V sobotu 22. července 2023 v 7.00 hodin odstartuje vzpomínková jízda Na Ogaru po stopách Malé dohody. Je připomínkou soutěže Malou dohodou, kterou v roce 1937 pořádal Autoklub Republiky Československé. A stejně jako tehdy, slavnostní start proběhne před klubovým domem Autoklubu ČR v Opletalově ulici. Vzpomínkovou jízdu pořádá Motoveterán klub Ogar. Motocykly Ogar byly třetí nejprodávanější značkou motorek za první republiky.
„Myšlenka jet ve stopách Malé dohody vznikla už někdy v roce 2010, od té doby jsme absolvovali dvě expedice do Švédska a Španělska, abychom vyzkoušeli techniku i připravenost týmu. Víme, že trasa Malé dohody mezi Prahou, Bratislavou, Bukureští a Bělehradem byla opravdu náročná. Samozřejmě ji nepojedeme jako tenkrát na rychlost, i tak se ale bude jednat sportovní výkon,“ předeslal Tomáš Rokos, předseda pořádajícího klubu. Trasa měří 3800 kilometrů a je rozvržena do 13 etap. Po stopách Malé dohody pojede celkem devět motocyklů značky Ogar s doprovodným vozidlem. „Itinerář je co nejvíce podobný původní trase, z Prahy míříme po staré kolínské silnici na Český Brod, Čáslav, Golčův Jeníkov, Havlíčkův Brod, Jihlavu a Náměšť nad Oslavou, kde bude hodinová pauza na oběd. Dojezd sem máme naplánovaný na půl jednou,“ přiblížil první kilometry Tomáš Rokos. Už teď totiž ví o spoustě majitelů veteránů, kteří se chtějí ke vzpomínkové jízdě alespoň symbolicky připojit na pár kilometrů. První den bude končit v Břeclavi, ráno následuje přejezd do Slovenské republiky. „Také tady už máme nahlášen doprovod nejen motocyklů Ogar z místních veteránských klubů,“ doplnil Tomáš Rokos.
Návrat ze srbského Bělehradu povede přes Maďarsko a oproti původnímu závodu ho jezdci na Ogarech absolvují po vlastní ose. Do Prahy je naplánován příjezd v sobotu 5. srpna 2023 v podvečerních hodinách před sídlo Motoveterán klubu Ogar v Lahovičkách, Praha 5.
Z celé akce vznikne filmový dokument. „Natáčet jsme začali už samotnou přípravu, máme špičkovou techniku, po celou dobu cesty nás bude doprovázet kameraman. Dokument rádi nabídneme případným zájemcům o produkci,“ uzavřel Tomáš Rokos.
Mezinárodní motoristická soutěž MALOU DOHODOU byla největší sportovní akcí, kterou pořádal Autoklub Republiky Československé v meziválečném období. Na organizaci spolupracoval s královskými kluby Rumunska a Jugoslávie. S oběma zeměmi mělo Československo uzavřenou spojeneckou smlouvu, která nesla název Malá dohoda. Záštitu nad soutěží převzali nejvyšší představitelé všech tří států. V napjaté mezinárodní atmosféře způsobené hitlerovským režimem měla akce také hospodářský a politický přesah, prezentovala soběstačnost a spolupráci zemí Malé dohody.