Český statistický úřad zveřejnil počty návštěvníků hromadných ubytovacích zařízení ve Středočeském kraji za rok 2021. Přestože z důvodu pandemie koronaviru a následných vládních opatření došlo k poklesu návštěvnosti v prvních třech měsících roku, v následujících měsících návštěvnost meziročně rostla. Zvýšil se počet jak domácích, tak zahraničních hostů, ti domácí přitom stále dominují. K největší návštěvnosti ubytovacích zařízení ve středních Čechách došlo v červenci (177,5 tis. hostů) a v srpnu (177,1 tis. hostů). Meziročně se počet hostů v hromadných ubytovacích zařízeních v kraji zvýšil o 12,7 %, dle předběžných údajů kraj nasvítilo celkem 782,1 tis. hostů.
Podle Českého statistického úřadu střední Čechy v loňské roce navštívilo (na základě předběžných údajů) celkem 782,1 tisíc návštěvníků, kteří se ubytovali v hromadných ubytovacích zařízeních. Bylo jich o 88,1 tisíc více než v roce 2020 a jejich počet se tak meziročně zvýšil o 12,7 %. Nárůst Středočeského kraje byl o 7,5procentního bodu vyšší než celorepublikový průměr a z mezikrajského pohledu třetí nejvyšší. Hostem či návštěvníkem v ubytovacích zařízení se přitom rozumí každá osoba včetně dětí, která služeb ubytovacího zařízení využila k přechodnému ubytování. Mezi hosty se nezapočítávají občané České republiky ani cizinci, kteří ubytovacích služeb využívají pro přechodné ubytování za účelem zaměstnání. Počet přenocování byl vyšší o 11 %, průměrná délka pobytu jednoho hosta se v kraji meziročně snížila z 2,63 na 2,59 nocí.
Z důvodu pandemie koronaviru a následných vládních opatření došlo v prvních třech měsících loňského roku k poklesu návštěvnosti. V následujících měsících ovšem meziročně rostl, jak počet domácích, tak zahraničních hostů, a to nejvýrazněji v posledním čtvrtletí roku. Nejvyšší absolutní nárůst zaznamenal Český statistický úřad v říjnu, kdy střední Čechy navštívilo o 54,8 tisíc osob více než ve stejném období roku 2020. Tuzemští hosté tvořili ve středních Čechách téměř 90 % klientely ubytovacích zařízení ve středních Čechách. Bylo to podstatně více oproti celorepublikovému průměru 77,4 %. Zahraniční hosté přijížděli zejména z evropských zemí.
Středočeská centrála cestovního ruchu udělala v loňském roce řadu kroků, které k návštěvnosti jistě dopomohly. Na jaře rozjela intenzivní PR kampaň, zároveň destinaci ve velkém propagovala formou bannerové reklamy či na sociálních sítích, na konci léta připravila projekt s influencery zaměřený i na podporu prodloužení sezony. „Uvědomujeme si, že mnoho lidí cestovalo po naší vlasti i proto, že možnosti vycestovat do zahraničí byly omezené a že pro mnohé turisty představovalo cestování po České republice bezpečnější variantu. Jak ovšem vidíme, Češi často upřednostnili střední Čechy před jinými tradičnějšími a oblíbenými destinacemi, kterými jsou třeba jižní Morava a jižní Čechy. To nás velmi těší. Je vidět, že Češi znovu objevují kouzlo středních Čech a opakovaně se k nám vracejí – i proto, že kraj je velký, různorodý a pořád je tu co objevovat,“ dodává Jakub Kulhánek, vedoucí marketingu Středočeské centrály cestovního ruchu.