Meziroční změny
Stavebním dělníkům meziročně stouply platy z 37 987 Kč na 41 468 Kč. Tento 9% nárůst je pokračováním navyšování z loňského roku. Pracovníkům bezpečnostních agentur a dělníkům rostly z 28 468 Kč na 29 072 Kč, respektive z 30 729 Kč na 31 458 Kč, shodně o dvě procenta.
Na druhou stranu pracovníci na pozici uklízeč / uklízečka si meziročně lehce pohoršili o 1 % z 22 425 Kč na 22 191 Kč.
Špatně placené práce patří i k podceňovaným
Zmiňované pozice, které jsou dlouhodobě na chvostu žebříčků výše platů, patří také mezi ty nejpodceňovanější a s nejnižší prestiží. Lidé mají tendenci podceňovat zpravidla ty pozice, které nevyžadují vzdělání a jsou hůře placené a není na nich perspektiva profesního rozvoje.
Na spodních příčkách žebříčku prestiže jednotlivých povolání se tak opakovaně objevují profese jako uklízeč / uklízečka, prodavač, sekretářka, stavební dělník a další dělnické profese nebo pracovníci bezpečnostních agentur či ochranky.
Podceňované a špatně platově ohodnocené pozice jsou však pro dobré fungování společnosti důležité. Tito pracovníci, zajišťují čistotu a hygieničnost prostředí, v němž se každodenně pohybujeme, dohlížejí na bezpečí v budovách i ve veřejných prostorách či vytvářejí hodnotu v továrnách či na stavbách. Právě práce uklízečky ale patří v Česku mezi nejpodceňovanější a nejpřehlíženější. Podle Centra pro výzkum veřejného mínění patří uklízečkám podle posledního průzkumu nedůstojné předposlední místo.
„Ačkoli čisté a hygienické pracovní prostředí lidé považují většinou za nezbytnost, a nyní si kvality úklidových prací všímají více než dříve, pracovníků, kteří jej zajišťují, si lidé neváží. Jedná se o tvrdě pracující kolegy, kteří svoji práci často vykonávají mimo běžnou pracovní dobu. Často o večerech, nocích, víkendech. Jejich práce navíc není veřejností vnímána, tak jak by si zasloužila,“ říká Milada Skutilová ze společnosti Kärcher a dodává: „Proto jsme se rozhodli i do České republiky rozšířit iniciativu Thank Your Cleaner Day, jež slouží k ocenění tvrdě pracujících úklidových pracovníků a pracovnic.“
Mezi podceňované patří i práce bezpečnostních pracovníků a ostrahy. Pověst této profese negativně ovlivňuje řada mýtů. Většině lidí si vybaví příběhy o agresivním chování ostrahy v nákupních centrech, případně si představí pána v důchodovém věku za okýnkem vrátnice, který by měl zabránit vyloupení objektu. I když si nemyslíme, že trpíme předsudky, ostrahu si nejspíš představíme jako muže v černé uniformě, který obchází skladové, komerční nebo tovární objekty.
Úloha ostrahy nespočívá pouze v dozoru, klade velké požadavky na psychickou a fyzickou odolnost. Bezpečnostní pracovníci musejí stále častěji zklidňovat agresivní jednání lidí nebo řešit konflikty vyvolávané skupinkami mladistvých, například v obchodních centrech a dalších komerčních a veřejných prostorech. Je na nich zasáhnout jako první a asertivně zklidnit útočníka nebo jej do příjezdu policie zpacifikovat tak, aby neohrožoval ostatní přítomné. Přitom musejí dodržet striktní pravidla, jimiž se musejí v kontaktu s často útočně naladěnými jedinci řídit. Přesto si lidé jejich práce příliš neváží.