Děti během prázdnin ztrácejí motivaci ke čtení. Podle odborníků to může mít fatální následky. Projekt „Čtení pomáhá“ proto oslovil odborníky na literaturu, knižní influencery, učitele a knihovníky a spolu s nimi rozšířil svůj seznam knih. Dopřeje tak dětem větší výběr titulů, kterými mohou pomáhat potřebným. Své tipy dětem sdílela i držitelka Magnesie Litery Jana Šrámková či Zlatí Ámosové Tomáš Míka a Daniela Krátká anebo influencerka Lucie Zelinková (@luciezel), lektorky Julie Dominika Zemanová a Marie Podvalová (@mravencichuva), influencer Jakub Pavlovský (@bookscalling) a také Vít Richter, ředitel Knihovnického institutu. Seznam knih obohatí třeba Já, chobotnice, Fánek hvězdoplavec nebo Piráti z Ledového moře.
Čti a bude ti to myslet
Pravidelné čtení je důležité pro správný rozvoj dítěte. Potvrzuje to Marina Šimanová z pedagogické a rodinné poradny Pohodová rodina: „Pro rozvoj mozku je čtení celkem přirozeným nástrojem prodlužování soustředění, rozvoje fantazie, představivosti a tréninku integrace dílčích mozkových funkcí, které využíváme i při dalším učení. Bohužel si děti často spojují čtení s povinnou četbou a učením, nikoli zábavou jako takovou. Pokud se učiteli, rodiči nebo nám, speciálním pedagogům, podaří toto nastavení v malých hlavičkách změnit, máme vyhráno.“
To, že je potřeba pracovat na změně uvažování dětí nad čtením, potvrzují i výsledky posledního průzkumu Knihovnického institutu z roku 2021. Průzkum ukázal, že od roku 2017 vzrostl podíl nejmladších a starších školních dětí, které považují čtení za povinnost a které ke čtení nutí především rodiče. „Knihu označilo za zábavu 61 % mladších školních dětí, 42 % dětí ve věku 9–14 let a 55 % dospívajících. Podíl čtenářů, kteří čtou několikrát týdně, ve srovnání s rokem 2017 poklesl zejména mezi dospívajícími,“ říká Vít Richter, ředitel Knihovnického institutu.
O prázdninách děti ještě víc ztrácejí motivaci číst knihy. To se jim ale jako bumerang vrací s 1. zářím. „Není škola, není potřeba číst. Tomuto pocitu děti často podlehnou. Dvouměsíční absence čtení má vliv hlavně na ty nejmenší školáky. V září přicházejí zpátky do třídy jako nepopsaný list papíru. Vidím velké rozdíly mezi dětmi, které i o prázdninách pravidelně četly, a těmi, které knihu neviděly ani z rychlíku. Pro ty je start školního roku daleko náročnější, zaostávají za ostatními a je to pro ně zbytečně frustrující,“ říká Alena Fialová, češtinářka a ředitelka ZŠ Líšnice (Praha-západ).
Hana, Mojenka či Prašina – tituly, na které nově láká Čtení pomáhá
Děti ke čtení motivuje i projekt Čtení pomáhá. A to netradičním způsobem. Za každou přečtenou knihu z daného seznamu získá dítě 50 korun. Peníze si nenechává pro sebe, ale věnuje je na dobročinné účely. Na výběr má vždy z 10 různých charitativních akcí.
„Abychom zájem dětí udrželi i přes prázdniny, rozšířili jsme náš seznam knih o 27 titulů českých i zahraničních autorů. Na tipy jsme se zeptali těch, kteří knihami žijí. Patří jim náš velký dík za jejich ochotu, vstřícnost a čas, který tomu věnovali. Za součinnost děkujeme i nakladatelstvím, která nám poskytla obrazový materiál i knihy samotné. Během roku jimi budeme odměňovat naše aktivní čtenáře,“ říká Martin Roman, autor Čtení pomáhá.
Čím nové tituly zaujmou?