Zásilkovně se daří, skupina Packeta za rok vyrostla o 24 % v počtu balíčků a 17 % obratově. Ještě před pár dny jsem si říkal, že je to super a přeji jim to. Je to totiž dobrá zpráva pro nás pro všechny, pomyslel jsem si. Zásilkovna je pro mě lovebrand a nádherný příběh, ze kterého mám určitě nejen já i spoustu přátelství. A to, co dokázali od roku 2012 manželé Kijonkovi a celý jejich fantastický tým, je pro mne zkrátka nádherné a bylo vždy cítit, že to pro ně není jenom byznys.
Minulý týden ale došlo k vystřízlivění. Celému trhu přišel newsletter, že Zásilkovna zdražuje, a to poměrně výrazně. Jelikož mě tyto věci velmi zajímají, trochu jsem se zamyslel. Myslím si, že kvůli čínskému Temu a spol., pravděpodobně klesla Zásilkovně výnosnost na každý balíček a chtějí ji opět zvednout. Tedy pokud to chápu správně, tak české e-shopy budou dotovat možná až dumpingovou cenu, kterou platí Temu, respektive čínská vláda.
Chápu, byznys je byznys, ale prostě mě to celé tak nějak mrzí a zanechává to ve mně takovou zvláštní pachuť. Navíc je o to smutnější vědomí, že nám sama Zásilkovna přiznala, že pro nás nemá místo v Z-boxech, jelikož jsou zahlceni balíčky z Číny. Před Vánoci jsme museli řešit vysoké desítky případů denně s nedostupností Z-boxů. Dokonce jsme museli za poslední měsíc již 2x doručení do Z-boxů úplně vypnout.
Zásilkovna byla vždy bezvadný benchmark k růstu trhu, nyní ale roste výrazně nestandardně právě vzhledem k masivní čínské podpoře. Mrzí mě to, že Zásilkovna, která se snažila historicky podporovat české e-shopy, se nyní v mých očích otáčí k české e-commerce minimálně bokem. Věřím, že to nebude do budoucna otočení zády.
Ruslan Skopal, CEO a spolumajitel Trenýrkárna.cz