Zima se blíží a řidiči by měli věnovat zvýšenou pozornost tomu, zda mají v nádrži správné sezónní palivo. To je důležité při změně ročních období. Pokud totiž vaše auto jezdí jen sporadicky a tankujete do něj jen občas, jako třeba majitelé plug-in hybridů, může zůstat v nádrži palivo, které není určené pro aktuální roční období a jeho typické povětrnostní podmínky. Přestože v chladných měsících trpí více nafta, i majitelé benzinových aut by měli věnovat pozornost tomu, jaké palivo mají v nádrži. Proč je nežádoucí jezdit v zimě na „letní“ palivo a naopak? Zeptali jsme se expertky.
Když se před lety začaly objevovat informace o tom, že existuje zimní složení paliv a je pro auta extrémně důležité, ozvaly se skeptické názory, zda je to opravdu potřeba: „Vždyť přece u nás takové zimy nejsou, abychom potřebovali speciální složení…“ Realita je ale poněkud jiná.
Proč je zima prevít?
Jedním z nejčastějších důvodů, proč mohou mít „diesely“ v zimě problém nastartovat, bývá nedostatečná údržba vozu – nevyčištěný palivový filtr a špatný stav baterie. Pokud navíc v nádrži vozu zůstane „letní“ palivo, je na potíže zaděláno. „Nafta je kvůli vysokému obsahu parafinů citlivá na chlad, jak dobře vědí například obyvatelé horských oblastí, kde teploty v noci klesají hluboko pod bod mrazu. Letní nafta by při takových teplotách měla problém, proto čerpací stanice během zimních měsíců přecházejí na takzvanou zimní naftu. Tento standard samozřejmě v zimě splňují i naše paliva Shell V-Power Diesel a Shell FuelSave Diesel,“ říká Markéta Jakoubková, která zodpovídá za kvalitu paliv Shell v Česku, na Slovensku a v dalších pěti evropských zemích. „Úskalím, o kterém se tak často nemluví, je zamrznutí AdBlue. Nejmodernější dieselové motory mohou „odpadnout“ nikoliv kvůli naftě, ale právě kvůli této kapalině, která zamrzá už při cca -11 °C. Do velké míry záleží samozřejmě na tom, kde je nádrž na AdBlue ve voze umístěna. Pokud je na místě více vystaveném povětrnostním vlivům, může to být problém,“ připomíná Markéta Jakoubková.
Věděli jste?
Letní a zimní paliva nejsou jedinými sezónními variantami, které na čerpacích stanicích najdete. V březnu a první půli dubna a také v říjnu a první polovině listopadu můžete do svého vozu natankovat takzvané přechodné palivo. I to má pro plynulý a zdravý chod motoru auta svůj význam. Odborníci ale doporučují ho do začátku zimní či letní sezóny vždy vyjezdit.
V zimní naftě jsou obsažena speciální aditiva, která napomáhají potlačit tvorbu velkých krystalů parafinů, které zhoršují její filtrovatelnost. Kvalitu nafty v souvislosti s ročními obdobími upravuje závazná jakostní norma, která stanoví, že čerpací stanice mají povinnost prodávat zimní naftu s filtrovatelností -20 °C od 1. prosince do 28. února. Do takového paliva už proto není nutné dolévat samostatně prodávaná aditiva proti zamrznutí, protože už je obsahuje.
Není to jen diesel, jehož složení se uzpůsobuje ročnímu období, zimní složení má i benzín. Na rozdíl od letního obsahuje více těkavých složek, aby se lépe odpařoval, řidiči bez problémů nastartovali a motor běžel hladce i v mrazu. „V zimě musíme mít také na zřeteli i podchlazení způsobené prouděním vzduchu. To může snížit teplotu paliva až o 15 °C. Proto jako prevenci, zejména během mezidobí léto-zima, je vhodné kompletně vyjet letní palivo tak, aby se obměnilo nejen v nádrži, ale i v celém palivovém traktu,“ upozorňuje expertka.
Markéta Jakoubková ze společnosti Shell radí řidičům podle frekvence jejich tankování
Tankuji pravidelně
Když tankujete svoje auto pravidelně, tj. několikrát do měsíce, máte zaručeno, že budete mít neustále v nádrži palivo určené pro dané roční období. Čerpací stanice totiž palivo obměňují podle ročního období a vy se nemusíte o nic starat.
Tankuji občas
Když tankujete auto jen jednou za měsíc či za dva, měli byste se snažit o vyčerpání paliva v přechodném období a natankování čerstvého v době, kdy se paliva na čerpacích stanicích obměňují. Zajistíte si tak bezproblémové starty a plynulý chod.
Mám hybrid nebo plug-in hybrid
Jste-li majitelem plug-in hybridu, většinu vašich jízd absolvujete na čistě elektrický pohon a už si ani nevzpomenete, kdy jste naposled tankovali, měli byste zbystřit pozornost právě v období, kdy se mění sezónní paliva – zejména na začátku prosince a března. Je potřeba dát si pozor, abyste vyjeli nádrž z předchozí sezóny a včas natankovali aktuální palivo přizpůsobené stávajícímu období.
Motorům aut nesvědčí v zimě ani studené starty, kvůli kterým se na klíčových částech motoru rychleji tvoří karbonové usazeniny. Platí to jak v případě tankování nafty, tak i benzínu. Aby se motor pravidelně čistil, stačí sáhnout po kvalitních aditivovaných palivech s čisticími účinky, která si s usazeninami hravě poradí. „Ideálním řešením jsou například paliva Shell V-Power, která stoprocentně čistí klíčové části motoru od usazenin, snižují spotřebu paliva a plně omlazují výkon motoru. Čisticí složky jsou v menší míře obsažené také v palivech Shell FuelSave,“ radí Markéta Jakoubková.
Co dělat, když „zamrzne“…
Pokud se vám stane, že palivo v autě – lidově řečeno – zamrzne, je důležité dostat vůz do tepla, třeba do garáže, nebo počkat, až venkovní teploty stoupnou nad bod mrazu. Když tento krok nezabere, je nutné obrátit se na servis, kde vyčistí zanesený palivový filtr, nádrž vypustí a naplní vhodným sezónním palivem.