Zřejmě nejzásadnější okolní vliv, který na automobil v létě působí, jsou vysoké teploty. Ty se ani letos České republice nevyhýbají a mnohdy jsou na hranici únosnosti nejen pro řidiče, ale i pro jejich vozy. Zatím, co člověk může ochladit svůj organismus například studenou vodou, u automobilu je potřeba mít v perfektním stavu především chladící kapaliny, což není rozhodně radno podceňovat. Dosavadní statistiky dokládají, že vysoké teploty mají přímou souvislost s rostoucím počtem závažných nehod.
„Hladinu chladící kapaliny je ideální měnit každé 2, maximálně 3 roky, eventuálně v případě výměny rozvodů, aby byla zachována schopnost kapaliny zabraňovat korozi systému. Zákazníci si dnes na trhu mohou vybrat z celé řady chladících kapalin. Aktuálně lze pravidelně na benzínových stanicích nabídnuto takzvané „ready to use” řešení – tedy již naředěná nemrznoucí směs.“ uvádí Luboš Vorlík, výkonný ředitel autocenter AAA AUTO a Mototechna v České republice.
Klimatizace, která je dnes součástí drtivé většiny už i ojetých vozů, vyžaduje pravidelnou péči. Doporučuje se její řádné zapínání, a to i v době, kdy ji řidiči standardně nepotřebují aktivovat, tedy pochopitelně při nízkých teplotách. Pravidelné zapínání klimatizace jednou za čtrnáct dní nebo alespoň jednou za měsíc zajistí promazání kompresoru, čímž předejdete jeho zadrhnutí a jinému poškození.
Nezřídka kdy, a to zejména u starších vozů, je možné setkat se s problémy spojené s autobateriemi. Je proto dobré vůz co nejčastěji nechávat ve stínu. To platí zejména na zahraničních dovolených, kde lze jednoduše narazit na vozy, které jsou zaparkovány v té největší sluneční výhni. Pokud posádka plánuje absolvovat delší cestu právě například na dovolenou k moři, akumulátorům, resp. celému motoru pomáhá, pokud jej necháte během cesty občas důkladně vychladnout.
Ne ve všech aspektech se automobiloví odborníci vždy přesně shodnou, ale jedním z dalších doporučení je například snížení tlaku v pneumatikách, a to kvůli přilnavosti. Tlak v pneumatikách je vhodné snížit o zhruba 0,2 baru oproti tlaku, který má vůz předepsán. Ten totiž počítá s běžnými podmínkami na silnici, nicméně, pokud v létě na rozpáleném asfaltu teplota může vystoupat i na 60 °C, mohou příliš nahuštěné pneumatiky ztratit optimální kontakt s vozovkou, což představuje životu nebezpečnou situaci.