Početná výprava z České republiky odstartuje už tento týden do historické Rallye Monte-Carlo. Ve stopách nejrychlejších soutěžních jezdců světa pojede v následujících dnech celkem sedm závodních speciálů reprezentujících barvy týmu ČK motorsport.
Necelé tři tisíce soutěžních kilometrů čekají pětici posádek z jihu Čech, které vyrazí do takzvané hvězdicové jízdy z lázeňského města Bad Homburg severně od Frankfurtu nad Mohanem. 24. ročník Rallye Monte-Carlo Historique pro ně startuje ve čtvrtek odpoledne a v monackém přístavu budou očekáváni po 28 hodinách nepřetržité jízdy přes Německo a Francii až během pátečního večera. Tam už se potkají se zbylými dvěma týmovými dvojicemi mířícími na Azurové pobřeží z italského Milána.
Celé startovní pole čítající více než 260 historických vozidel prověří od soboty do středečního rána pět náročných etap, během nichž čeká na soutěžící 17 testů pravidelnosti o celkové délce 416 kilometrů. Na měřených úsecích se musí snažit dodržovat pořadatelem předepsanou průměrnou rychlost, aby získali co nejméně trestných bodů.
Do známého prostředí ve Francouzských Alpách se vrátí při své již osmé účasti na historickém Monte týmová Škoda 130 RS, v jejímž kokpitu se znovu objeví ostřílení mazáci Karel Mach s Janem Bláhou. Replika vozu bývalé tovární posádky Zapadlo / Motal, která publikum na této rallye ohromila přesně před 45 lety v roce 1977, bude mít startovní číslo 140. Letos však není „eresa“ díky vozovému parku SM produkt racing teamu jediným přihlášeným strojem s okřídleným šípem ve znaku – zatímco Škodu 1000 MB z roku 1964 bude premiérově na tamních tratích řídit Jan Schmied, navigovaný Pavlem Kacerovským (st. č. 164), do novějšího modelu 110 L usednou nováčci Michael Řepa / Lukáš Schmied (160) a Josef Šedivý / Vladimír Lošek (168).
Škodováckou přesilu okoření několik vozidel ze zahraniční produkce druhé poloviny minulého století. Pozornosti fanoušků národního šampionátu historiků v minulé sezoně jistě neunikl Ford Escort RS 1600, ve kterém se na Rallye Monte-Carlo Historique představí dvojice Michal Pavlíček a Jiří Beránek (st. č. 161). Zajímavým hostem týmu ČK motorsport bude italský Švýcar, úspěšný byznysmen v nápojovém průmyslu, sběratel historických závodních strojů a člen ÚAMK Automotoklubu Rallye Český Krumlov Alessandro Pasquale, vedle něhož usedne na horké sedadlo Fiatu 131 Abarth (246) česká spolujezdkyně Anna Dostálová. A nakonec v jednom z nejstarších vozů se představí loňští účastníci rallye v San Remu, na Elbě, Korsice a Sardinii, brněnská dvojice kmenově patřící do týmu AR EUROPE, Michal Pavlík a Monika di Lenardo. Jejich Saab 96 sjel z výrobní linky v roce 1961.
Nejvýše však ponese českou vlajku při historické části nejslavnější automobilové soutěže světa ještě někdo úplně jiný. Ve Fordu Escort RS 2000 MkII se startovním číslem 1 bude společně s Dánem Henrikem Bjerregaardem obhajovat absolutní vítězství z roku 2020 zlínský spolujezdec Jaromír Švec.
Počínání českých posádek na 24. Rallye Monte-Carlo Historique 2022 můžete sledovat na facebookových stránkách ČK motorsport a Rallye Monte Carlo Historique – Škoda 130 RS.
Foto: Petr Maurenc, Jakub Dvořák, archiv týmu