Optikou proslulých kameramanů nahlíží na vývoj českého filmu dokumentární cyklus České televize Vidět filmem. V Tvůrčí producentské skupině Dušana Mulíčka z brněnského studia České televize natáčel režisér Petr Smělík. Šest dílů vysílá od 8. října program ČT art vždy v úterý ve 21:10.
Seriál zve diváky do zákulisí vzniku českých filmů a představuje podstatu kameramanské práce. Jednotlivé epizody tematicky i časově zaměřují divákovu pozornost na období němé éry, začátky zvukového filmu, vývoj barevného filmu, období nové vlny, normalizaci i příchod éry digitální. Pozornost tvůrců cílí především k hrané tvorbě, ale nechybí ani tvorba dokumentární, animovaná a experimentální.
„Cyklus je holdem mistrům kamery, jejichž jména nejsou tak známá, jako jména režisérů, ale jejichž role v tom, zda film vynikne nad jinými, je naprosto neoddiskutovatelná,“ zamýšlí se kreativní producent Dušan Mulíček. „Ti nejlepší čeští kameramani byli jedineční nejen svou prací, stylem snímání, ale i tím, že své znalosti předávali mladým nástupcům. To vytváří příběh české kamery, který naším cyklem vyprávíme,“ doplňuje producent.
„Podařila se nám jedna taková troufalost,“ říká režisér Petr Smělík a dodává: „V celém cyklu jsme se téměř vyhnuli vyprávění o režisérech a hercích. Soustřeďujeme se téměř výhradně na pohled kameramanů a jejich vnímání světa a filmu v dané době. Proto série přinese detailnější pohled na tvorbu Jana Kříženeckého, Jaroslava Blažka, Otty Hellera, Václava Víchy, Jaroslava Tuzara, Jana Salicha, Jana Kališe nebo Miroslava Ondříčka. Tuším, že možná mnoha divákům tato jména sama o sobě nic neřeknou, ale právě ono spojení úvah kameramanů, jejich osudů a tvorby konkrétních filmů je na sérii to pozoruhodné.“
Pořad se zamýšlí nad pozicí kameramanské role ve filmovém štábu i nad tím, jak se utvářely a proměňovaly výrazové prostředky filmové řeči. „Archivní materiály doplňujeme nejen dobovými svědectvími kameramanů, ale i autentickými výpověďmi současných filmových tvůrců,“ doplňuje dramaturg Martin Polák.
V cyklu promlouvají takové kameramanské osobnosti jako Jaromír Šofr, Jan Malíř, Vladimír Smutný, F. A. Brabec, David Ployhar a další.
Cyklus vznikl ve spolupráci se Studiem FAMU a Národním technickým muzeem.