Tuzemský trh s ojetými automobily letos v únoru výrazně narostl, a to jak v meziměsíčním, tak v meziročním srovnání. V české inzerci se v uplynulém měsíci objevilo 109 600 aut, o šest procent víc než letos v lednu; meziroční nárůst pak činí bezmála 16 procent. Ukazuje to na jednoznačné oživování sekundárního trhu, což vyplývá z jeho analýzy provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v Česku. A koresponduje to i s letošními rekordními prodeji v síti autocenter AAA AUTO a Mototechna.
„Za výrazným nárůstem stojí nejen mimořádně teplotně příznivý únor, který přivádí do autobazarů více lidí, ale také zvýšená chuť domácností obnovit a omladit svůj vozový park,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele AAA AUTO a Mototechny.
Auta v české inzerci také neustále zdražují – mediánová cena 215 tisíc korun je vyšší o pět tisíc korun než v lednu a o 15 tisíc korun ve srovnání s únorem roku 2023. Mediánový počet ujetých kilometrů je však letos o 4000 km nižší (155 vs 159 000 km).
Co se týče skladby pohonů nabízených aut, podíl benzinových a naftových vozů se mění jen minimálně; letos ubylo o jedno procento dieselů (45 %), benzinů naopak o půl procenta přibylo (50,5 %). Neustále roste počet elektromobilů – meziměsíčně jich přibylo 211 ks (774 vs 985), narostla také ale inzerovaná cena z necelých 790 tisíc na 935 tisíc korun (+18 %), v průměru tříletá auta však mají méně najeto (23 vs 30 tisíc km). Loni v únoru přitom v inzerci figurovalo jen 553 elektrovozů, tedy téměř o polovinu méně.
„Cenový nárůst u elektromobilů je ovšem do značné míry optický klam, způsobený únorovou nabídkou zhruba šedesáti zánovních a velmi drahých elektromobilů Porsche Taycan a BMW iX. Pokud se však podíváme na ceny masověji rozšířených modelů, jako jsou Škoda Enyaq nebo Tesla Model 3, u nich meziročně cena propadla o 300 tisíc u škodovky a 270 tisíc u Tesly 3. Elektromobily jsou tak obecně mnohem dostupnější než před rokem,“ vysvětluje statistiku Petr Vaněček z AURES Holdings. Podobný příběh píší hybridy – letošních 1639 kusů je o 600 více než loni (nárůst 58 %), oproti lednu pak nárůst činí 11 procent. V porovnání s loňskem opět narostla i cena z 653 na 680 tisíc korun.
Superferrari za 122 milionů
Pořadí nejinzerovanějších značek se meziměsíčně nezměnilo (Škoda, VW, Ford, BMW, Mercedes, Audi, Peugeot, Renault, Hyundai, Opel), před rokem však v tabulce namísto Hyundai figuroval Citroën. Co se týče konkrétních modelů, na prvních třech příčkách figurují škodovky – Octavia, Fabia a Superb. Jen Octavií bylo letos v únoru v nabídce 10 108, tedy bezmála desetina všech inzerovaných vozů.
Z únorové nabídky ojetin v české inzerci ještě několik kuriozit: z osobních aut má nejvíce najeto osmiválcová Toyota Land Cruiser, která za třináct let stihla ujet půl milionu kilometrů a majitel za ni chce pořád ještě 600 tisíc korun. Jen o málo méně, 470 tisíc km, najely Volkswageny Vento, ty ovšem mají cenovku 35 tisíc korun. Celkem se v inzerci objevilo 22 aut s nájezdem nad 300 tisíc kilometrů.
Únorovým cenovým rekordmanem je velmi zánovní Ferrari Monza SP1, nejsilnější Ferrari, které legálně smí na silnice. Auto z roku 2020 je osazeno 6,5litrovým dvanáctiválcem o výkonu 600 kilowattů, který má najeto pouhých sto kilometrů. Prodejce, který deklaruje, že má vůz skladem v Česku, za něj chce 102 222 222 korun.