V roce 2023 se očekává, že trh bude i nadále ovlivňován globálními problémy v oblasti dodavatelského řetězce a logistiky. Dacia si své tempo ovšem hodlá udržet:
- od ledna uvede do showroomů celou modelovou řadu s novou odvážnou
vizuální identitou;
- rozšíří svou nabídku elektrifikovaných vozidel o modely Jogger HYBRID 140 a Spring vybavený novým motorem ELECTRIC 65;
- na jaře uvede na trh novou výbavovou úroveň Extreme pro celou modelovou
řadu;
- a zároveň hodlá pokračovat v modernizaci prodejní a servisní sítě v souladu
s novou identitou značky.
TŘI REKORDNÍ PODÍLY NA TRHU
Navzdory přetrvávajícím problémům v automobilovém průmyslu, jako je pandemie Covid-19, nedostatek elektronických součástek a problémy s logistikou, prodala Dacia v roce 2022 úctyhodných 573 800 vozů a zaznamenala 6,8% nárůst oproti roku 2021. Značka také v roce 2022 dosáhla významného milníku, když celosvětově prodala 8miliontý vůz od roku 2004.
Trhy, na kterých se prodávají vozy Dacia, se oproti roku 2021 smrskly o 5,5 %. Dobré výsledky značky potvrzují relevanci jejího positioningu, který spočívá v nabídce nejlepšího poměru ceny a užitné hodnoty, neboť nová modelová řada se mezi retailovými zákazníky osvědčila jako oblíbená volba. V roce 2022 dosáhla Dacia rekordního podílu na evropském trhu se 7,6 % prodejů osobních automobilů retailovým zákazníkům, čímž posílila svou pozici již druhý rok po sobě (v roce 2021 si připsala 6,2% podíl). Značka se rovněž podílela rekordními 3,7 % na prodejích PC+LCV* v Evropě (o 0,5 bodu více než v roce 2021) a 4,2 % na prodejích PC* (o 0,7 bodu více než v roce 2021).
Dacia si udržela vedoucí pozici nejen v Maroku, ale posílila i v Evropě, kde objem prodejů PC vzrostl o 15,4 % navzdory
4% poklesu trhu.
Ve Francii, největším trhu značky, bylo v roce 2022 zaregistrováno 130 800 osobních vozů Dacia, což představuje nárůst o 4,5 % oproti roku 2021, a to i přes pokles trhu o 7,8 %. Tento výkon posunul tržní podíl značky Dacia o jeden procentní bod na 8,6 %, čímž se značka poprvé dostala na třetí místo na trhu osobních automobilů. Na prodejích retailovým zákazníkům se Dacia podílela 15,8 % (nárůst o 1,3 bodu), což znamená, že každý šestý retailový zákazník si v roce 2022 vybral značku Dacia.
V Německu, na trhu, kterému dominují vozy segmentu C, zaznamenala Dacia svůj dosud nejsilnější výkon, když dosáhla 50% nárůstu objemu prodeje s 60 300 prodanými vozy retailovým zákazníkům a poprvé v historii se podílela na prodeji osobních vozů více než 2 % a na prodeji osobních vozů retailovým zákazníkům 5 %. Dacia předstihla některé zavedené značky a obsadila šesté místo na retailovém trhu.
Větší podíl na trhu získala Dacia také v Itálii, kde prodala 67 300 osobních automobilů, což je o 9,2 % více než v roce 2021, a to i přes pokles trhu o 9,7 %. Její podíl na trhu osobních automobilů (5,1 %) se oproti roku 2021 zvýšil o 0,9 bodu. V oblasti prodeje retailovým zákazníkům se Dacia posunula o jedno místo na čtvrtou pozici a dosáhla tržního podílu 8,3
% (nárůst o 2 body oproti roku 2021).
Ve Španělsku prodala Dacia 37 800 osobních automobilů, což je o 2,7 % více než v roce 2021, a to navzdory poklesu trhu o 5,3 %. Na prodeji osobních počítačů se podílela 4,7 %, což představuje nárůst o 0,4 bodu oproti roku 2021. V prodeji retailovým zákazníkům se Dacia umístila na čtvrtém místě a dosáhla tržního podílu 8,1 % (nárůst o 0,6 bodu oproti roku 2021).
Ve Spojeném království Dacia více než zdvojnásobila objem svých prodejů s nárůstem 55 % oproti roku 2021, a to i přes pokles trhu o 2 %. Podíl značky na retailovém trhu vzrostl z 2,0 % v roce 2021 na 3,1 %, čímž se Dacia umístila na 13. místě (nárůst o pět míst).
K dobrým výsledkům značky Dacia v roce 2022 výrazně přispěly i další trhy. V Rumunsku se značka podílela na prodeji osobních automobilů více než 30 %, což představuje nárůst o 2 body oproti roku 2021. V Portugalsku a Belgii si Dacia udržela první místo v prodeji retailovým zákazníkům.
Pokud se podíváme na východní Evropu, v pobaltských státech, na Slovensku a v České republice vzrostl prodej
osobních automobilů o více než 30 %.
V Turecku prodala Dacia o 30 % více osobních vozů než v roce 2021 a dosáhla tržního podílu přes 6 %, což představuje nárůst o 1,1 bodu oproti roku 2021.
SILNÝ PRODUKTOVÝ PLÁN SE ČTYŘMI KLÍČOVÝMI MODELY
Dacia uvedla na trh čtyři nové klíčové modely za méně než 15 měsíců, a to Sandero, Spring, Duster v roce 2021 a Jogger v roce 2022. Na konci roku 2022 využily všechny čtyři modely posledního kroku strategie zavádění nové identity značky Dacia, když přijaly novou odvážnou vizuální identitu značky. Ta zahrnovala nové barvy a rozpoznatelný emblém Dacia Link s minimalistickými písmeny „D“ a „C“ propojenými jako články řetězu evokující robustnost a jednoduchost.
Každý model přispěl k růstu značky Dacia v roce 2022.
V roce 2022 se prodalo 229 500 kusů modelu Sandero (což představuje nárůst o 1,2 % oproti roku 2021). Již šestý rok po sobě byl model Sandero nejprodávanějším modelem na evropském retailovém trhu a druhým nejprodávanějším osobním automobilem v Evropě napříč všemi prodejními kanály.
Stejně tak si model Duster udržel první místo na evropském retailovém trhu SUV – tuto pozici si drží od roku 2018 – a stal se druhým nejprodávanějším vozem na evropském retailovém trhu, hned za modelem Sandero. V roce 2022 se ve všech zemích prodalo 197 100 kusů (což představuje nárůst o 5,8 % oproti roku 2021) a od uvedení na trh v roce 2010 se na silnicích objevilo více než 2 miliony vozů Duster.
V roce 2022 se prodalo 48 900 kusů plně elektrického modelu Spring (což představuje nárůst o 75 % oproti roku 2021). Od svého uvedení na trh v roce 2021 získal model Spring více než 100 000 zákazníků, z nichž tři čtvrtiny tvoří retailoví zákazníci. Model Spring patří mezi nejprodávanější elektromobily na evropském retailovém trhu.
V prvním roce prodeje se v roce 2022 prodalo 56 800 kusů modelu Jogger, čímž se tento model umístil na druhém místě
mezi prodávanými vozidly segmentu C, která nejsou SUV, na evropském retailovém trhu.
Část atraktivity vozů Dacia spočívá v široké nabídce výbav a motorů. Více než 70 % zákazníků si i nadále vybírá nejlépe
vybavené verze.
Každý třetí zákazník vozu Dacia a 58 % zákazníků vozu Jogger volí TCe 100 ECO-G – dvoupalivový benzinový/LPG motor, který produkuje v průměru o 10 % méně emisí CO2 (118 g CO2/km) než ekvivalentní benzinový motor a po naplnění obou nádrží vozu nabízí dojezd přes 1 000 km.
Model Spring, který přichází jako skutečná podpora elektromobility, si na retailovém trhu vybralo 93 % zákazníků, kteří
si poprvé koupili elektromobil.
K atraktivitě vozu Dacia přispívá také jeho schopnost získat a udržet si zákazníky. V rámci skupiny „Europe 5“, kterou tvoří Francie, Spojené království, Německo, Itálie a Španělsko, šest z deseti zákazníků značky Dacia nebylo dříve zákazníky skupiny Renault. Osm z deseti zákazníků značky Dacia si koupí další vozidlo skupiny Renault.
POZITIVNÍ VÝHLED NA ROK 2023
Od začátku ledna je v showroomech vystavena celá modelová řada s novou odvážnou identitou značky Dacia. Značka si udržuje svou dynamiku rozšiřováním nabídky elektrifikovaných vozidel. Jogger HYBRID 140 – vůbec první hybridní vůz značky Dacia – je nejdostupnějším hybridním rodinným vozem na trhu. Jogger HYBRID 140, vybavený osvědčenou a prověřenou, vysoce výkonnou technologií Renault, je vybaven systémem automatické převodovky bez spojky a nabízí zákazníkům vyšší výkon, komfort a úspornost s emisemi CO2 od 108 g/km. Dacia Spring s novým motorem (65 k/48 kW) ELECTRIC 65 nabízí vyšší výkon a zajišťuje lepší zrychlení a rekuperaci. Odhaluje také novou výbavu Extreme.
Ve druhé polovině roku bude úroveň výbavy Extreme dostupná v celé modelové řadě a navazuje na koncept, který byl dobře přijat při uvedení modelu Jogger na trh a ztělesňuje outdoorového ducha značky Dacia.
Od začátku roku 2022 modernizuje Dacia svou distribuční síť v souladu s novou identitou značky. Cílem tohoto ambiciózního projektu je zvýšit viditelnost a atraktivitu prodejních míst a vytvořit nové vnitřní prostředí, které je funkční, flexibilní a ekologicky odpovědné. Do konce roku 2022 bylo modernizováno již 10 % míst distribuční sítě Dacia. Tento podíl se má v roce 2023 ještě zvýšit.
„Objem prodeje a podíl na evropském trhu společnosti Dacia v roce 2022 vzrostly. To potvrzuje relevanci naší strategie založené na novém definování podstatných věcí a přizpůsobení našich produktů potřebám zákazníků. V roce 2023 hodláme na tuto dynamiku navázat rozšířením nabídky elektrifikovaných vozů, přičemž zůstaneme věrni pozici značky Dacia, která našim zákazníkům nabízí jednoduchost a nejlepší poměr ceny a hodnoty.“