Nechte se unášet na vlnách nejproslulejší básně české literární historie. Vrcholné dílo čelního představitele českého romantismu Karla Hynka Máchy otevírá dveře příběhu o lásce i smrti, zamýšlí se nad tajemstvím věčnosti a oslavuje krásu přírody. Známá lyrickoepická skladba vychází v citlivém výtvarném pojetí, jemuž dominuje až mystická jemnost ilustrací malířky a grafičky Míly Fürstové. Ta svým propracovaným pojetím dokonale dotváří jedinečnou romantickou atmosféru tohoto unikátního díla.
Máj Míly Fürstové – z Předmluvy Mgr. Ivy Krejčové:
Máj pro ni už nepředstavoval pouze tmu. „Najednou jsem v básni nebyla schopna vidět jenom to černo, ale začaly se mi vybavovat úplně jiné asociace. Přirovnala bych to k umělcově kresbě. Jako kdybych před sebou měla černé plátno a na něj nakreslím jednu malou hvězdu. Přestože člověk vidí v obraze na první pohled temnotu, hvězda z něj jasně září. Smysl Máje se mi v ten okamžik úplně proměnil,“ říká Míla. Odhalila v něm pro sebe další významovou vrstvu. Oslavu života, který Mácha čtenářům předkládal způsobem kontrastu. Oslavu světa a jeho krás v protikladu ke smrtelnosti člověka. „Klíčové slovo, které mě pro Máj po půlroce výtvarné práce napadlo, nebylo smrt, ale úžas,“ dodává umělkyně. „Čtenářův úžas nad lyrickými pasážemi o přírodě, jemnými detaily, básníkův úžas nad životem, světem, ale i nad věcmi, kterým nerozumíme.“ Jako kdyby výtvarnice držela v rukou diamant a obhlížela jej ze všech stran a nalézala všechny jeho významové odstíny. Pointu Máje Míla Fürstová přirovnává k metafyzickému bytí. Doceňuje Máchovu hru se slovy, bohatství metafor. Geografická místa jako Bezděz, Máchovo jezero (někdejší Velký rybník) ad. byly pro tvorbu grafických koláží podstatné pouze jako opěrné body. Míla s nimi pracovala spíš popaměti a postupně si do Máchova světa promítala vlastní prožitky a dojmy. Erotickou rovinu Máje nevnímala jako prvoplánovou, ale propracovávala se k jejímu pochopení postupně. Erotický náboj Míla zobrazuje nejen ve vášnivé přitažlivosti a oslavě lásky mezi Vilémem a Jarmilou, ale intimní je pro ni celá příroda. Vzdává hold přírodě jako duchovnímu a fyzickému prostoru, prostředí pučení a pudovosti.
Ukázky z knihy:
Karel Hynek Mácha – vlastním jménem Ignác Mácha, nar. 16. listopadu 1810 v Praze, zemřel 6. listopadu 1836 v Litoměřicích.
Český básník a prozaik, významný představitel českého romantismu. Je považován za zakladatele moderní české poezie. Studoval na gymnáziu, později filozofii a práva. Lákalo ho divadlo, ochotnicky hrál v Kajetánském divadle. Krom divadla se zajímal i o historii a politické dění. Roku 1832 ukončil studia filozofie a pod vlivem Jungmannových přednášek začal psát verše uveřejňované většinou v časopisech. Studium práv dokončil roku 1836. Poté nastoupil na místo advokátního praktikanta v Litoměřicích.
Dne 1. října 1836 se mu narodil syn, ale Mácha již o pouhý měsíc později umírá na infekci. Smrt ho potkala těsně před svatbou s Lori Šomkovou, matkou jeho syna, a nedlouho poté, co se v tisku objevily první kritiky Máje.
Mácha se inspiroval především Shakespearem, Goethem, Byronem, Hájkem a Herderem. Svým dílům dával různou podobu, mnohá z nich však zůstala nedokončená. Vznikla řada náčrtů historických povídek, z nichž pouze jednu (Křivoklad) dokončil a ještě za jeho života byla vydána (1834). Původně měla být součástí většího povídkového cyklu (tetralogie) – Kat – z doby Václava IV. Mácha
zamýšlel napsat celý cyklus Obrazů ze života mého, z nichž dokončil a vydal pouze dva. Je též autorem povídek Márinka (1834) a Cikáni (knižně až v padesátých letech 20. století). Nejznámější a literárně nejcennější je Máchova
lyrickoepická báseň Máj (1836). Karel Hynek Mácha byl už za svého života v kruhu přátel pokládán za výjimečnou básnickou osobnost. Jeho dílo bylo vykládáno různými způsoby a inspirovalo mnoho pozdějších básníků.
Míla Fürstová (*1975) je mezinárodně uznávaná česká umělkyně působící ve Velké Británii. Vystudovala výtvarné umění a anglický jazyk a literaturu na Univerzitě Karlově a grafiku na University of Gloucestershire a Royal College of Art v Londýně. Její práce jsou nedílnou součástí soukromých a veřejných sbírek, mimo jiné i umělecké kolekce královny Alžběty II. a V&A Museum v Londýně.
Tvoří technikou leptu, pro její tvorbu je typická mnohorozměrnost, dosažená častým přehýbáním a řezáním materiálu či opakovaným tiskem na sklo i jiné transparentní povrchy. Výsledkem jsou často poetická díla, která jsou intimním portrétem lidské duše z pohledu ženy.
Do povědomí široké veřejnosti se dostala vytvořením obalu hudebního alba Ghost Stories britské skupiny Coldplay v roce 2014. Celosvětově uznávaný kurátor Grayson Perry umístil její monumentální grafiku All the Rivers That Flow Through Me mezi díla nejvýznamnějších současných umělců na legendární The Summer Exhibition v Royal Academy of Arts. Česká veřejnost zná její dílo v podobě velké kompozice křídel pro firmu Mattoni či ilustrací pro sbírku K. J. Erbena Kytice (Odeon – 2020) a povídky Boženy Němcové Babička (2021).
Karla Jaromíra Erbena (Odeon, 2020).
Karel Hynek Mácha, Míla Fürstová: Máj, předmluva a odborná spolupráce Mgr. Iva Krejčová, Ph.D., vydává Odeon, 112 stran, doporučená cena 649 Kč