Platforma Nesnězeno, která aktivně bojuje proti plýtvání potravinami, završila rok 2024 ve znamení regionální expanze. Po Liberci, Pardubicích, Hradci, Zlínu a Jihlavě se přidal i Ústecký a Karlovarský kraj a dokončily tak pokrytí všech krajů v rámci velkých měst. Aplikaci Nesnězeno, známou i v sousedních zemích jako Munch, si stáhlo celkově již téměř 3 miliony uživatelů do svých mobilních telefonů, kteří společně zachránili už přes tři miliony balíčků jídel. Jen v ČR pomohla platforma zachránit více jak 700 tisíc balíčků potravin v celkové hmotnosti 725 tun a její uživatelé tak ušetřili 6,2 tun emisí CO2.
Díky letošní úspěšné regionální expanzi se Nesnězeno stává celorepublikovou službou a největší a nejrozšířenější anti food-waste platformou v České republice. Její úspěch potvrzuje i meziroční 260% nárůst počtu prodaných balíčků, který se vyšplhal na 700 tisíc, z toho celých 530 tisíc připadá na letošní rok. Uživatelé tak na platformě zachránili 725 tun potravin, které by jinak musely být vyhozeny kvůli nadbytečnosti nebo blížící se době spotřeby.
Silné regiony a jejich podíl na záchraně jídla
Nesnězeno má v České republice výraznou podporu nejen v hlavním městě, ale i napříč regiony v rámci větších měst, což potvrzuje statistika prodaných balíčků. Největším tahounem je Praha, kde bylo zachráněno přes 239 tisíc balíčků, což představuje více než 41 % celkového počtu. Za Prahou následuje Jihomoravský kraj s 90 547 balíčky (15,74 %) a Plzeňský kraj, který zachránil 43 546 balíčků (7,57 %). Významně přispívá také Středočeský kraj s 41 599 balíčky (7,23 %) a Moravskoslezský kraj s 39 534 balíčky (6,87 %). Olomoucký kraj pak uzavírá s 28 669 balíčky (5 %).
Nejžádanější typy balíčků
Na Nesnězeno jsou nejprodávanějším typem balíčků smíšené potraviny, hlavně z obchodních řetězců, které tvoří více než 39 % z celkového počtu. Následují hlavní jídla z restaurací a bister, která představují 20,87 % prodaných balíčků, a pečivo, které tvoří téměř 20 %. Mezi další oblíbené kategorie patří sendviče a zákusky z kaváren (9,88 %) a dezerty (6,99 %). Nesnězeno tak umí oslovit široké spektrum zákazníků, kteří oceňují rozmanitost a výběr z velkého množství podniků a různých typů balíčků, dostupných v mnoha městech po celé České republice.
Celá platforma Munch/Nesnězeno již ušetřila 19 tisíc tun CO2, což je ekvivalent 7 000 letů kolem světa nebo celoroční jízdy pro 4 000 aut.
Nesnězeno, největší anti –food-waste platforma v ČR
Spolu s růstem do regionů roste i počet zapojených partnerů, který se meziročně zvýšil o 132 % na 1 487. Již od roku 2019 je jedním z největších z nich řetězec Starbucks, v loňském roce se k Nesnězeno přidal také Penny Market, kde pilotní projekt rychle přerostl v plnohodnotnou spolupráci zahrnující 200 prodejen v celé ČR. Na platformu se kromě restaurací, obchodů, kaváren či pekáren stále častěji zapojují také hotely nebo drobní lokální prodejci.
„Jsme největší platformou na záchranu jídla v ČR a zároveň také nejdostupnější službou pro partnery z řad jak velkých řetězců, tak malých prodejců a živnostníků. Díky úspěšné regionální expanzi můžeme oslovit lokální i celorepublikové partnery a zapojit je tak do naší mise proti plýtvání potravinami,“ dodává Jakub Henni, CEO Nesnězeno.