
Život na horách v zimě je výrazně nákladnější, než by se mohlo na první pohled zdát, a obzvlášť to platí v oblasti dopravy. Podle statistik motoristického inzertního portálu TipCars vyjde pořízení sněžného skútru průměrně na 353 tisíc korun. Výrazněji ušetřit se nedá ani koupí alternativy v podobě čtyřkolky. Prodejci za ně totiž v průměru požadují 305 tisíc korun. Nákup navíc ještě prodraží pořízení další nezbytné výbavy, jako jsou pásové systémy. Trhu se čtyřkolkami aktuálně dominuje čínská značka CFMOTO, jejíž stroje tvoří hned 43 % všech nabídek na TipCars.
V období jarních prázdnin míří Češi na hory, kde se setkávají se stroji, které k tomuto prostředí neodmyslitelně patří. Řeč je samozřejmě o sněžných skútrech využívaných pro obsluhu skiareálů a zásobování horských chat, ke kterým se v zimě není možné dostat autem. Víte ale, kolik takový skútr stojí? Jak ukazují statistiky motoristického inzertního portálu TipCars, nákup takového stroje se může pořádně prodražit. Sněžné skútry aktuálně prodejci nabízejí s průměrnou cenovkou 353 tisíc korun. Nejdražší sněžný skútr nabízený na TipCars dokonce vyjde na 641 tisíc korun.
„Nákup sněžného skútru rozhodně není levná záležitost. Jejich název sice může svádět ke srovnávání s běžnými městskými skútry, které není problém sehnat i za nižší desítky tisíc. Pravdou ale je, že s nimi mají jen pramálo společného. Aby se zvládly vypořádat s obtížnými horskými podmínkami, musí totiž mít o poznání vyšší výkon a robustnější konstrukci. Tomu pak také odpovídá jejich cena, která je často vyšší než u kdejakého auta,“ říká Marek Knieža, ředitel TipCars.
Neušetříte ani se čtyřkolkou
Oblíbeným dopravním prostředkem pomáhajícím se zajištěním dopravní obslužnosti hůře přístupných horských oblastí v zimních měsících jsou i čtyřkolky. Ani u nich ale nečekejte „lidové“ ceny. Jak ukazují data TipCars, prodejci čtyřkolky průměrně nabízejí za 305 tisíc korun. Cena se však může vyšplhat až na 1,3 milionu korun. Za tolik peněz již ovšem dostanete vozidla označovaná jako UTV, která oproti klasickým ATV čtyřkolkám nabízejí výrazně vyšší výkon i kapacitu pro přepravu osob a nákladu. Co je ale možná nejvíc zřetelný rozdíl – oproti běžným čtyřkolkám už mají klasický volant.
Trhu se čtyřkolkami aktuálně dominuje čínská značka CFMOTO, jejíž stroje nabízí prodejci zdaleka nejčastěji. Na portálu TipCars tvoří hned 43 % všech nabídek. Za ní následují dvě severoamerické značky – americký Polaris s 18% podílem a kanadský Can-Am s 16% podílem. Relativně časté jsou však i čtyřkolky značek Yamaha či Segway.
„V případě čtyřkolek je na trhu opravdu široké spektrum možností, ze kterých mohou zájemci vybírat. Je tak třeba volit pozorně podle toho, za jakým účelem si ji pořizujete. Pokud chcete čtyřkolku provozovat na horách ve sněhu, uděláte nejlépe, když ji osadíte pásy, se kterými se dostane prakticky kamkoliv. Tím se vám však nákup výrazně prodraží,“ upozorňuje Marek Knieža. „Kromě toho, že musíte počítat s nákupem pásového systému, který obvykle vyjde na víc než 100 tisíc korun, se zároveň musíte poohlížet po výkonnějším stroji, který pásy utáhne. Naprostou nutností je také posilovač řízení. Na hory se hodí i vyhřívaná sedadla,“ vyjmenovává.
Na hory raději benzín
Ačkoliv naprostá většina čtyřkolek v nabídce TipCars aktuálně jezdí na benzín, objevují se i výjimky. Čtyři procenta všech nabídek tvoří elektrické čtyřkolky. Objevují se přitom na obou koncích cenového spektra. Mezi nejlevnějšími stroji s cenovkou do 100 tisíc korun najdou zájemci lehčí elektrické čtyřkolky určené primárně pro děti, na opačném konci je pak možné narazit na elektrická UTV v nejvyšší výbavě s cenou přesahující milion korun.
„I když je možné sehnat opravdu vynikající elektrické čtyřkolky se špičkovou výbavou, určitě to nejsou stroje, které by byly vhodné pro provoz v náročných horských podmínkách. Stejně jako u elektromobilů u nich totiž platí, že při provozu v nízkých teplotách ztrácí jejich baterie účinnost a výrazně tak klesá reálný dojezd na jedno nabití. V tomto případě bych proto raději volil benzínovou variantu, která je v chladném počasí přeci jen spolehlivější,“ uzavírá Marek Knieža.
Foto: pixabay