Tuzemský trh s ojetými automobily na počátku letošního roku výrazně narostl, v dubnu 2024 jich v inzerci figurovalo meziročně o 22 procent více, celkem 118 674 kusů. Dynamika masivního oživení sekundárního trhu se však začíná zadrhávat – meziměsíčně už počet v inzerci nabízených aut poklesl, stejně jako nabídkové ceny. Ty ubraly pět procent na mediánových 200 tisíc korun, stáří inzerovaných strojů se nezměnilo (11,1 roku). Vyplývá to z analýzy provedené experty AAA AUTO, největšího prodejce ojetých vozů v Česku.
„V síti našich autocenter AAA AUTO a Mototechna zatím žádné zpomalení nepozorujeme, už čtvrtý měsíc v řadě zaznamenáváme nejlepší prodejní výsledky za 32 let historie naší společnosti,“ říká Petr Vaněček, co-CEO (společný generální ředitel) AURES Holdings, provozovatele AAA AUTO a Mototechny.
Nabídkové ceny na celém sekundárním trhu opakovaně přerušily několik let trvající růst a už druhý měsíc v řadě klesly – stále jsou však o 2,5 % vyšší než před rokem (medián 200 tisíc korun). V meziročním srovnání je však nabídka vozů stále výrazně širší (+ 22 %), auta mají na tachometru průměrně stále stejně kilometrů (158 vs 160 tisíc), totožné zůstává také stáří 11,1 roku. Co se týče skladby pohonů, největší roční nárůst zaznamenávají hybridy (76 %), následované čistě elektrickými bateriovými vozy BEV (41 %), z klasických uhlíkatých paliv nejvíc přidaly benzinové motorizace (30 %), diesely táhnou nejméně (20 %).
U elektromobilů sledujeme velmi výrazné meziroční poklesy cen – kupříkladu Škoda Enyaq spadla o 33 procent na 1 029 milionu korun, Tesla Model 3 o 22 % na 739 tisíc Kč, BMW i3 o 20 % na 499 tisíc korun. A týká se to i prémiových modelů, například Porsche Taycan se nyní nabízí o 12 procent levněji, konkrétně průměrně za 2,29 milionu korun.
Klesají také ceny hybridních modelů – nejpopulárnější jsou ty od značky Toyota, nejvíce poptávané jsou modely Corolla (pokles ceny o 14 % na 515 tisíc Kč) a RAV 4 (pokles o 5,3 % na 786 tisíc Kč). Velký propad – o 7,5 % – zaznamenal také Hyundai Tucson (na 785 tisíc Kč).
Jedním z mála modelů, který v meziročním srovnání nezlevnil, je česká jednička Škoda Octavia (+3,4 %), druhá v žebříčku nejnabízenějších vozů, fabia, však ubrala 5,6 procenta, třetí superb pak necelé procento.
Klesající trend
„To bylo meziroční srovnání, meziměsíčně však pozorujeme pokles ve všech sledovaných kategoriích. Dieselů a benzinů ubylo o necelá dvě procenta, nabídka hybridů poklesla o necelých deset procent, elektromobilů dokonce o 12 procent,“ vypočítává Petr Vaněček.
Co se týče v úvodu zmíněného poklesu cen, u hybridů byly v dubnu nižší o 1,5 procenta než v březnu (medián 690 tisíc Kč), jejich stáří zůstalo na hodnotě 3,1 roku; nájezd se mírně zvýšil na 41 tisíc km. Také elektromobily zlevňovaly, a to o 2,2 procenta na 879 tisíc Kč, tachometrový medián 25 000 km zůstal prakticky stejný, elektriky však o rok omládly (2,1 vs 3,1 r.). Pokles cen je zjevný u všech nejprodávanějších, a tedy i nejinzerovanějších elektrických vozů – Škoda Enyaq spadla o 70 tisíc korun na 1 029 milionu Kč, Tesla Model 3 o 15 tisíc na 740 tisíc Kč, BMW i3 o 60 tisíc na rovný půlmilion.
U nejoblíbenějších spalovacích modelů meziměsíčně mírně klesl počet nabízených škodovek Octavia a Fabia, a také jejich ceny (shodně -2,6 %) na 185 tisíc Kč u octavie a o rovnou stovku méně u fabie. „Průměrná octavia už má poměrně dost najeto – 178 000 km – a desetileté stáří, fabie jsou na tom ještě hůř, jejich mediánové stáří je přes patnáct let. To je jen o málo méně než průměrný věk českého vozového parku, který aktuálně dosahuje 16 let,“ říká spoluředitel AAA AUTO. Osmileté superby se pak nabízejí k prodeji s mediánovým nájezdem 175 tisíc km za 360 tisíc korun – a jsou tak nejdražší v TOP TEN nejoblíbenějších modelů. Tam patří ještě VW Golf, Passat a Touran, BMW 3 a 5, Ford Focus a Hyundai i30. Meziročně z „topky“ vypadla pouze Audi A4, kterou nahradil právě kompaktní hyundai.