Třicet let je dlouhá doba a stejně jako například v případě výběru mobilních telefonů, i u ojetých automobilů se za tři uplynulé dekády měnily preference při jejich nákupu. Každý má své specifické požadavky a finanční možnosti, v rámci kterých si vyrazí svůj vysněný vůz pořídit. Faktem ale zůstává, že v drtivé většině případů je to muž, kdo v rodině zodpovídá za výběr, absolvuje nákup a převzetí vozu. V případě sítě autocenter AAA AUTO představují muži celých 68 % zákazníků.
Automobil jako dopravní prostředek má za sebou už 136 let dlouhou historii a za tuto dobu prošel celou řadou změn, vylepšení a modernizací, ve všech svých kategoriích a bez výjimky u všech továrních značek. Zatím, co v prvopočátcích si auto mohli dovolit jen zámožní lidé, dnes je součástí prakticky každého člověka či rodiny. Řidiči mají na výběr z celé plejády značek, karoserií, stupňů výbavy, pohonů, barev atd, ale také si mohou vybrat způsob nákupu. AURES Holdings a jím provozovaná síť autocenter AAA AUTO, největší prodejce ojetých vozů v Česku, slaví v tomto roce 30 let od uvedení na trh a za tuto dobu v rámci prodejů nasbíral obrovské množství statistik, dat a vytvořil početné množství analýz. Vývoj ojetých vozů za uplynulá tři desetiletí byl dosud nejrychlejší za celou historii existence auta jako takového. Značné modernizace se u nás v masivním měřítku dočkal v roce 1994, resp. v následujících letech, kdy si čeští zákazníci mohli začít pořizovat cenově dostupnou Škodu Felicia, která se spolu s Favoritem stala základem české mobility devadesátých let.
Octavie dominantou mužů
Příchod modelu Octavia na trh v roce 1996 znamenal revoluci pro zákazníky, a to především z řad mužů. Octavie znamenala zlom ve vnímání ideálu rodinného vozu, který vlastně trvá dodnes. Velmi brzy se tento model stal nejoblíbenější ojetinou právě u silnějšího pohlaví vůbec. Za posledních 6 let jej každoročně v rámci sítě AAA AUTO koupí 3-4 tisíce mužů. Není proto překvapením, že nejoblíbenější pánskou značkou je tuzemská Škodovka. Každoročně si v posledních několika letech pro tuto značku do „Áček“ přijde 7-10 tisíc mužských zákazníků. Například v roce 2018 se škodovkou odjíždělo 30 % mužů.
Rozmach vozů SUV
Historie sportovně užitkových vozidel (SUV) se začala psát v roce 1935. První SUV na světě byl Chevrolet Suburban. První SUV s technikou Škoda pak vzniklo už před 56 lety. Exotická Škoda Trekka je dnes raritou. V současnosti je situace v segmentu SUV naprosto jiná. Jejich obliba v případě ojetých vozů za poslední 3 desetiletí raketově roste, a to zejména u mužů. Důkazem je posledních 6 let, kdy, až na jednu výjimku, jejich prodeje stále stoupají. Zatím, co v roce 2016 jich mužští zákazníci AAA AUTO nakoupili 10 %, v roce 2021 to dvojnásobek, a to 20 % ze všech aut prodaných mužům.
A další statistiky a perličky?
Nejdražší auto, které si v AAA AUTO koupil zástupce silnějšího pohlaví, byl Mercedes G500 cabrio – Final Edition z limitované edice posledních dvou set vyrobených kusů Final Edition 200. Ten se v roce 2017 prodal za 6,3 milionu korun. Nejoblíbenější barvou u mužů je dlouhodobě stříbrná. V těsném závěsu za ní se drží modrá a černá. Muži upřednostňují cca 5x častěji automatickou převodovku před manuální. A paliva? Během posledních šesti let je situace téměř vyrovnaná. Muži si za toto období zakoupili 49,3 % vozů poháněných benzínem, 50,5 % pak zvolilo naftu. Zbytek připadal na alternativní paliva.