Jízda elektromobilem na sněhu má svá specifika. Poukázali na ně profesionální jezdci při příležitosti představení nové řady zimních pneumatik Nokian Tyres Snowproof 2 v rakouském Saalfeldenu, kde se nachází jedno z největších center bezpečné jízdy ve střední Evropě. Představení se uskutečnilo ve spolupráci s českým zastoupením značky Kia, která pro demonstraci jízdních vlastností propůjčila čtyři čistě elektrické modely Kia Niro EV. Ty si mohli vyzkoušet novináři a zákazníci Nokian Tyres z celé Evropy pod odborným dohledem profesionálních automobilových závodníků a jízdních instruktorů.
„Největším rozdílem oproti běžným spalovacím motorům je značný točivý moment a mimořádné zrychlení elektromobilů. Je potřeba počítat s vysokým výkonem již od nízkých otáček a tomu přizpůsobit styl jízdy,“ zhodnotil Hermann Gassner, čtyřnásobný mistr Rakouska a Německa v závodech rallye, a dodal: „Z pohledu závodníka bylo velice zajímavé řídit vůz, který reaguje hned při dotyku akceleračního pedálu. To vede k úplně novým zážitkům z jízdy.“
Pneumatiky Nokian Tyres Snowproof 2 byly navrženy speciálně pro středoevropské řidiče a zajišťují vysoký výkon na sněhu, břečce a v dešti. Součástí programu byly proto i zkoušky různých jízdních vlastností jako zatáčení na sněhu a předcházení smyku, nouzové brzdění, ovladatelnost vozu na kluzkém povrchu, vyhýbání se překážkám nebo ovládání vozu ve vysokých rychlostech.
„Elektromotory reagují rychleji než tradiční spalovací jednotky jak na signály od akceleračního pedálu, tak od řídicích systémů. To pomáhá ke zvýšení bezpečnosti jízdy v extrémních situacích. Výhodou je rovněž vyšší hmotnost elektromobilu, která zvyšuje jejich celkovou přilnavost k vozovce,“ popsal Matthaeus Radner, vedoucí instruktor pro automobily a motocykly Centra bezpečné jízdy ÖAMTC v Saalfeldenu. Řidičům, kteří nepatří mezi vyznavače dynamické jízdy, pak doporučuje při jízdě s elektromobilem na sněhu využít režim jízdy Eco nebo Snow, které tlumí výkon motoru a zpomalují reakci akceleračního pedálu. Ke zvýšení stability vozu pak podle něj pomáhá rovněž funkce rekuperace, díky níž elektromobil zpomalí ihned po sundání nohy z pedálu.
„Jízda s novou generací Nira EV nabízí řidičům nové zážitky a dosud neobjevené pocity z dynamické jízdy. Zároveň se potvrdilo, že i v náročných zimních podmínkách se naše elektromobily chovají srovnatelně s tradičními vozy,“ uvedla Kateřina Vaňková Jouglíčková, tisková mluvčí Kia Czech.
Kia Niro EV s motorem o výkonu 150 kW a točivým momentem 255 Nm zrychlí z 0 na 100 km/h za 7,8 s. Akumulátor o kapacitě 64,8 kWh, který lze navíc dobít z 10 na 80 % za 45 minut na stejnosměrné nabíjecí stanici o výkonu 100 kW, zajišťuje dojezd až 460 km a vůz je tak vhodný i pro delší vzdálenosti. Niro EV svými rozměry atakuje segment středně velkých SUV. Vzhledem k rozvoru 2 720 mm a vylepšeným proporcím kabiny disponuje model prostorným interiérem i velkorysou nabídkou místa v zavazadlovém prostoru o objemu 475 litrů. Kromě čistě elektrického pohonu nabízí Kia model Niro také ve variantě hybrid nebo plug-in hybrid.
Představení nových pneumatik Nokian Tyres Snowproof 2 se uskutečnilo na přelomu února a března v centru bezpečné jízdy v rakouském Saalfeldenu. Modernizovaná řada pneumatik zahrnuje celkem čtyři modely a pokrývá širokou škálu rozměrů od malých rodinných vozů až po velké vozy SUV. Společným prvkem všech pneumatik Snowproof je koncept Alpine Sense Grip. Jedná se o jedinečnou kombinaci výjimečné přilnavosti a předvídatelných a vyvážených jízdních vlastností za všech zimních podmínek. Tato koncepce zajišťuje vyvážené ovládání a snadné řízení i v překvapivých situacích. Novinkou pro středoevropské řidiče je technologie SilentDrive™, která pomáhá ke snížení hladiny hluku během jízdy. Pro řidiče je tak cesta pohodlnější a méně vyčerpávající. Nové pneumatiky, jež se vyznačují inovativní kombinací vysoké přilnavosti, stability a jízdního komfortu, budou na českém trhu k dispozici na podzim letošního roku.