Závěr uplynulého roku hodnotí maloobchodní prodejce elektroniky DATART jako úspěšný. I přes nepříznivou ekonomickou situaci a posilující konkurenci v podobě online tržišť se mu v předvánočním období podařilo dosáhnout rekordních prodejů. Největší zájem měli lidé již tradičně o mobilní telefony a jejich příslušenství, chytré hodinky či automatické kávovary. Oblíbené však byly rovněž tyčové vysavače nebo herní konzole. Za očekáváními naopak lehce zaostaly notebooky či robotické vysavače.
V závěru roku a zejména pak v posledních dvou měsících předcházejících vánočním svátkům v maloobchodě tradičně nastává absolutní vrchol prodejů. Jinak tomu nebylo ani v uplynulém roce. I přes složitější ekonomickou situaci, ve které spotřebitelé více zvažují každý nákup, se maloobchodnímu prodejci DATART v závěru loňského roku dařilo. „Máme za sebou velmi obtížnou, ale současně také dobrou vánoční sezónu. Klíčové období listopadu a prosince nám přineslo zajímavé prodeje – ať už z pohledu tržeb či prodaných kusů zboží. V kontextu celého roku jsou tyto měsíce rozhodující a jsem proto rád, že se opět ukázalo, že naše cesta rozložení sil mezi e-shop a robustní retail je ta správná,“ komentuje výsledky Jan Pospíšil, obchodní ředitel DATART.
Listopadový Black Friday odstartoval vánoční sezónu
Celý listopad se v českém maloobchodu nesl ve znamení Black Friday, během kterého obchodníci nabízeli slevy napříč celým sortimentem. O zvýšenou konkurenci na všech frontách se postaral loňský příchod velkých online tržišť na český trh. „Do boje s našimi tradičními konkurenty se přidaly nové marketplace, což mělo za následek ještě agresivnější ceny a tlak na marži po celý listopad,“ vysvětluje Jan Pospíšil. I to se mohlo promítnout do listopadového propadu trhu s elektronikou, kdy ve většině segmentů tržby klesly o 5-10 % ve srovnání se stejným obdobím v roce 2022.
Navzdory tvrdému konkurenčnímu boji se podle Jana Pospíšila DATARTu v listopadu dařilo. „Během akce Black Friday jsme zaznamenali vyšší prodeje o téměř 10 % než ve stejném období v předešlém roce a podařilo se nám posílit podíl na trhu, což vzhledem k současnému vysoce konkurenčnímu prostředí hodnotíme jako velký úspěch,“ shrnuje. Mezi nejpopulárnější produkty během akce Black Friday patřila sluchátka Apple AirPods a herní konzole PlayStation 5.
Listopad je z hlediska prodejů důležitým měsícem pro kategorii velkých domácích spotřebičů, která na tuzemském trhu čelí dlouhodobému poklesu zájmu spotřebitelů. Negativně se trh vyvíjí zejména v kategoriích chlazení a mrazení. „Celý trh velkých domácích spotřebičů klesá již 19 měsíců za sebou. Nám se ale dlouhodobě daří dosahovat podobných výsledků jako v předchozím roce a výrazně tak posilujeme naší pozici na trhu,“ hodnotí Jan Pospíšil. Nárůst zájmu se týká zejména sušiček prádla, jejichž prodeje byly v předchozím roce zasažené skokovým zdražením energií a zákazníci tak jejich nákup mnohdy odkládali.
Vedle velkých elektrospotřebičů v DATARTu od listopadu stoupaly i prodeje těch menších. V kategorii malých domácích spotřebičů zaznamenal DATART meziroční nárůst téměř o 13 %. Dále tak v tomto segmentu upevnil svou pozici jedničky mezi zákazníky. Na růstu se nejvíce podílely zejména elektrické zubní kartáčky (+30,8 %) nebo tyčové vysavače (+25,9 %).
Rekordní denní prodeje
Momentum si DATART udržel i v průběhu prosince, kdy dále gradovaly předvánoční prodeje. „Za celý prosinec se nám podařilo překonat plán i výsledky z roku 2022 o 6 %. Čísla z předchozího roku jsme dokázali pokořit každý den od 4. do 22. prosince, kdy se nám podařilo vygenerovat rekordní denní prodej,“ říká Jan Pospíšil. Nejvíce se na růstu podílely prodeje mobilních telefonů a jejich příslušenství, chytrých hodinek, automatických kávovarů, tyčových vysavačů, ale také sušiček prádla. Méně se naopak dařilo segmentu notebooků, chladniček, praček či robotických vysavačů. Výrazně rostly především prodeje značek Apple, ETA, TCL, Playstation, Acer, Dyson či Garmin.
Na předvánoční nákupní šílenství vzápětí mezi svátky navázaly povánoční slevy zaměřené na zúžení skladových zásob po Vánocích. Největší poptávku DATART aktuálně zaznamenává v segmentu velkých domácích spotřebičů, televizí, mobilních telefonů a příslušenství k nim. Často se podle Jana Pospíšila jedná o produkty, kterými si lidé dělají radost a pořizují si je za peníze, které našli pod stromečkem.