Pojišťovny se musí ročně vypořádat s desítkami tisíc událostí, statisticky nejčastěji vyplácejí lidem náhradu škody za zdravotní úrazy. To s sebou často přináší i některé úsměvné situace, které pak klienti pojišťovny YOUPLUS popisují v hlášení o škodní události. Ani kalendářní rok 2024 v tomto ohledu nebyl výjimkou – nejvtipnější příběhy a hlášky přináší následující článek.
Před cyklistou se zvedl chodník
Rychlá jízda na kole se někdy nemusí vyplatit, a to ani v případě, kdy jedete po cyklostezce. Kdykoliv se totiž v cestě může vyskytnout nečekaná překážka, o kterou se podle muže z Prahy postaral blízký strom. „Při jízdě na kole po cyklostezce cestou do lékárny Thomayerovy nemocnice mi kořen stromu schovaný v obrubníku nadzvedl asfalt o více než 15 centimetrů, zatímco jsem jel průměrnou rychlostí 40 kilometrů za hodinu. Nebylo možné se mu vyhnout, náraz způsobil, že jsem ztratil kontrolu a spadl,“ uvedl v hlášení škodní události muž z Prahy. Těžko předvídatelný střet s pohyblivým chodníkem mu způsobil poranění celé levé části těla včetně čelisti, ramene, kotníku a kyčle.
Štěstí na vycházce neměl ani jeho kolega ze Znojemska, kterého po cestě do samoobsluhy překvapilo zdánlivě klidné zvíře. „Šel jsem do obchodu po ulici a potkal jsem sousedku, jak venčí svého psa. Pes na mě koukal, tak jsem bez jakékoliv fyzické aktivity pronesl směrem ke psovi: “Ahoj!“. Sám jsem totiž pejskař. Pes z ničeho nic zaútočil, skočil mi po stehně, protrhl mi kalhoty a prokousl stehno. To mi do druhého dne nateklo a udělal se mi na něm hematom, tak jsem vše nahlásil na městskou policii, kdyby náhodou pes nebyl očkovaný,“ stálo ve vysvětlení. Zdá se, že i nevinný pozdrav může občas vyvolat agresivní chování.
Trable s mobilem, kocourem i podprsenkou
Nespavost a časté buzení v brzkých ranních hodinách znají asi všichni. Někdy za těmito problémy stojí vyčerpání, noční můry nebo nadměrný stres, jindy potřeba jít na toaletu. To byl případ ženy, která ve tři hodiny ráno zažila nepříjemnou kolizi. V cestě jí stál čtyřnohý domácí mazlíček. „Rozespalá jsem vylezla z postele. Na zemi ležel náš kocour, lekla jsem se, a abych na něj nešlápla, tak jsem se snažila manévrem vyhnout, ale při té příležitosti jsem upadla na parapet a radiátor. Vyrazila jsem si dech a narazila si pravou stranu žeber a hýždí,“ popsala žena svou nepříjemnou noční příhodu.
Někdy se v bolestivou zkušenost může změnit i zdánlivě tak banální situace, jakou je výběr vhodného oblečení u skříně. „Při vytahování oblečení mi vystřelilo ramínko od podprsenky do oka,“ popsala žena v hlášení. Nečekané nebezpečí na některé klienty čekalo i při odpočinku. „Dcera si zlomila nos mobilním telefonem, který ji vypadl při ležení na zádech,“ přečetli si likvidátoři. V bolestivou zkušenost se může otočit také nestandardní pohybová aktivita, jak zjistil muž v jednom českobudějovickém klubu. „Okolo třetí hodiny ráno jsem zakopl při tancování o pole-dancovou tyč v baru Broukárna,“ popsal bujarý večírek v hlášení.
Pozoruhodné příběhy se lidem občas přihodí i během běžné pracovní činnosti, například zahrádkaření. Stačí nedostatek světla, trocha nepozornosti – a neštěstí je na světě. „Procházela jsem v šeru okolo lopaty, o kterou jsem následně zakopla a pak upadla hlavou do kýble s popelem,“ nahlásila klientka po smolném pracovním zážitku. O zajímavé historky nebyla nouze ani v oboru kadeřnictví, hlavní roli zde opět hrálo přirozené nutkání odskočit si na toaletu. „V rychlosti jsem odběhla od rozdělané hlavy na záchod a při sundávání kalhot jsem si vykloubila palec levé ruky,“ popsala klientka pojišťovny svou příhodu při stříhání.
Těžko uvěřitelné případy odhalí sofistikovaný program
Některé případy působí až neuvěřitelně. U likvidátorů škodních událostí tak umí vyvolat podezření, že se událost vůbec nestala nebo si ji klient vymyslel. V takových případech mají pojišťovny k dispozici sofistikované programy, které tento záměr většinou odhalí. „Speciální software dokáže upozornit na to, že v daném případě je něco v nepořádku. Pracuje totiž s databází, ve které jsou typické situace, kdy k pojistným podvodům nejčastěji dochází. A pokud jim nahlášený případ odpovídá, tak na něj upozorní. Pak už celou záležitost přebírají vyšetřovatelé škod. Mají totiž hodně zkušeností a umí si všimnout i drobnosti, kterou třeba podvodník opomenul,“ vysvětluje David Poes, ředitel životního pojištění YOUPLUS.
Existují také programy, které zvládnou rozpoznat lež z klientovy řeči, pokud je takové ověřování potřeba. Roli hraje například to, že u sdělení určité informace podvodník znervózní. Důležitá je i intonace nebo pauzy v mluveném projevu. „Stejně tak může být pro pojišťovny varováním to, že si klient sjednává životní pojištění u více pojišťoven najednou. Může to například znamenat, že už ví o nějakém zdravotním problému, který ale u sjednávání smlouvy úmyslně zatajil,“ dodává Poes.