Zima s sebou přináší komplikace pro provoz: dopravu ztěžuje sníh, náledí i sněhové jazyky. Zásadní je auto na provoz připravit, jinak hrozí, že se lidé po bouračce nedočkají adekvátní kompenzace. Podle statistik společnosti Vindicia se přitom průměrné odškodnění za dopravní nehodu vyšplhalo na 1 milion korun.
Proces odškodnění probíhá tak, že jsou peníze vyplaceny z povinného ručení viníka. Tím je garantováno pokrytí i velké škody, kterou by z vlastních prostředků nikdo nemohl uhradit. Do hry ale vstupuje více faktorů. „Jestliže viník závažně porušil pravidla, například opilý předjížděl na dvojité plné čáře, pojišťovna může peníze vyplatit, ale pak je vymáhat po něm. Ve hře je ale i snížení plnění pro ty, kteří sice nehodu nezavinili, ovšem svým jednáním jí napomohli,“ upozorňuje Tomáš Beck, expert na odškodění společnosti Vindicia. Mezi takové chyby patří i nedostatečná příprava auta na zimní provoz. Co tedy v žádném případě nepodcenit, aby nenastaly problémy s plněním?
Krok 1: Zimní gumy mějte přinejmenším v pohotovosti
I v reakci na řadu teplejších zim už v Česku není povinnost automaticky a plošně přezouvat pneumatiky z letních na zimní. Pokud vás tedy zastaví silniční kontrola uprostřed ledna, je 5 stupňů nad nulou, silnice je suchá a svítí slunce, až na úseky, kde je použití zimních gum povinné, by vás měla bez problému pustit bez postihu. „Kdo se rozhodne nepřezouvat, musí opravdu pečlivě hlídat předpověď a vyjíždět jen tehdy, pokud nehrozí ani sníh, ani náledí. V opačném případě by v případě nehody pojišťovna posuzovala vaši spoluvinu,“ uvádí Beck. Mezi úseky, kde je zimní obutí nařízeno, patří i části D1, pokud tedy během teplejšího dne míříte z Brna do Prahy, může vás kontrola zaskočit.
Tvrzení ilustruje na modelovém případu: Dva řidiči se srazí na okresní silnici, přičemž první nedal přednost při výjezdu z lesní cesty. Výsledkem je škoda za 300 tisíc a poškozený řidič má zlomenou nohu a naražená žebra. Při vyšetřování se ale zjistí, že nabouraný vůz jel na letních pneumatikách, přičemž na zemi ležel poprašek sněhu a cesta byla lehce namrzlá. Rázem se objevuje otázka spoluviny a s tím i sníženého plnění: kdyby mělo auto správné přezutí, možná by stihlo včas zastavit a k nehodě by nedošlo.
Krok 2: Odkliďte sníh ze skel, střechy i zrcátek
Řidič má povinnost vyjíždět s dokonale zajištěným výhledem. I když ráno spěcháte na důležitou pracovní schůzku a zaspali jste, vyhraďte si dostatek času na očištění skel, zrcátek a střechy. „Rozhodně nemůžete vyrazit s tím, že si v namrzlém skle uděláte výhled před sebe. Musíte mít dokonalý přehled o situaci před vámi a okolo vás. Jinak se může stát, že přehlédnete třeba chodce vstupujícího do silnice. To samé platí pro odstranění sněhu ze střechy. Ve výhledu sice nebrání, ovšem sníh se může během jízdy do zorného pole sklouznout, nebo odletí a způsobí potíže jinému řidiči,“ říká Beck.
Krok 3: Zimní řetězy jsou v horách nutností
Sněhové řetězy nepatří v Česku mezi povinnou výbavu, ovšem jejich použití může být nařízené pro určité úseky. Označuje je speciální značka, kterou najdete hlavně v horských oblastech. Že řetězy beru policisté vážně, ukazuje i reálný případ Vindicia: na cestě v tuzemských horách nedobrzdilo auto sjíždějící z kopce a čelně narazilo do druhého vozu, kde jel muž se dvěma dcerami. Policie chtěla případ uzavřít se spoluvinou poškozeného řidiče, který byl přitom zraněný nejvíce – zdůvodnili to tím, že jeho auto nemělo řetězy. Důležitou roli sehrál posudek znalců na dopravní situace, který určil že by zimní řetězy v této konkrétní situaci nijak nepomohly. Muž tak získal odškodnění přes 950 tisíc korun, dětem bylo přiznáno více než půl milionu.
Krok 4: Zkontrolujte kapaliny a zimní výbavu
Tento krok není z hlediska snížení plnění tak rizikový jako ty ostatní. Množství nemrznoucí kapaliny, kterou vezete v kufru, vám nikdo kontrolovat nebude. Je ale praktické před zimním provozem provést pomyslný inventář všech pomůcek, které v chladných měsících potřebujete: zda máte škrabku na skla, veškeré důležité kapaliny, tažné lano či smeták. První sníh a mráz vás mohou zaskočit i mimo domov, proto je vhodné být připraven.