U příležitosti Bohemia Rally Mladá Boleslav 2024 proběhnou oslavy 50 let rally ve městě automobilů. Proto je vhodná příležitost vrátit se k úplnému začátku této populární rally.
Po velkých a náročných přípravách se v červnu roku 1974 uskutečnil první ročník Rallye Škoda. A stalo se tak u příležitosti dvou významných jubilejí. Jednak město Mladá Boleslav slavilo tisíc let od svého založení a uplynulo osmdesát let od zahájení výroby vozidel v mladoboleslavském závodě.
Mezinárodní soutěž začala po vzoru těch největších soutěží hvězdicovou jízdou z pěti evropských metropolí – Varšavy, Budapešti, Berlína, Bratislavy a Prahy ve čtvrtek 13. června 1974. Více jak sto padesát posádek z devíti zemí směřovalo do Mladé Boleslavi. A nebyla to jen projížďka, ale šest set kilometrů poměrně ostrým tempem v nepříznivém počasí. Tříetapová soutěž začala o den později zvláštní klasifikační zkouškou na okruhu na okraji města automobilů. Na trati dlouhé 1800 kilometrů, která vedla Krušnými, Jizerskými, Orlickými horami i Podkrkonoším, čekalo na posádky jedenadvacet rychlostních zkoušek. Soutěž zakončila v sobotu 15. června odpoledne závěrečná klasifikační zkouška na okruhu.
Vedle extrémně náročné trati, jejíž důkazem je pouhých 39 posádek klasifikovaných v mezinárodní soutěži, se motoristickým fanouškům představily tři nové vozy Škoda 200 RS. Až do poloviny soutěže se s posádkami Oldřich Horsák – Jiří Motal a Jiří Srnský – Jiří Syrovátko usadily na čele, ale pro lehčí havárie musely odstoupit. Vítězství v prvním ročníku tak zaznamenala dvojice Vladimír Hubáček – Stanislav Minářík s vozem Renault Alpine před posádkami továrního týmu Škoda Jaroslav Jelínek – Svatopluk Kvaizar (Škoda 120 S) a Karel Šimek – Oto Landecký (Škoda 100L). Čtvrté místo obsadili Jiří Šedivý s Jiřím Janečkem s třetím vozem Škoda 200 RS. Neúspěšnější zahraniční posádkou byli Peter Rumpfkeil – Karl Heinz Wellmann s Porsche Carrera na sedmém místě.
Část soutěže s deseti rychlostními zkouškami se započítávala do Mistrovství ČSSR. Také tady bylo klasifikováno třicet devět posádek. Absolutní pořadí na prvních místech bylo shodné s mezinárodní soutěží. Na páté příčce dále skončila dvojice Milan Zapadlo – Jan Soukup se Škodou 120 S.
Začala tak historie nové soutěže, která se od roku 1986 přejmenovala na Rallye Bohemia a bez jediného roku přerušení se koná dodnes.