
Jaro je ideálním obdobím nejen pro očistu auta, ale i k důkladné údržbě všech strojů se spalovacím motorem. Pravidelnou péčí chráníte nejen jejich výkon a spolehlivost, ale i svou investici. Ať už jde o automobil, zahradní techniku či lodní motor, výsledkem bude bezpečnější, úspornější a příjemnější start do nové sezóny. Na co se při jarním servisu zaměřit?
Zahradní technika: Na jaře potřebuje restart
Sekačky, pily, křovinořezy či další zahradní technika potřebují zkontrolovat zejména motor. Po zimní odstávce dojeďte zbytky paliva, pokud jste ho nechali v nádrži. Následně natankujte čerstvou směs benzínu. „Motorům velmi prospěje kvalitní aditivované palivo, např. Shell V-Power Racing 100, které výrazně snižuje klepání motoru, potlačuje nedokonalé hoření a má schopnost 100% odstraňovat usazeniny snižující výkon,“* uvádí Markéta Jakoubková, která odpovídá za kvalitu paliv Shell v Česku, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích. Palivo neskladujte zbytečně doma – v nestabilních teplotách rychle ztrácí své původní vlastnosti. Pokud je to nutné, uchovávejte ho v tmavé místnosti při stálé teplotě (ideálně kolem 12 °C) a spotřebujte nejpozději do dvou měsíců.
Motor a palivo: Důležitá prevence karbonových usazenin
Jaro přináší střídání nižších a vyšších teplot v krátkých intervalech. Pro auta je to stále období častých „studených startů“, po nichž se motor rychle zahřívá. Tento jízdní vzorec podporuje vznik karbonových usazenin, které mohou snižovat výkon motoru a zvyšovat spotřebu paliva.
„Karbonové usazeniny se tvoří po celý rok a z dlouhodobého hlediska mohou motoru výrazně škodit,“ vysvětluje Markéta Jakoubková. „Nejjednodušší prevencí je tankovat aditivované palivo, které motor průběžně čistí a chrání před tvorbou nových usazenin. Takovým jsou například paliva Shell V-Power, jež 100% čistí klíčové části motoru.“*
Nyní je vhodný čas zcela spotřebovat „zimní palivo“ (pokud ho v nádrži máte) a natankovat čerstvou, jarní respektive letní směs – ta se totiž liší svým složením. Přechodná paliva, která natankujete od 1. března do 14. dubna v případě nafty a od 1. dubna do 20. května v případě benzinu, by se pak zase měla „vyjet“ před dalším klimatickým obdobím. Zvlášť majitelé plug-in hybridů či sporadicky využívaných aut by měli zkontrolovat, zda jim v nádrži nezbyl starší benzín, který již není vhodný pro aktuální teploty, co nejdříve jej spotřebovat a natankovat čerstvé palivo.
Podvozek: Skrytá hrozba v podobě soli a nečistot
Zatímco karoserii si od zimních nánosů většina řidičů umyje se samozřejmostí, mytí podvozku spousta z nich opomíjí. Podle dat společnosti Shell si jej u mycího programu zvolí jen necelá polovina zákazníků. Přitom právě podvozek bývá po zimě nejvíce ohrožen nánosy soli, chemických posypů, zbytky olejů a dalšími agresivními nečistotami.
Ohroženy jsou hlavně silentbloky, čepy, těsnění hnacích hřídelů, tlumiče, diferenciál, brzdy, ale také výfukový systém. Pokud se podvozek pravidelně nemyje, jednotlivé díly mohou začít korodovat, pryžové části tvrdnout a celé soustavy pak ztrácí spolehlivost i životnost. Nečištěný a zanesený podvozek se časem projeví i při servisních úkonech – pohyblivé díly „zatuhnou“ a je nutné je vyměnit. Pravidelná péče tak přináší dlouhodobou úsporu nákladů.
Obecně platí, že po zimě (nebo i během ní) by měl podvozek projít tlakovým mytím, které odstraní zaschlou sůl, štěrk a prach. Vyplatí se zvolit mycí linku, která mytí podvozku zahrnuje do většiny svých programů, a ideálně i ruční předmytí tlakovou vodou. Na mycích linkách čerpacích stanic Shell jsou pro každé roční období připravené speciální čisticí přípravky, které se po zimě zaměřují právě na odstranění soli (v dalších obdobích pak např. na pyl nebo hmyz).
Provozní kapaliny: Nezapomínejte na pravidelnou kontrolu
Kontrolu provozních kapalin byste měli provádět alespoň vizuálně, před sezónou však raději pečlivěji:
- Ostřikovače: Po posledních mrazících vyměňte zimní směs za letní – lépe odstraňuje hmyz a pyl.
- Chladicí kapalina: Zkontrolujte hladinu i stáří kapaliny.
- Brzdová kapalina: Nechte si ji v servisu zkontrolovat na obsah vody.
- Motorový olej: Sledujte hladinu a termín výměny dle doporučení výrobce.
Pneumatiky: Přezutí nestačí, důležitá je i kontrola
U automobilů je výměna pneumatik podle ročního období běžnou rutinou. Důležité však není jen samotné přezutí, ale i kontrola jejich stavu a tlaku. Pneumatiky jsou jedním z nejpodstatnějších prvků bezpečnosti automobilu. Pokud je jejich dezén sjetý nebo tlak neodpovídá doporučené hodnotě, může se výrazně prodloužit brzdná dráha a zvýšit riziko aquaplaningu.
Jakmile se teploty stabilněji drží nad 7 °C, vyplatí se přezout na letní pneu. Zimní by se v teplejším počasí rychleji opotřebovaly a vůz by mohl hůře reagovat v krizových situacích. Podle platné legislativy však stále platí, že zimní obutí je povinné do 31. března, pokud je na silnici sníh, led nebo námraza. U zahradních traktorů či jiných menších strojů zkontrolujte alespoň tlak v pneumatikách a případné trhliny, které mohly přes zimu vzniknout vlivem mrazu.
* Účinky paliv se projevují postupně a mohou se lišit v závislosti na různých faktorech. Více informací o nich naleznete na www.shell.sk.