Kromě vytvoření vstřícné atmosféry na pracovišti a nabídky benefitů zaměřených na zdravý životní styl či snazší skloubení soukromí a práce je důležitou součástí tohoto trendu i podoba firemních prostor s důrazem na kvalitu prostředí, ale také ekologii a udržitelnost,“ doplňuje Michal Černý ze společnosti Audiopro. „Moderní kanceláře pak řeší i zvukový komfort. Hluk totiž může negativně ovlivnit koncentraci na práci, produktivitu a dobrou atmosféru v kanceláři. Architekti proto stále častěji využívají technologii akustického designu.“