Bramborový salát bude neporaženým králem letošních českých Vánoc. Ke štědrovečerní večeři si ho dá devět z deseti Čechů. A co k němu? Neoficiální souboj vyhrává křupavý řízek, populární kapr musel letos ustoupit na stříbrnou pozici. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu řetězce PENNY mezi dvěma tisíci respondenty z ČR. Každý osmý Čech podle výsledků zkusí recepty odlehčit, pětina z nás pak sáhne po předpřipravených pokrmech. U pokladen ale zůstane vše při starém – 72 % lidí plánuje utratit za potraviny na Vánoce stejnou částku jako loni, nejčastěji mezi 1 a 3 tisíci korun.
Řízek vede 1:0
Do smažení řízku se na Štědrý den vrhnou skoro tři čtvrtiny z nás. Prim budou hrát ty kuřecí a krůtí, 28 % respondentů však dá šanci řízku vepřovému či telecímu. Populárního kapra v trojobalu si osmaží 49 % Čechů, v tradičních úpravách na modro nebo na černo si ho pak vychutná pouhých 7 % dotázaných. Neznamená to však, že by Češi zcela zanevřeli na rybí pokrmy. Lososa, pstruha nebo dalšího zástupce rybí říše si dopřeje 23 % lidí, stejný podíl zase štědrovečerní menu odstartuje rybí polévkou. Vinná klobása pak ozdobí každý pátý slavnostní stůl.
Průzkum PENNY prokázal, že velká část lidí jednotlivé pokrmy kombinuje. V mnoha rodinách se smaží více typů jídla a u hlavního štědrovečerního chodu pak mnozí k téměř povinnému bramborovému salátu přiloží jak kapra, tak i nějaký ten řízek, nebo k tomu navrch i vinnou klobásu.
Najdou se i tací, kterým se lety osvědčené recepty omrzely. 13 % Čechů proto vymění majonézu za jogurt a zkusí menu připravit ve zdravější verzi. Netradiční jídla vyzkouší 6 % respondentů, zhruba poloviční počet se inspiruje ve vánočních receptech ze zahraničí.
Vánoce v kuchyni
80 % Čechů připravuje vánoční jídla svépomocí, častokrát i napříč několika dny. Zbytek pro změnu vsází na předpřipravené jídlo, které jim odlehčí už tak nabitý kalendář. „Rostoucí poptávku po tradičních českých pokrmech v pohodlné, předpřipravené verzi pozorujeme dlouhodobě. Krásně to ilustrují například prodeje bramborového salátu Karlova Koruna, které jsou i mimo sezónu rok od roku vyšší. S blížícím se adventem pak jeho obliba raketově stoupá. Nemalý podíl Čechů je totiž toho názoru, že čas jinak strávený v kuchyni raději prožije se svými blízkými nebo přípravami na Štědrý večer,“ vysvětluje mluvčí PENNY Tomáš Kubík.
Zítra a pozítří
Dárky jsou rozbalené, nádobí v myčce a vyvstává otázka: Co budeme jíst zítra? Odpověď je možná překvapivá – to stejné jako dnes. 57 % z nás se totiž bude věnovat dojídání zbytků ze štědrovečerní večeře. Asi pětina pak znovu naskočí do běžného režimu a připraví obvyklá nesváteční jídla vyplývá z průzkumu. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos.
Ti, co znovu obléknou zástěru, se nejčastěji vrhnou do přípravy pečené drůbeže (32 %) nebo tradičních českých omáček (18 %). Najdou se ale i tací, kteří své blízké pohostí zvěřinou, (2 %) králíkem (2 %) nebo čistě vegetariánským menu (3 %).
Chceme kvalitu, ale za dostupné ceny
Vánoční menu bude letos podobně bohaté jako loni. Skoro tři čtvrtiny lidí plánují v meziročním srovnání za jídlo na sváteční dny utratit stejně peněz, 10 % si pak útraty zvýší. Zbytek se buď uskromní nebo výdaje vůbec neřeší.
Co se týče konkrétních částek, drtivá většina Čechů (91 %) utratí za jídlo na svátky do 5 000 Kč, nejčastěji něco mezi 1 000 Kč a 3 000 Kč (49 %), potažmo 3 000 Kč a 5 000 Kč (26 %). Více než 10 000 Kč pak za potraviny vydá každý padesátý Čech.
„Výsledky průzkumu potvrzují, že lidé si chtějí dopřát kvalitu, ale za rozumnou cenu, což potvrzují i naše dlouhodobé zkušenosti z nákupů vánočních potravin. V letošním roce této preferenci zákazníků půjdeme ještě více naproti. Připravili jsme unikátní kampaň s názvem „Vánoce, jak si račte přát“. V rámci ní se zákazníci mohou přímo zapojit do přípravy vánočních akcí a rozhodnout, jaké oblíbené vánoční produkty chtějí mít v letákové nabídce,“ říká Tomáš Kubík.
Užít si Vánoce chtějí Češi v klidu své rodiny, ukazují další data z průzkumu. Ne každému se to ale poštěstí, zhruba každý 8 Čech musí 24. prosince do práce. PENNY jde přání naproti a na Štědrý den dává svým zaměstnancům volno. “Chceme tímto našim lidem poděkovat za jejich celoroční úsilí a umožnit jim, aby Štědrý den mohli strávit s těmi, kdo jsou jim nejbližší,“ doplňuje Kubík.