Na plné obrátky v současné době nejedou jen nemocnice, ale i praktičtí lékaři. Starají se o velký počet pacientů tak, aby zvládli své onemocnění v domácím prostředí. A nyní se na přetížené ordinace praktiků navíc valí administrativní vlna organizace očkování proti covidu-19 poté, co státní systém očkovacích center v podstatě selhává pro nedostatek personálu a složitost registrace seniorů do centrálního registru. Neocenitelnou pomocnicí při vyřizování agendy spojené s očkováním je pro praktické lékaře virtuální sestra Emmy, kterou pro své kolegy vytvořila skupina českých praktických lékařů. Emmy je revoluční systém pro chytrou a zabezpečenou komunikaci s pacienty napojený na inteligentní objednání. Pomáhá nahradit chybějící personál v ordinacích a odlehčit přetíženým telefonním linkám.
Praktičtí lékaři se velmi ochotně nabízejí k očkování seniorů ve svých ordinacích, ovšem dlouho čekali na dodávky vakcín. V předchozím týdnu ostatně jejich zástupci v médiích upozorňovali na neschopnost státu vakcíny distribuovat. Aktuálně mají praktici povinnost nejprve zjistit zájem pacientů, které musí následně zadat do centrálního registru. Teprve poté jim budou vakcíny dodány. Tím však začne další kolotoč organizace objednání k očkování. „Jsou to stovky pacientů, které musíme oslovit a minimálně dvakrát s nimi telefonovat. Samotná agenda než dojde na očkování nám tak zabere desítky hodin telefonování,” říká MUDr. Ondřej Sobotka. A právě v této fázi pomůže Emmy, která dokáže automaticky zadávat množství informací do centrálního registru a objednat pacienty prostřednictvím SMS zpráv.
Tvůrci virtuální sestry Emmy si od začátku kladou za cíl pomoci v ordinacích lékařů odbourávat zbytečnou administrativu a přenést tyto činnosti na sofistikovaný software. Emmy proto naučili převzít agendu spojenou s organizací očkování. To, čím by jinak sestra nebo lékař strávili hodiny svého drahocenného času, zvládne Emmy během několika vteřin. Lékař jen Emmy nastaví, aby věděla, koho má oslovit a jak má objednávat. Emmy pak rozešle vybraným pacientům SMS s dotazem, zda mají zájem být očkováni, na který jednoduše odpovědí.
„Staráme se teď o pacienty, které bychom v jiné době a v normálním světě dávno poslali do nemocnice, jenže v současné chvíli pro ně v nemocnici není místo. Každý den se k nám nemůže dovolat velké množství lidí. Emmy umožní pacientům, aby nás vůbec mohli kontaktovat,” potvrzuje MUDr. David Halata, vesnický praktický lékař, člen rady Společnosti všeobecného lékařství. Emmy praktikům pomáhá také při objednávání na antigenní testování či na jiná očkování.
Emmy samozřejmě není řešením jen pro covidové období, ale pro efektivní a pohodlné vedení lékařské praxe. Jde zkrátka o finančně nepříliš náročnou „sestru navíc“. Emmy ušetří denně až 90 minut času administrativy v ordinaci, což je při dlouhodobém nedostatku personálu ve zdravotnictví nanejvýš vítaný bonus! Velkou výhodou je také fakt, že tvůrci Emmy vycházeli z reálné praxe, jde o projekt “lékaři lékařům”.