Divadlo Na zábradlí zahajuje nový rok ve velkém – na přelomu ledna a února uvede hned dvě premiéry. Na komorní scéně Eliadovy knihovny představí svou vůbec první inscenaci pro děti Franz a kavka v režii Jiřího Jelínka, která v hravém tvaru proloženém autorskými písněmi rozehraje příběh Franze Kafky a jeho sester. V sále divadla bude záhy uvedena inscenace volně inspirovaná knihou Pavla Klusáka s názvem v režii Jana Mikuláška, ve které se diváci setkají s osudy nejrůznějších outsiderů ze světa hudby.
V pátek 26. ledna představí Divadlo Na zábradlí na komorní scéně Eliadovy knihovny svou historicky první inscenaci pro dětské publikum, a to pohádkový kabaret Franz a kavka. Režisér Jiří Jelínek (Divadlo Minor, Jihočeské divadlo aj.) nahlédne dětskou optikou životní příběh Franze Kafky, opředený autorskou hudbou Tomáše Alferiho a ve výtvarném zpracování Barbory Čechové. „Franz a kavka je příběh, který rámuje vztah Franze Kafky a jeho sester, hlavně Ottilie řečené Ottly. Je to příběh o osobní odvaze, o tom, že s každým strachem je potřeba bojovat a taky, a to hlavně, je to příběh o naději. Příběh, který má smysl si poslechnout v každém věku, ať už je vám pět nebo padesát,“ říká režisér Jiří Jelínek, jenž je společně s dramaturgyní Terezou Lexovou také autorem scénáře. V rolích Kafkových sester Ottly, Ellie a Valli se představí sestry Anežka a Barbora Kubátovy, které doplní hudebnice Lucie Flemrová.
Jen o pár dní později, v pátek 2. února, proběhne v sále divadla premiéra inscenace na motivy povídkové knihy Pavla Klusáka Uvnitř banánu v režii Jana Mikuláška. Příběhy „outsiderů showbusinessu“ představí členové hereckého souboru společně s hostujícími herci Annou Kameníkovou a Davidem Petrželkou v kabaretním tvaru s hudbou Martina Kyšperského. „Stejně jako Pavla Klusáka v knize Uvnitř banánu i nás fascinují osudy hudebníků, jejichž tvorba se nedá zaškatulkovat do žádných běžných kategorií, je osobitá a přirozeně ‚jináʻ. Přesto, že mnoho z významných představitelů tzv. outsider music nemělo klasické hudební vzdělání, často byli na štíru s rytmem i intonováním, jejich hudba k nám nečekaně promlouvá. Připomíná nám, že skutečnou podstatou umění není akademická přesnost, virtuozita či schopnost dokonale ovládat pravidla a konvence daného uměleckého oboru,“ říká ke zvolené látce režisér Mikulášek. „I když se v inscenaci některé reálné postavy z prostředí outsider music objeví, nechali jsme se množstvím příběhů z knihy Uvnitř banánu především volně inspirovat,“ dodává. Tvůrčí tým dále tvoří tradiční Mikuláškova sestava s Dorou Štědroňovou jako dramaturgyní a Markem Cpinem coby scénografem a kostýmním výtvarníkem. „Snažíme se v inscenaci vytvořit svět vykloubený obvyklému nazírání skutečnosti, svět, ve kterém je absurdita brána seriózně a výlučnost samozřejmě,“ dodává Štědroňová.
Do konce sezony pak budou Divadlo Na zábradlí čekat ještě dvě novinky. V březnu se z hlediska své dramaturgie pustí poněkud netradičním směrem – v režii Jiřího Havelky uvede Čechovova Racka, který se tak na prkna Divadla Na zábradlí vrátí po čtvrtstoletí od derniéry slavné inscenace v režii Petra Lébla s Jorgou Kotrbovou, Radkem Holubem a Barborou Hrzánovou – tentokrát jejich místa zaujmou Jana Plodková, Vojtěch Vondráček, Jiří Vyorálek, Barbora Bočková, Jakub Žáček a další. Poslední premiérou sezony v červnu 2024 navážou režiséři Petr Erbes a Boris Jedinák na svůj úspěšný Discoland, a to inscenací Bůh v Las Vegas. Dokumentární kus vycházející z dobových materiálů a rozhovorů s pamětníky se tentokrát zaměří na půlroční angažmá Karla Gotta, Skupiny Ladislava Štaidla a dalších v hotelu The Frontier v Las Vegas, kam delegace československých umělců vycestovala v roce 1968.