Kia EV9 prokazuje skvělé jízdní schopnosti i za extrémních zimních podmínek. Technici Kia v rámci zimního testování ve švédském Arjeplogu za mrazivých podmínek blízko polárního kruhu důkladně prověřili bezproblémové fungování akumulátoru vozidla a jeho schopnosti dobíjení i za extrémně nízkých teplot. Dále optimalizovali fungování systému řízení trakce v zájmu co nejlepších jízdních schopností na sněhu a ledu.
„Názor, že elektromobily nejsou pro ježdění ve sněhu dobré, je pouhý mýtus,“ říká Gunther Frank, vedoucí manažer vývojových projektů z Technického centra značky Kia (HMETC). „Modelem Kia EV9 jsme dokázali, že máme technologii řešící problematiku rychlého dobíjení za nízkých venkovních teplot, stejně jako vylepšené jízdní schopnosti a handling pro bezpečné ježdění ve sněhu, které tak může být dokonce zábavné.“
Funkce teplotní přípravy akumulátoru a plánování tras EV pro optimální výkon při dobíjení
Kia EV9 má za optimálních podmínek cílový elektrický dojezd přes 541 km (v souladu s metodikou WLTP – World harmonized Light vehicle Testing Procedure). Se systémem 800V ultra rychlého dobíjení je možné již za 15 minut prodloužit dojezd o 239 km. Podobně jako u všech elektromobilů však platí, že používání za extrémně vysokých nebo extrémně nízkých venkovních teplot vede k pomalejšímu dobíjení a zkracování dojezdu.
„Podobně jako lidské tělo se i baterie nejlépe cítí pouze v určitém rozsahu teplot,“ říká Frank. „V takovém rozsahu funguje nejlépe, ať již při jízdě nebo dobíjení. Mimo tento rozsah jsme pak zavedli speciální nejmodernější technologie tepelného managementu baterie ke zvládání tak extrémních podmínek.“
Jednou z takových funkcí je teplotní příprava akumulátoru, která se poprvé představila říjnu 2022 v modelu Kia EV6. Teplotní příprava v zásadě znamená předehřev akumulátoru před dobíjením. Jelikož akumulátor dosáhne optimální teploty ještě před spuštěním dobíjení, může EV9 využívat ultra rychlé dobíjení i přes nízké venkovní teploty.
Další funkce, Plánování tras EV, kterou EV9 uvádí poprvé, zvyšuje pohodlí uživatelů tím, že podle potřeby automaticky programuje dobíjecí místa podél trasy. K přidávání dobíjecích míst podle potřeby systém v reálném čase analyzuje data vozidla, jakož i trasu zadanou do palubního systému AVN. Pokud k dosažení cíle odhadovaný elektrický dojezd nepostačuje, na displeji AVN se zobrazí zpráva s návrhem možných dobíjecích stanic a dotazem, zda je chce uživatel přidat k trase. To znamená, že uživatelé již nemusejí trasu plánovat podle dostupnosti dobíjecích stanic – EV9 to udělá za ně včetně informací o tom, kde a jak dlouho dobíjet.
Za nízkých teplot pak funkce Plánování tras EV společně s teplotní přípravou akumulátoru zajistí předehřev akumulátoru dříve, než vozidlo k vysokorychlostnímu dobíjecímu místu dojede. Z pohledu uživatele to znamená více času za volantem a méně čekání při dobíjení – a obecně méně starostí s dobíjením. „Naším cílem je zajistit uživatelům nejlepší možné zkušenosti v rámci používání vozu i jeho dobíjení,“ komentuje Frank. „Chceme, aby mohli překonávat dlouhé vzdálenosti v nejkratším možném čase a s co nejmenším stresem, aby přechod od konvenčních vozů k elektromobilům byl co nejsnazší a nejhladší.“
Charakteristické vlastnosti elektromobilu pro jízdní bezpečnost a stabilitu
K jízdní stabilitě EV9 přispívá nízké těžiště a dlouhý rozvor vozidla – zejména díky menším náklonům v zatáčkách. Kvůli vyšší hmotnosti a lepším schopnostem akcelerace elektromobilu se konstruktéři rozhodli posílit přední kotoučové brzdy. Vylepšení se dotklo i systému rekuperačního brzdění EV9, kde se uplatnila druhá generace integrovaného elektrického posilovače (IEB) ve prospěch nižší hmotnosti a vyšší energetické účinnosti.
Optimalizace podvozku EV9 se společně s odladěním systému odpružení promítla do vynikajícího handlingu na vozovkách pokrytých sněhem a ledem. Cílem konstruktérů bylo optimálně vyvážit bezpečnou a hladkou ovladatelnost s odezvou vozidla a radostí za volantem. Výsledkem jsou celkově vyváženější jízdní vlastnosti se zaměřením na maximální cestovní pohodlí za všech jízdních podmínek.
Pohon všech kol pro maximální ovladatelnost na sněhu
Technické centrum HMETC před testováním ve švédském Arjeplogu vybavilo EV9 speciálními zimními pneumatikami. Ty přispěly k maximální stabilitě vozidla na zasněžených cestách. Kia EV9 bude na přání k dispozici s 19 nebo 20″ lehkými litými koly; pro verzi GT line jsou dále k dispozici kola o velikosti 21″.
K ještě lepšímu handlingu na sněhu a ledu přispívá pohon všech kol. EV9 s pohonem všech kol je vybaveno elektromotory na obou nápravách. Provedení RWD používá 150kW elektromotor; verze AWD disponuje celkovým výkonem 283 kW. S aktivním pohonem AWD je tak systémový výkon prakticky dvojnásobný.
Systém řízení trakce s vyhrazeným režimem Snow
Systém řízení trakce EV9, označovaný též TCS, zlepšuje jízdní schopnosti v náročném terénu. Pomocí voliče terénních režimů v podobě tlačítka na volantu může řidič přepínat mezi režimy Mud (bahno), Sand (písek) a Snow (sníh) k optimalizaci jízdních schopností za různých podmínek. Systém přizpůsobuje točivý moment elektromotoru, rozdělování hnací síly, systémy podvozku a další funkce řízení stability s ohledem na bezpečné jízdní schopnosti i na površích se zhoršenou přilnavostí. To znamená, že zcela nové EV9 se dokáže pohybovat i mimo zpevněné cesty.
Režim Snow byl optimalizován k zajištění stability a průchodnosti na površích s nízkou adhezí. Systém řízení trakce po aktivaci režimu Snow omezuje točivý moment elektromotorů a reguluje hnací sílu ve prospěch optimálního záběru pneumatik na všech kolech ve snaze zajistit co nejlepší průchodnost na kluzkém povrchu. Kromě toho optimálně zasahuje brzdami k zajištění co nejlepšího záběru. Všechny uvedené funkce společně uživatelům přinášejí bezpečné a stabilní cestování – při zachování zábavných jízdních vlastností.
Informace o modelu Kia EV9
Kia EV9 přináší svěží myšlenky, design a technologie do segmentu elektrických SUV. Model s výrazným vzhledem SUV a schopností cestování bez emisí uvádí novou éru udržitelných výprav za dobrodružstvím. Vlajkové elektrické SUV se nabízí v sedmi- a šestimístném uspořádání v souladu s potřebami rodin mileniálů. Bezpečné a stabilní rodinné SUV s cílovým dojezdem přes 541 km, ultra rychlým 800V systémem dobíjení a volitelným pohonem všech kol je připraveno zvládnout jakékoli jízdní podmínky.
Kia EV9 nejenže nastoluje nová měřítka, ale dokonce mění samotnou podobu příslušného automobilového segmentu. Vzhledem k originálnímu a výraznému charakteru SUV, moderním technologiím a maximálnímu pohodlí i praktičnosti může nyní kdokoli snadno nastoupit do éry změn zahrnující přechod k elektromobilitě. Uvedený vůz předznamenává budoucnost trvale udržitelné mobility a je zásadním krokem k proměně značky Kia v poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility.
Kia plánuje do roku 2027 disponovat modelovou nabídkou zahrnující 15 čistých elektromobilů s cílem do roku 2030 navýšit roční prodeje elektromobilů na 1,6 milionu vozidel.