
Kolejová doprava zažívá všude ve světě renesanci – stává se udržitelnější a efektivnější formou městského, regionálního i mezinárodního cestování. Výstava Praha zítra? Propojené město ukazuje, že ani Praha nezůstává pozadu. Do roku 2050 zde přibudou desítky kilometrů nových tratí a tunelů, které zásadně změní cestování po městě i jeho napojení na republiku a Evropu. Nová výstava Praha zítra? Propojené město, která je k vidění od 27. března do 26. října 2025 v Centru architektury a městského plánování (CAMP) ukazuje, že nové koleje mohou znamenat i nové město a jak plánované změny kolejové dopravy ovlivní každodenní život v metropoli.
„Osobní železniční doprava je na vzestupu a v příměstské i dálkové dopravě hraje čím dál větší roli. V Praze a ve středních Čechách přibude v dalších desetiletích přes půl milionu obyvatel. Ti všichni budou spěchat do práce, za vzděláním a někdy také pojedou na dovolenou. A chystaná nová železniční dopravní spojení musí jejich potřeby uspokojit,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Vysokorychlostní tratě (VRT) propojí Prahu s Evropou ze 3 směrů – z Drážďan, Vratislavi a Vídně. Na těchto tratích pojedou vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Cesta z Ústí nad Labem na Hlavní nádraží tak potrvá jen 26 minut. Metro D zajistí obsluhu západní části jižního sektoru města, kde bydlí přes 150 tisíc obyvatel, a spádového území Středočeského kraje. Cestující budou vozit moderní lehké vlakové soupravy s plně automatizovaným provozem bez strojvedoucího.
„V Praze připravujeme celou řadu ambiciózních projektů, které zásadně ovlivní podobu dopravy nejen v metropoli a regionu. Některé z nich jsou úzce propojené s rozvojem železnice v rámci celého Česka. Největší výzvou bude přestavba železničního uzlu a vybudování sítě tunelů pod centrem města. Stavba přinese srovnatelnou dopravní revoluci, jakou bylo zavedení metra. Vzhledem k rostoucímu počtu dojíždějících a budoucímu napojení na síť vysokorychlostních tratí se bez tohoto plánu neobejdeme,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
„V roce 2050 bude kolejová doprava trendovým a preferovaným, nikoli záložním dopravním prostředkem. Prostě proto, že bude ještě rychlejší a spolehlivější a také více dostupná. Pracujeme a spolupracujeme na tom už dnes. V Praze už teď stavíme metro D, tramvajový okruh, nové tramvajové tratě, které chceme po obvodu města propojit tramvajovým okruhem. Už teď máme v ruce povolení na tramvajové tratě Počernická, Malovanka – Strahov, Olšanská – Habrová, Libuš – Nové Dvory a Muzeum. Po kolejích budou lidé jezdit všude možně, v centru města, na jeho okraje i okolo, a to buď moderní tramvají, nebo moderní vlakovou soupravou. Hodnota zakázky na nové vlaky, kterou soutěžíme spolu se Středočeským krajem, je srovnatelná s tou na nákup stíhaček F-35. Pražská MHD je klenotem města, který se ještě více vybrousí,” říká první náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib.
Rozvoj tramvajové sítě, která má už dnes 150 kilometrů a ročně přepraví 368 milionů cestujících, zajistí obsluhu nových městských území, nahradí soustředěné autobusové stopy a pomůže redukovat produkci CO₂. Modernizovaná železniční trať na Kladno zvládne v nejvytíženějších úsecích přepravit až 50 tisíc cestujících denně. Její nová odbočka na letiště Václava Havla zajistí pohodlný přestup přímo z terminálů na kapacitní vlakovou dopravu do centra, kam pojede až 8 spojů za hodinu. To vše je jen zlomek připravovaných projektů, a právě proto nabízí CAMP svým návštěvníkům jedinečnou možnost podívat se do zákulisí celého tohoto procesu.
„Počet obyvatel Prahy i metropolitního regionu konstantně narůstá a pro další urbanistický rozvoj je dobře vyřešená doprava klíčová. Neřešíme jen dopravu dneška, ale i tu za dvacet, třicet let. Metro D propojí nové čtvrti s centrem, Železniční uzel Praha zajistí plynulejší příměstskou dopravu a tramvajové tratě vyplní klíčové mezery v síti, VRT pak spojení s dalšími regiony u nás i v Evropě. Vše dohromady znamená, že lidé budou moci v metropolitním regionu cestovat rychle, pohodlně a udržitelně bez auta a Praha se stane městem krátkých vzdáleností. A i díky Železničnímu uzlu Praha má Česko šanci stát se zemí krátkých vzdáleností,“ doplňuje Petr Hlaváček, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje
Výstava návštěvníky provádí plynule od minulosti k budoucnosti kolejové dopravy v Praze.
Cestu do minulosti nabízí „nostalgická linka“ v podobě krátkého filmu Století kolejí sestaveného ze záběrů Národního filmového archivu České televize. Naopak budoucnost kolejové dopravy a vizi do roku 2050 představuje přehledné animované schéma nových tras a tratí – od chystaného železničního spojení na letiště Václava Havla přes plánované tunely pod středem města po nové linky metra a tramvají. Interaktivní 3D Model Prahy na dotykové obrazovce umožňuje návštěvníkům přenést se do roku 2050 a prohlédnout si budoucí trasy včetně zastávek a nádraží v klidu a vlastním tempem.
„Návštěvníci se mohou pomocí 25metrové projekční stěny přenést na vlakové nástupiště v životní velikosti a spatřit příjezd zbrusu nové tramvaje Škoda ForCity Plus Praha 52T. Anebo si zahrát na výpravčího a vyslat modelový vláček na cestu tunelem potrubní pošty. Výstava nabízí nejen pohled do budoucnosti kolejové dopravy, ale i jedinečný zážitek,” shrnuje Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy.
Praha zítra? Propojené město v CAMPu začne 26. března – odpoledne ji zahájí speciální vernisáž pro děti následovaná večerním slavnostním zahájením pro veřejnost – a potrvá až do 26. října 2025.
Její součástí je i doprovodný program zahrnuje komentované prohlídky, přednášky, debaty, projekce i speciální program pro děti.