Ochota ke změně zaměstnání ze strany zaměstnanců opět stoupá. Důvodem je nejen po létě zvýšená poptávka zaměstnavatelů, ale také nespokojenost s výší finančního ohodnocení. Míra inflace má sice mírně klesající tendenci, nicméně v evropském měřítku nadále zůstává vysoká a růst mezd procento inflace nedorovnává.
„V letním období, navzdory sezónním pracím, tempo na českém pracovním trhu mírně zpomalilo a délka výběrových řízení se díky dovoleným často až neúměrně protahovala. Již v závěru srpna ale bylo patrné jisté oživení a po období dovolených firmy poptávku po nových zaměstnancích zvýšily, a to téměř ve všech oborech. K těm nejvytíženějším i nadále patří technické a technologické obory, vyšší poptávku evidujeme i ve finančním sektoru nebo v obchodě,“ říká Jan Nezkusil z personálně poradenské společnosti Hays, která se zaměřuje na nábor kvalifikovaných zaměstnanců.
V srpnu letošního roku provedla společnost Hays online průzkum mezi uchazeči o zaměstnání, aby zjistila, jaké jsou aktuálně nejčastější důvody, proč uchazeči vyhledávají kariérní změnu. Průzkumu se zúčastnilo 415 respondentů. Na prvním místě se drží s 27 procenty finance, následují organizační změny spojené s propouštěním a celková nespokojenost s náplní práce (shodně 15 %). 13 % respondentů pak v současném zaměstnání postrádalo možnost kariérního růstu.
„Finance jsou standardně nejčastějším důvodem změny zaměstnání, bylo tomu tak i v době, kdy se držela inflace nízko. Pokud se zaměstnanec rozhodne z firmy odejít, většinou se jedná o kombinaci více faktorů, nebo je osloven s nabídkou, kterou lze jen těžko odmítnout. I zde ale obvykle nebývají peníze jen jediným důvodem. Kandidáti většinou odcházejí jednoduše za lepší prací – více peněz, zajímavější projekt či produkt, kariérní postup a tak dále“, upřesňuje Jan Nezkusil.
Ve svém průzkumu se společnost Hays dále zaměřila na to, jakým způsobem lidé svou současnou práci získali. 36 % respondentů uspělo díky reakci na pracovní inzerát zaměstnavatele, 21 % respondentů získalo práci díky doporučení a 43 % získalo novou práci díky přímému oslovení headhuntera či s pomocí personální agentury. „Inzerce stále patří mezi užitečné zdroje, ale sami v praxi pozorujeme, jak se přímé oslovování kandidátů stalo zcela nezbytným zdrojem získávání talentů. Stalo se tak s příchodem profesních sociálních sítí, jako je LinkedIn. Lidé, zejména pokud disponují nějakými speciálními dovednostmi, které jsou aktuálně na trhu žádané, nemají potřebu prohledávat pracovní inzeráty. Pokud mají aktivní a aktuální profil na LinkedIn, potenciální zaměstnavatel, headhunter nebo konzultant personální agentury je s nabídkou pracovní pozice sám osloví. V případě IT profesionálů se může jednat i o několik pracovních nabídek denně,“ uzavírá Jan Nezkusil.
Lze očekávat, že počet volných pracovních nabídek bude s koncem roku dále mírně stoupat, mzdy si ale budou svou hladinu držet a růst v posledních měsících tohoto roku nepředpokládáme. Firmy se budou nyní prioritně zaměřovat na seznámení se s nově schválenou transpoziční novelou zákoníku práce a implementaci souvisejících pravidel.