
Jak se mění cestování z pohledu generací? V čem se liší přístup k této oblíbené aktivitě mezi Generací Z a Mileniály? Kdo je odvážnější, spontánnější a kdo se naopak více strachuje o svoje pohodlí a zavazadla? To vše mapuje rozsáhlý průzkum přední technologické firmy Kiwi.com a STEM/MARK.
O tom, že je tolik výrazná a komunikovaná Generace Z na cestách výrazně častěji než Mileniálové, není pochyb. Z průzkumu vyplynulo, že celkem 62 % mladých ”zetek” plánuje letos alespoň dvě zahraniční cesty, přičemž 40 % míří mimo Evropu. Touha po objevování a dobrodružství je pro ně klíčová. Zato Mileniálové častěji zůstávají v evropských destinacích a jejich cestovatelský kalendář není tak nabitý. Češi se drží při zemi a na tento rok si 40 % z nich naplánovalo zatím jen jednu dovolenou, oproti tomu 70 % našich bratrů/sester – sousedů ze Slovenska už toho má naplánované o poznání více.
Češi, národ sportovců
Žádní lenoši, sportovci a aktivní cestovatelé jsme! Přestože se motivace k cestování mezi generacemi výrazně liší, cestovat za sportovními aktivitami je u nás stále populárnější. Trendy jsou výlety za surfováním u oceánu, zdolávání nadmořských výšek, silniční cyklistika, anebo výlety za běžeckými závody.
Zástupci Generace Z jsou navíc spontánní dobrodruzi a cestování je pro ně spojené s kamarády a poznáváním nových kultur. Pro 72 % Mileniálů dovolená znamená odbourávání stresu (a možná proto jsou aktivní cesty stále populárnější), ale také s čas s rodinou a romantikou ve dvou. Zkrátka, jsme romantičtí sportovci.
Do praktičnosti musí cestovatelé dozrát, ukazuje průzkum
Ne nadarmo se říká, že sbalit se na pár dní je výrazně horší než na dvoutýdenní dovolenou. Stát se balícím profíkem vyžaduje praxi, a i v tomto ohledu jsou generační rozdíly patrné. Zatímco Generace Z balí vše “na jistotu a do foroty” – od oblečení přes techniku až po drobnosti, které možná nikdy nepoužije. Mileniálové jsou praktičtější a organizovanější. V otázkách balení, ale i nákupu letenek a ubytování. Impulzivní zástupci mladší generace žijí daným momentem a jsou připravení na vše. A to doslova: 4 % Čechů si na nějakou svoji dovolenou přibalilo svíčku nebo difuzér!
Jaké trendy ovládnou rok 2025?
Jestli jste si mysleli, že je cestování jen cestováním, jste na omylu. Nová doba si žádá nový cestovatelský slovníček.
- Calmcationing – Cestování, které miluje až 38 % Čechů. Relaxace a odpočinek na prvním místě.
- Off the beaten track – Objevování méně známých lokalit. Po tom touží 28 % českých cestovatelů Generace Z.
- Nocturism – Poznávání atrakcí po nocích. Populární mezi 25 % dotázaných.
- JOMO – Neboli “Joy of missing out”. Offline dovolené bez telefonu a sdílení na sociální sítě preferuje 15 % Mileniálů.
- Break-up – Tento “trend” asi nemusí mít překladač. Jinými slovy, porozchodové cestování táhne 10 % zlomených českých srdcí. Z toho téměř 40 % singles s dětmi.
Podtrženo, sečteno: Cestování bylo, je a bude stále jeden z nejmilejších koníčků nás všech. Bez ohledu na roční období, anebo generaci.