Hyundai N se vrací na Severní smyčku Nürburgringu s cílem dosáhnout čtvrtého vítězství v řadě ve třídě TCR. Během závodu 24 h Nürburgringu (N24) také odhalí svůj IONIQ 5 N TA (Time Attack) Spec pro nadcházející závod do vrchu The Broadmoor Pikes Peak International Hill Climb (dále jako PPIHC nebo Pikes Peak International Hill Climb) a zveřejní své plány na spolupráci se značkou oblíbených závodních videoher Gran Turismo pro konzole PlayStation.
„Návrat do závodu 24 h Nürburgringu s jezdci z Evropy, Severní Ameriky a Číny je pro nás vzrušující zážitek a také příležitost ukázat růst našeho globálního programu v motorsportu,“ řekl Till Wartenberg, viceprezident Hyundai Motor Company odpovědný za motorsport a vedoucí značky N. „Naším historicky prvním závodním elektromobilem pro Pikes Peak a spoluprací se závodní videohrou Gran Turismo investujeme do budoucnosti motorsportu. Vášeň pro něj je i nadále hlavním pilířem značky Hyundai N na naší cestě vpřed.“
Hyundai N nasadí do závodu 24h Nürburgringu tři vozy TCR
Hyundai N míří na Severní smyčku se třemi závodními vozy ELANTRA N TCR ve snaze získat čtvrté vítězství ve své třídě v řadě. Ve vozech se startovními čísly 830, 831 a 832 budou závodit jezdci ze tří kontinentů včetně obhájců vítězství ve třídě a mistrů jednotlivých seriálů TCR v barvách týmů z řad zákazníků Hyundai Motorsport.
Posádka se startovním číslem 830 ve složení Mikel Azcona, Marc Basseng a Manuel Lauck se vrací poté, co ve třídě TCR zvítězila v letech 2022 a 2023. Basseng a Lauck zvítězili v závodě N24 ve třídě TCR také v roce 2021 při debutu závodního vozu ELANTRA N TCR.
Tým Bryan Herta Autosport, podporovaný společností Hyundai Motor America, v roce 2023 pro Hyundai Motorsport vybojoval třetí dvojité vítězství ve třídě v řadě. V roce 2024 se vrací na start s číslem 831 a posádkou Mason Filippi, Harry Gottsacker, Mark Wilkins a Bryson Morris.
Závodní vůz s číslem 832 budou řídit hvězdy seriálu TCR China Martin (Hongwei) Cao, Rainey He, Andy Yan a Zhang Zhen Dong. Cao je úřadující mistr národního mistrovství v sezoně 2023.
Hyundai N nasadí do vytrvalostního závodu N24 také vůz Hyundai Driving Experience i30 Fastback N ve třídě VT2 pro vozy s pohonem předních kol. V roce 2023 si tento tým zajistil vítězství ve třídě s náskokem devíti kol navzdory technickému problému v závěru závodu. Na soupisce posádky pro rok 2024 jsou loňští vítězové Marcus Willhardt a Michael Bohrer, závodící novinář Jens Dralle a korejský juniorský jezdec Gyumin Kim, který prokázal svůj jezdecký talent vítězstvím v podniku Hyundai N Festival. V prvních dvou závodech NLS této sezony pomohl týmu dosáhnout na stupně vítězů ve třídě.
IONIQ 5 N TA Spec dává na odiv schopnosti oceňovaného elektromobilu
Značka Hyundai v rámci N24 odhalila elektromobil IONIQ 5 N TA Spec. Dva speciálně vybavené vozy se spolu se dvěma sériovými vozy IONIQ 5 N zúčastní 102. mezinárodního závodu do legendárního amerického vrchu Pikes Peak v Coloradu, který se uskuteční 23. června 2024. Cílem je překonání rekordů v kategoriích sériově vyráběných SUV/crossoverů a upravených SUV/crossoverů s plně elektrickým pohonem.
IONIQ 5 N TA Spec o výkonu 687 koní umocňuje silné stránky sériově vyráběného modelu IONIQ 5 N bez zásadních úprav jeho konstrukce. Přebírá standardní systém vysoce výkonného elektrického pohonu produkčního IONIQ 5 N, maximální výkon však byl zvýšen skrze upravený software. Výsledkem je zvýšení výkonu zadního motoru o 37 koní (27 kW).
Hyundai N navíc použil systém N Active Sound+ s upravenými reproduktory (více než 120 dB), který zlepšuje zpětnou vazbu pro řidiče a nahrazuje sirény obvyklé u elektrických závodních vozů na Pikes Peaku.
Vůz byl pro Pikes Peak přizpůsoben novými tlumiči, 18“ pneumatikami Yokohama ADVAN 005 a brzdami a jedinečnou sadou aerodynamických prvků pro vysoký přítlak. Mezi dodatečné bezpečnostní prvky patří sedadlo Recaro Pro Racer SPA Hans, šestibodové bezpečnostní pásy Sabelt, ochranný prostorový rám ve specifikaci pro PPIHC a protipožární systém pro elektromobily.
V závodu čeká dva vozy IONIQ 5 N a dva vozy IONIQ 5 N TA Spec vyčerpávající stoupání dlouhé 20 km, které cestou na vrchol Pikes Peak překonává 1438 výškových metrů. Elektricky poháněné vozy i jejich jezdci budou čelit 156 zatáčkám, rychlým změnám počasí a vysoké nadmořské výšce.
Vozy IONIQ 5 N TA Spec ve speciálním barevném designu N budou řídit Robin Shute, čtyřnásobný celkový vítěz závodu a aktuální držitel titulu King of the Mountain (Král hory), a Dani Sordo, španělský soutěžní jezdec týmu Hyundai Motorsport v mistrovství světa v rallye (WRC). Sériově vyráběné vozy IONIQ 5 N budou řídit Paul Dallenbach, jedenáctinásobný vítěz PPIHC a trojnásobný Král hory, a nováček Ron Zaras, osobnost motoristických médií.
Značka Hyundai se závodu do vrchu PPIHC poprvé zúčastnila v roce 1992. Rod Millen tehdy zvítězil v kategorii sériově vyráběných vozů s pohonem jedné nápravy časem 13:21,17, který zajel s vozem Hyundai Scoupe vybaveným tehdy novým přeplňovaným motorem Alpha se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců. Další milník přišel v roce 2012, kdy Rhys Millen s vozem Hyundai Genesis Coupe ustavil traťový rekord 9:46,164.
Hyundai N plánuje spolupráci se závodní videohrou Gran Turismo
Hyundai N dnes také oznámil, že plánuje spolupracovat s oblíbenou sérií závodních videoher Gran Turismo pro herní konzole PlayStation.
Spojení značek Hyundai N a Gran Turismo má dlouhou historii, již v roce 2015 byl do hry zařazen koncepční vůz Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo. Tentokrát bude spolupráce zahrnovat různé aktivity v oblasti virtuálního závodění, včetně účasti v mezinárodním závodě do vrchu Pikes Peak International Hill Climb. Podrobnější informace budou zveřejněny v průběhu letošního roku.
V rámci závodu 24 h Nürburgringu si mohou návštěvníci expozice značky Hyundai vyzkoušet také 10 závodních simulátorů a zasoutěžit si ve hře Gran Turismo.
Technické údaje modelu IONIQ 5 N TA Spec
Technické údaje modelu IONIQ 5 N TA (Time Attack) |
||
Systém elektrického pohonu |
Systém elektrického pohonu ve specifikaci sériově vyráběného modelu IONIQ 5 N: – Nejvyšší výkon elektromotorů: až 687 koní (díky softwarovým úpravám) – Kapacita sady akumulátorů: 84,0 kWh – Invertor: dvoustupňový invertor na bázi karbidu křemíku |
|
Systém nabíjení |
Systém nabíjení ve specifikaci sériově vyráběného modelu IONIQ 5 N: – Systém nabíjení pro úrovně napětí 800 V, resp. 400 V – Nejvyšší nabíjecí výkon: 350 kW – Doba nabíjení: z 10 na 80 % za 18 minut (za optimálních podmínek) |
|
Podvozek |
Tlumiče nastavitelné ve třech parametrech Nastavitelná světlá výška a odklon kol |
|
Exteriér |
Karoserie eN1 upravená sadou specifických aerodynamických prvků pro závod do vrchu PPIHC |
|
Kola |
Závodní kovaná kola 11J x 18“ |
|
Pneumatiky |
18“ závodní pneumatiky Yokohama ADVAN 005 |
|
Brzdy |
Vpředu |
Šestipístkové závodní třmeny, závodní brzdové obložení |
Vzadu |
Čtyřpístkové závodní třmeny, závodní brzdové obložení |