
Na veletrhu Advanced Clean Transportation (ACT) Expo 2025 v kalifornském Anaheimu bylo představeno nové těžké nákladní vozidlo XCIENT Fuel Cell s celkovou hmotností více než 15 tun. Hyundai tak potvrzuje své vedoucí postavení v oblasti vodíkové energetiky a pohonů.
Značka Hyundai hodlá posílit svou roli v globálním přechodu na vodíkovou energii i pozici v segmentu užitkových vozidel na severoamerickém trhu. Její vodíková divize HTWO využije rozsáhlé know-how a provozní zázemí společnosti ve výrobě, skladování, přepravě i využití vodíku k vytvoření čistějšího a odolnějšího ekosystému.
„Budoucnost čisté logistiky utváříme inovativními řešeními, jejichž prioritou je bezpečnost společně s hospodárností a udržitelností,“ řekl Ken Ramirez, výkonný viceprezident a vedoucí globální divize užitkových vozidel a vodíkové obchodní jednotky společnosti Hyundai Motor Company. „Využíváním nejmodernějších technologií, jakými jsou vyspělé asistenční systémy ADAS, a navazováním strategických partnerství zaměřených na zlepšování provozu a infrastruktury posilujeme naše fleetové partnery tak, aby se dokázali ještě lépe vyrovnávat s rychlými změnami a mohli stát v čele přechodu na chytřejší a udržitelnější budoucnost,“ dodal.
Nové nákladní vozidlo pro Severní Ameriku
Celosvětově první velkosériově vyráběné těžké nákladní vozidlo s vodíkovým pohonem bylo zkonstruováno specificky pro severoamerický trh. Samotná řada XCIENT Fuel Cell s průkopnickým systémem palivových článků nicméně byla poprvé uvedena na trh už v roce 2020 a v současnosti je úspěšně provozována ve 13 zemích. První z nich bylo Švýcarsko, kde již flotila těchto vozidel najela přes 13 milionů kilometrů.
Nový XCIENT je vybaven vylepšeným systémem palivových článků a od roku 2021 absolvoval mnoho přísných testů v různých podnebích a provozních podmínkách orientovaných na využití v Severní Americe. Provozní vlastnosti byly ve spolupráci s provozovateli vozových parků odladěny s ohledem na požadavky zákazníků například v přístavní dopravě a logistice na střední vzdálenosti.
Specifikace modelu Hyundai XCIENT Fuel Cell:
- Dvě sady palivových článků s výkonem 90 kW (celkem 180 kW) zajišťují spolehlivou výrobu elektrické energie
- Vozidlo je vybaveno sadou akumulátorů s kapacitou 72 kWh
- Pohon zajišťuje elektromotor s výkonem 350 kW a max. točivým momentem 2237 Nm
- Maximální dojezd je 724 kilometrů za optimálních podmínek
- Vodík je uložen v 10 nádržích, celková hmotnost paliva je cca 68 kg
- Pro Severní Ameriku je určen specifický tahač s celkovou hmotností přes 15 tun (Class 8)
- Nejvyšší přípustná hmotnost soupravy 37 tun umožňuje provoz v těžké nákladní dopravě
Optimalizace vnitřního designu přináší ještě vyšší úroveň praktičnosti a komfortu také řidičům. Mezi vylepšení interiéru patří 12,3“ digitální panel sdružených přístrojů s přehledem nejdůležitějších informací. Na něj navazuje informační a zábavní systém s 12,3“ dotykovým displejem, jehož fyzická tlačítka na středové konzole usnadňují ovládání a zlepšují ergonomii.
Nový model je také vybaven komplexním souborem vyspělých asistenčních systémů ADAS (Advanced Driver-Assistance Systems), jejichž funkce zvyšují bezpečnost a minimalizují únavu řidiče. Mezi ně patří:
- Autonomní nouzové brzdění (Forward Collision-Avoidance Assist)
- Asistent pro jízdu v pruhu LDW (Lane Departure Warning) s upozorňováním na nebezpečí vyjetí z jízdního pruhu
- Inteligentní adaptivní tempomat SCC (Smart Cruise Control)
- Upozorňování na vozidla v mrtvém úhlu BCW (Blind-Spot Collision Warning) a BCW-NEAR (Blind-Spot Collision Warning-Near)
- Upozorňování na překážky vpředu FCW-NEAR (Forward Collision Warning-Near)
Realizace čisté logistiky za pomoci strategických partnerství
V rámci projektu NorCAL ZERO již je v přístavech Oakland a Richmond provozováno celkem 30 vozidel XCIENT Fuel Cell. Jedná se o největší případ komerčního využití vodíkových nákladních vozidel v Severní Americe. S nulovými emisemi výfukových plynů bezproblémově přepravují nejrůznější náklady, například v kontejnerové dopravě. Od září 2023 vozy dohromady ujely téměř 725 000 kilometrů.
Hyundai navázal partnerství také se společností GLOVIS America na iniciativě HTWO Logistics, která se zaměřuje na dekarbonizaci logistiky výrobního závodu HMGMA (Hyundai Motor Group Metaplant America) – přímo v jeho areálu zajišťuje výrobu vodíku pro pokrytí spotřeby 21 nákladních vozidel XCIENT s palivovými články, které nyní zajišťují téměř polovinu zásobovací a distribuční logistiky závodu.
Názorná ukázka vodíkového ekosystému v reálných podmínkách HMGMA, zahrnující výrobu, zásobování, čerpání paliva i provoz vozidel, dokládá provozní schopnosti koncernu Hyundai Motor Group při realizaci dekarbonizované logistiky. Společnost na veletrhu ACT Expo představila také rozšíření koncernové vodíkové divize a značky HTWO prostřednictvím otevřené platformy, která propojí partnery, investory a různá odvětví napříč celým hodnotovým řetězcem.
Hyundai rovněž oznámil plány na zahájení provozu stanice HTWO Energy Savannah ve spolupráci se společnostmi HydroFleet a Capital Development Partners. HTWO Energy Savannah bude první stanicí pro čerpání vodíku do těžkých nákladních vozidel s celkovou hmotností přes 15 tun a nabíjení elektricky poháněných vozidel. HTWO Energy Savannah podpoří rozvoj oblasti v okolí výrobního závodu HMGMA, plány počítají s otevřením této stanice do konce roku 2025.