S příchodem zimy je pro řidiče nezbytné dodržovat zákonné povinnosti týkající se přezutí pneumatik z letních na zimní. Nedodržení povinnosti může nejen zhoršit bezpečnost, ale také vést k výraznému krácení plnění i o 100 %.
Zima se neúprosně blíží a řidiči se musí připravit na nutnost přezutí na zimní pneumatiky. Použití zimního obutí není jen doporučením, ale v některých případech i zákonnou povinností. Řidiči jsou povinni přezout, pokud hrozí, že povětrnostní podmínky přinesou sníh, led nebo námrazu. Na některých silnicích je navíc zimní výbava vyžadována dopravní značkou. Nedodržení těchto pravidel může vést nejen k ohrožení bezpečnosti, ale i k podstatnému krácení pojistného plnění při případné nehodě.
„Každý případ posuzujeme individuálně a zaměřujeme se na příčinu nehody,“ uvádí Martin Procházka, který má v Direct pojišťovně na starosti týmy likvidace s tím, že pojišťovny využívají odborné analýzy a posudky k určení, zda nepoužití zimních pneumatik přispělo k nehodě.
Krácení plnění se netýká pouze havarijního pojištění, ale také povinného ručení. U povinného ručení sice pojišťovna škodu způsobenou třetím osobám uhradí, ale hrozí, že tyto náklady bude následně vymáhat po klientovi, který škodu zavinil porušením zákona.
Je třeba připomenout, že pojištění funguje na principu solidarity mezi všemi pojištěnými. Klienti přispívají do společného fondu, ze kterého jsou hrazeny škody. Pokud by pojišťovny musely plně hradit škody vzniklé nezodpovědným chováním některých řidičů, mohlo by to ohrozit jejich schopnost pokrýt skutečné pojistné události a vést ke zvýšení pojistného pro všechny. Dodržování zákonných povinností tedy přispívá k udržení férových podmínek pro všechny pojištěné.
Celoroční pneumatiky v Německu či Slovensku nepomohou
Od 1. října Německo a Slovensko neuznávají celoroční pneumatiky jako náhradu za zimní pneumatiky. V takovém případě může být kráceno plnění i v těchto zemích. „Pokud klient poruší místní předpisy a kvůli tomu dojde k nehodě, může být i zde kráceno plnění. Pro pojišťovny je klíčové, zda řidič dodržel všechny povinnosti a snažil se minimalizovat riziko. Rozdíl mezi letními a celoročními pneumatikami v tomto ohledu nehraje roli,“ uvádí Procházka.
Podle odborníků z Direct Auto je třeba zvážit, zdali je tento kompromis vhodný i v Česku. „Výhodou celoročních pneumatik je úspora při jejich pořízení a absenci nutnosti přezouvání. Tím ale výhody končí. Celoroční pneumatiky jsou kompromisem a neplní zcela funkci ani letních, ani zimních pneumatik. V zimě jsou méně účinné, při sněhu a náledí až nebezpečné. V létě se při vyšších teplotách prodlužuje brzdná dráha,“ uvádí Jáchym Knedlhans, podporovatel z Direct auto.
Důležité je proto zvážit, zda úspora stojí za to, když ve výsledku ohrožuje hodnotu auta a především zdraví a životy účastníků silničního provozu. „V podmínkách České republiky bych vždy volil dvě sady pneumatik – letní a zimní,“ zakončuje Knedlhans.
Kdy podle zákona §40a zákona č. 361/2000 Sb. přezout pneumatiky? V období od 1. listopadu do 31. března, pokud 1. se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo 2. lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, |