Lákavě levné výrobky z Číny mohou vypadat jako skvělá příležitost, ale dlouhodobé následky působí destruktivně na ekonomickou stabilitu, úroveň služeb i ochranu spotřebitele
Bez vhodně nastavených pravidel hrozí, že několik čínských e-shopů ovládne digitální i maloobchodní sféru v Evropě
Pravidla máme v Evropě nastavena dobře, jen je potřeba najít způsob, jakým donutit i tyto hráče dodržovat naše lokální pravidla a neohrožovat místní spotřebitele ani naši ekonomiku.
Čínské internetové obchody typu Temu, Shein či AliExpress v současnosti dobývají evropské i americké trhy a lákají na extrémně nízké ceny, obrovský výběr zboží a často i dopravu zdarma. Za touto zdánlivě atraktivní fasádou se však skrývají metody, které mohou dlouhodobě poškodit nejen spotřebitele, ale i celou ekonomiku v daném regionu.
Klíčovým nástrojem jsou extrémně nízké ceny, které se dostávají až pod hranici nákladů. Tento postup vytěsňuje veškerou konkurenci, která nedokáže srazit ceny tak hluboko. Jakmile zmizí ostatní hráči, mohou čínské platformy nenápadně zdražit, protože kupujícím nezbývá žádná jiná volba. Na začátku této strategie může spotřebitel něco ušetřit, ale jakmile konkurence začne ubývat, velmi rychle se ceny zvednou.
Pokud neexistují jasná regulační opatření, pak jsou místní, zejména ty menší, podniky odsouzeny k postupnému zániku. Firmy s agresivní cenovou politikou si díky značnému kapitálu mohou udržovat nízké ceny velmi dlouho, takže menší soupeři vykrvácejí, a nakonec z trhu zmizí. Právní kroky mnohdy nepomáhají a trh se stává arénou, kde se prosadí ten, kdo vydrží nejtvrdší cenový tlak. Problém je ale ten, že nízké ceny mohou čínští hráči držet primárně díky zneužívání hranice 150 Eur, pod kterou se neplatí clo a také velmi pravděpodobně obcházením placení daní a nejrůznějších povinných poplatků jako jsou recyklační poplatky, poplatky za recyklaci obalových materiálů atd. Dále mnohdy produkty z těchto tržišť nemají například na hračkách povinné atesty, tedy mohou být produkty pro spotřebitele a jejich děti toxické a nebezpečné. A i tím, že obrovské množství produktů na těchto tržištích nesplňuje nějakou legislativní povinnost, mohou je nabízet levněji.
Aplikace jako Temu či Shein získávají široké spektrum uživatelských údajů a díky čínským zákonům jsou povinny je sdílet s tamními úřady. To se netýká pouze běžných dat, ale i podrobnějších informací o chování spotřebitele mimo danou aplikaci. Samotná aplikace Temu je dle expertů nebezpečná a velmi riziková.
Ohrožení tuzemské e-commerce a ekonomiky
V České republice drtí čínské platformy hlavně malé a střední podniky, které nejsou schopny konkurovat dumpingovým cenám. To pak vede k uzavírání lokálních firem, ztrátě pracovních míst, zdražení online reklamy, jelikož čínské platformy masivně investují do reklamy, čímž šroubují ceny v reklamních aukcích nahoru a vytlačují menší inzerenty. Jakmile budou mít čínské značky hlavní slovo, dokážou si diktovat sortiment i ceny, což omezí volbu a kvalitu pro konečného spotřebitele. Tedy to, co se nyní zdá spotřebiteli, jako skvělá nabídka se může obrátit v konečném důsledku proti němu.
Někdo může tvrdit, že časem se objeví nová konkurence a vše se vyrovná. Jenže čínské platformy využívají domácích subvencí, neomezeného přístupu na evropský trh a přísných omezení pro západní firmy v Číně. Tato nerovnováha vede k tomu, že se trh sám neusměrní. Je potřeba si uvědomit, že samotná čínská vláda do těchto e-shopů a tržišť investuje ohromné prostředky, což vytváří nerovný boj místního soukromého sektoru proti čínské vládě.
Dodržování pravidel pro všechny
Bez vhodně nastavených pravidel hrozí, že několik čínských e-shopů ovládne digitální i maloobchodní sféru v Evropě. To přinese nedostatek soutěže, vyšší ceny a celkové zhoršení standardů. Regulace je tak klíčovým prostředkem k udržení férových podmínek na trhu, kde se prosadí spíše kvalita a vyrovnaný přístup než neomezený kapitál. Obecně je potřeba říct, že pravidla máme v Evropě nastavena dobře, jen je potřeba najít způsob, jakým donutit i tyto hráče dodržovat naše lokální pravidla a neohrožovat
místní spotřebitele ani naši ekonomiku.
Co dodat závěrem? Lákavě levné výrobky z Číny mohou vypadat jako skvělá příležitost, ale dlouhodobé následky působí destruktivně na ekonomickou stabilitu, úroveň služeb i ochranu spotřebitele. Evropa si nemůže dovolit zavírat oči a musí rychle podniknout kroky k udržení zdravé rovnováhy, aby se z online prostoru nestalo místo, kde vládne jen pár mocných hráčů a zákazník na to tvrdě doplácí.
Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz