Zítra se jezdci Dacia Sandriders poprvé postaví na start Rallye Dakar, aby se vydali na jednu z nejdelších, nejnáročnějších a bezpochyby největších výzev v motoristickém sportu. Tým se usadil v srdci bivaku v Bíši a pracuje na posledních přípravách před zahájením soutěže.
Po říjnovém vítězství v marocké rallye se Dacia Sandriders rozhodla pro další velkou výzvu, kterou je Rallye Dakar, největší dobrodružství motoristického sportu.
Nadcházející Rallye Dakar, která se jede v písečných dunách a skalnatých průsmycích od západu po východ Saúdské Arábie, představuje pro značku The Dacia Sandriders start do boje o titul W2RC 2025 a navazuje na výsledek 1:2 z Rallye du Maroc, která sloužila především jako generálka na Rallye Dakar.
Soutěž začíná v Bíši na západě Saúdské Arábie a končí v Šubajtě na východě přes den odpočinku v Hailu a noční zastávku v hlavním městě Rijádu. Součástí itineráře je 48hodinová etapa Chrono, která měří 971 soutěžních kilometrů.
Šéf týmu Dacia Sandriders Tiphanie Isnard si nedělá iluze o tom, jak náročná výzva na tříčlennou posádku čeká. „Čeká nás něco, co můžeme označit za mimořádnou lidskou výzvu, ale jsme odhodláni ji zvládnout s odvahou a vírou vzhledem k tomu, jak tvrdě jsme pracovali na přípravě. Ačkoli se jedná o náročnou akci, při které si během téměř tří intenzivních týdnů jen málo oddechneme, jsme nadšeni tím, co nás čeká, a nemůžeme se dočkat, až začneme. Po vítězství na Rallye du Maroc jedeme na soutěž samozřejmě jako vítězové. Ale tento výsledek nebude nic platný, pokud podceníme úkol, který před námi stojí, nebo pokud se nebudeme soustředit během každé etapy.“
Ačkoli jejich debut v soutěži předčil všechna očekávání, tým vedený Tiphanie Isnardovou si je vědom, že toto nové hřiště Sandridery prověří jako nikdy předtím. Aby se na ni co nejlépe připravili, jsou zkušenosti získané v marocké poušti základem úvah techniků, kteří pokračují ve vývojové fázi, aniž by kdy opustili pevné základy a zásadní přístup značky Dacia.
„Dvě vítězství na Rallye du Maroc ukázala, jak dobře Sandrider funguje, ale v přípravě na Rallye Dakar jsme se zaměřili na spolehlivost,“ vysvětluje Philip Dunabin, technický ředitel Dacia Sandriders. „Pracovali jsme na spolehlivosti motoru ve Sweet Lamb a na optimalizaci chlazení a dalších aspektech v klimatickém aerodynamickém tunelu v centru MIRA ve Velké Británii. V Maroku jsme se setkali s problémy s elektronikou ovládající chladicí ventilátory a mohli jsme se na toto téma podívat blíže a zavést opatření. Posoudili jsme také životnost jednotlivých komponent, abychom jich mohli zajistit dostatek až do cíle Dakaru a optimalizovat naše šance na dosažení co nejlepšího výsledku při první účasti Sandrideru na Rallye Dakar.“
Všechny tři posádky, které se podílely na tomto procesu neustálého zlepšování, se nyní chystají vrátit do kabiny – a na inovativní modulární palubní desku – Sandrideru. Nasser Al-Attiyah, který se vítězstvím v Sandrideru stal trojnásobným mistrem světa v rallye, bude chtít začít svou obhajobu titulu co nejlépe.
„Mým cílem je stále vyhrát, ale konkurence je nesmírně silná a trať je letos obzvlášť náročná,“ říká Katařan, jehož spolujezdcem je Édouard Boulanger. „První týden slibuje bláznivý průběh, takže k tomu budeme muset přistoupit s rozumem. Přesto se za volantem Sandrideru, jehož robustnost se ukázala v Maroku, cítím opravdu dobře. Věřím týmu i vozu, takže doufám, že se nám podaří dát vše dohromady pro skvělou první Rallye Dakar.
Od zítřka se posádky pustí do prologu, který je již rozhodující, protože deset nejrychlejších jezdců si bude moci v sobotu vybrat své místo na startu. Intenzita pak narůstá, zejména s 48hodinovou čas. etapou. Tato etapa je organizována ve dvou dnech a vyžaduje, aby soutěžící za soumraku vypnuli motory a zastavili se v jedné ze šesti minimalistických odpočívadel v srdci pouště, než za úsvitu znovu zahájí boje.
Po této první obtížnosti budou následovat další, včetně maratonské etapy a dalších měřených úseků ve vulkanickém terénu, písčitém podloží a kamenitých cestách. Pneumatiky BF Goodrich budou mít za úkol zajistit v těchto podmínkách optimální přilnavost a zároveň co nejlepší odolnost proti nárazům a průrazům. Jezdci vozů Dacia Sandriders se budou moci spolehnout také na řadu inovací, které jim mají usnadnit život, například na magnetické zóny integrované do karoserie pro případ zásahu.
Druhý týden pak bude ve znamení přejezdu dun Rub al Chalí, největšího nepřerušeného písečného úseku na světě, až do cíle v pátek 17. ledna v Šubajtě. Rozmanitá trasa vyžadující jedinečný přístup, jak upozorňuje Sébastien Loeb před svým devátým startem na této soutěži.
„Bude to těžký Dakar a možná budeme muset jet ještě víc než obvykle hlavou, abychom mohli vyhrát,“ potvrzuje devítinásobný mistr světa v rallye, kterého podporuje Fabian Lurquin. „Uvidíme, jak se bude situace vyvíjet každý den. Jsme si vědomi toho, že k vítězství je třeba zkombinovat několik faktorů, takže doufám, že naše zkušenosti budou přínosem. Na přípravě na tento závod jsme tvrdě pracovali a už se nemohu dočkat, až to začne. Jsme připraveni dát do toho všechno, stejně jako celý tým. »
Sedmá v Maroku Cristina Gutiérrezová je rok po svém vítězství v kategorii Challenger na Rallye Dakar stejně připravená na tuto výzvu: „Před startem je to vždy jedinečný pocit,“ svěřuje se Španělka, kterou naviguje Pablo Moreno. „Od minulého ročníku to byl neuvěřitelný rok. Pablo a já jsme jako dvě velké děti. Myslíme si, že jsme se dobře naučili a přizpůsobili se naší nové kategorii. To nám umožní dostat ze sebe to nejlepší. Dacia Sandriders je skutečná rodina s výbornou atmosférou. K Dakaru přistupujeme s nadšením a sebevědomím, přičemž si stále uvědomujeme, že je to náš první ročník.
Rallye Dakar také zahájí sezónu 2025 mistrovství světa FIA v rallye. V průběhu celé sezony se budou jezdci Dacia Sandriders vydávat do nejtěžšího terénu, aby otestovali svá inovativní řešení. Ve spolupráci se společností Aramco bude technický tým pokračovat ve zkoumání udržitelných řešení testovaných v jedinečné technologické laboratoři, kterou je Rallye Dakar.
Do startu zbývá necelých čtyřiadvacet hodin a jezdci týmu Dacia Sandriders nyní v Biši dokončují poslední přípravy a každý den se budou snažit o co nejlepší výsledek.
NASSER AL-ATTIYAH (QATAR), JEZDEC, THE DACIA SANDRIDERS
„Cílem je vítězství a já jsem přesvědčen, že se to může podařit. V Maroku jsme ukázali, jak silná je naše Dacia Sandrider, ale také jak konkurenceschopní dokážeme být v náročných podmínkách a jak dobrý je náš mladý tým. Vzhledem k náročné trati, zejména v prvním týdnu, však musíme být chytří, vyvarovat se zbytečného rizika a zůstat koncentrovaní. Dvě z mých pěti dakarských vítězství přišla v Saúdské Arábii, takže mám dobrou představu o tom, co můžeme očekávat, ale je to rallye, kde musíte každý den po dobu více než dvou týdnů očekávat neočekávané. Nebude to snadné, ale uděláme vše pro to, abychom vyhráli.“
„Moje pocity před Dakarem jsou velmi silné. Byl to neuvěřitelný rok učení, Pablo a já jsme jako dvě malé děti, cítíme, že jsme se velmi dobře adaptovali na kategorii Ultimate, a to nás také přimělo vydat ze sebe to nejlepší. Jsem velmi šťastný, že jsem součástí týmu The Dacia Sandriders, protože se cítím jako člen úplné rodiny. Atmosféra v celém týmu je neuvěřitelná a myslím, že jedeme s velkým nadšením, abychom Dakar zvládli dobře. Jsme si vědomi, že je to první rok, kdy jedeme všichni společně, ale po testech a Rallye du Maroc si také věříme. Jsem velmi nadšený z toho, co nás s Dacií Sandriders čeká.“
SÉBASTIEN LOEB (FRANCE), JEZDEC, THE DACIA SANDRIDERS
„Jsem opravdu nadšený, že mohu odstartovat Dakar s Dacií Sandriders. Na přípravě na tento závod jsme tvrdě pracovali a nyní se vzrušení opravdu stupňuje. Naším cílem je vždy vyhrát, ale víme, kolik rozhodujících faktorů se musí sejít, aby se tak stalo. Bude to náročný Dakar a možná budeme muset více řídit naši pozici, než se snažit, abychom byli schopni vyhrát. Budeme hodnotit, jak se situace bude vyvíjet den po dni, ale doufám, že naše zkušenosti budou klíčovou výhodou. Jsme připraveni dát do toho všechno a vím, že tým udělá totéž.“
THE DACIA SANDRIDERS DAKAR RALLY 2025 LINE-UP
#200: Nasser Al-Attiyah (QAT) / Édouard Boulanger (FRA) #212: Cristina Gutiérrez (ESP) / Pablo Moreno (ESP) #219: Sébastien Loeb (FRA) / Fabian Lurquin (BEL)