Pro mnoho Čechů je káva neodmyslitelnou součástí rána, pracovních porad či setkání s kamarády. V poslední době se o ní ale čím dál častěji mluví ne v souvislosti s jejím pozitivním vlivem na vnímání a náladu, ale kvůli její stoupající ceně. Ta se totiž vyšplhala na svá jedenáctiletá maxima a bude i nadále s největší pravděpodobností stoupat. Co tento nárůst způsobilo a promítne se i do ceny espressa či americana v kavárnách?
Káva od začátku roku 2022 navázala na trend z loňska, kdy její cena rostla o 76 %. Jednalo se o největší procentuální nárůst od roku 2010. Za růstem ceny stály především stoupající náklady na dopravu a špatné počasí v klíčových zemích produkujících kávu. Nepříznivé počasí v Brazílii stále trvá a cena kávy může ještě minimálně měsíc pokračovat v růstu, dokud v Jižní Americe neskončí období dešťů. Jen od začátku roku povyskočila cena kávy o další desetinu na necelých 53,5 Kč za libru.
Brazílii, která je největším světovým producentem kávy, zasáhlo nejdříve sucho, poté mráz a nyní ji trápí vydatné deště. Cena kávy se i kvůli tomu během loňských 365 dní zdvojnásobila. Na tento fakt samozřejmě reagovali spekulativní investoři, kteří sází na další růst cen. Doposud cena kávy rostla nejvýše za poslední dekádu, což výrazně podpořilo narušení dodavatelských řetězců po celém světě. „Globální trh se v roce 2019 dostal do obrovského přebytku a cena reagovala poklesem. Následná pandemie situaci v sektoru ještě zhoršila. Nyní naopak poptávka převažuje nad nabídkou. Tomu pomohlo zotavení světové ekonomiky, uvolnění restrikcí a obecný růst poptávky po kávě,“ komentuje růst ceny kávových zrn hlavní analytik společnosti XTB Jiří Tyleček.
Připlatíme si za espresso či turka?
Vztah mezi cenou kávy na komoditní burze a cenou v naší oblíbené kavárně je pouze velmi volný. Velký vliv má totiž mnoho dalších faktorů jako jsou cena dopravy, energií, obalových materiálů a v neposlední řadě také práce. Kávové společnosti nyní čelí cenové bouři. Kromě růstu cen kávových zrn se potýkají s výrazným nárůstem cen energií a také mezd, což se negativně promítá do jejich zisků.
Některé kavárny ve Spojených státech zaznamenaly meziroční růst ceny espressa až o 25 %. „Pod tlakem se mohou ocitnout společnosti jako Nestlé, J.M. Smucker nebo Starbucks, které jsou nuceny přenést vyšší ceny na koncového zákazníka. Na druhou stranu se společnosti Nestlé podařilo za celý rok 2021 vyhnout maloobchodnímu růstu ceny kávy. Podobně firma Starbucks v říjnu oznámila, že má zabookované ceny kávy na dalších 14 měsíců, a tak společnost mnohem více trápí růst cen ostatních vstupů,“ dodává Jiří Tyleček ze společnosti XTB.