
Organizační výbor letošní Bohemia Rally Mladá Boleslav již pracuje na plné obrátky. Dolaďuje především podobu tratě, shání potřebná razítka pro povolení průjezdu obcí na úsecích rychlostních zkoušek a sestavuje časový harmonogram. Mezi hlavní partnery soutěže bude opět patřit Město Mladá Boleslav. Proto není od věci podívat se do dávné historie Rallye Škoda/Bohemia.
Špičková konkurence se před čtyřiceti lety sešla na 12. ročníku Rallye Škoda, která se uskutečnila ve dnech 18. – 21. července 1985. Byla součástí Mistrovství Evropy s koeficientem 2 a Mitropa Cupu, dále pak byla vyhodnocena klasifikace národních, klubových, značkových a juniorských družstev.
Pro zajímavost – vklad, neboli startovné, činilo pro zahraniční posádky 100 DM, pro české posádky 500 Kčs. Posádky Mitropa Cupu startovné neplatily. Do Mladé Boleslavi se sjelo 155 posádek ze sedmnácti zemí a ve startovní listině se to hemžilo slavnými jmény – Carlsson, Demuth, Jonsson, Čubrikov, Aho, Kuzmič, Lartigue, Kalnay, Tomczyk, Moosleitner, Harrach, nebo Ferjancz a k tomu naši Křeček, Kvaizar, Pech, Sedlář, Urban, Lank a další.
Byla to jedna z nejnáročnějších “Škodovek” v historii. Na trati 1046 kilometrů bylo připraveno neuvěřitelných třiačtyřicet erzet, které měřily 428 km, což představovalo skoro polovinu celkové délky. Závodilo se na Kokořínsku, v okolí Boleslavi, Českolipsku, Českodubsku, Semilsku, Českém ráji nebo Železnobrodsku. Připomeňme alespoň několik legendárních úseků z té doby: Březovice-Mšeno-Romanov, Zátyní-Zahrádky, Skokovy-Olešnice, Bystrá-Čikvásky nebo Rejdice-Paseky nad Jizerou. Po první erzetě se vedení ujal Harald Demuth na továrním Audi Quattro A2, ale již od druhé rychlostní zkoušky až do dvaačtyřicáté vévodila soutěži posádka Mazdy RX 7 Ingvar Carlsson-Benny Melander a před poslední rychlostní zkouškou měla náskok 27 sekund. Na úplně poslední erzetě Střeleč-Plhov zajel Švéd až páté místo a o pouhé tři vteřiny prohrál souboj o vítězství s dvojicí Harald Demuth-Emilio Radaelli. Na vině byla především špatná volba pneumatik na posledních několik erzet. Třetí v cíli Maďar Attila Ferjancz s Renaultem 5 Turbo už ztrácel více jak čtrnáct minut. V rychlostních zkouškách dominoval Carlsson 25x, Demuth 15x a Ferjancz 1x. Nejúspěšnější českou posádkou se stala celkově čtvrtá dvojice Ladislav Křeček-Bořivoj Motl se Škodou 130 LR. “Eler” se ve startovním poli objevilo celek osmnáct a s těmito vozy startovali za PZO Motokov i Gerhard Kalnay a Pierre Lartigue. O náročnosti svědčí fakt, že na cílovou rampu do Mladé Boleslavi přijelo pouze sedmdesát dvojic.
Foto: Jiří Rohlena a archiv autora