Za necelý týden dostanou restaurace v Česku možnost přivítat zákazníky alespoň na zahrádkách. Naději na byť jen částečný návrat k normálnímu provozu ale doprovází nejistota. Ta se týká například toho, nakolik se do restaurací zákazníci vrátí i při pokračujících restrikcích spojených s osobní návštěvou. Otevřená zůstává také otázka návratu kuchařů, číšníků a dalších pracovníků, kteří si kvůli uzavřeným provozovnám museli najít jiný zdroj příjmu, ale restaurace je teď budou potřebovat. Pomoc se zajištěním personálu nyní svým partnerům nabídla platforma Dáme jídlo ve spolupráci se startupem Grason, jenž dokáže zajistit flexibilní brigádníky třeba jen na vykrytí obědových a večerních špiček.
Majitelé restaurací po celém Česku vyhlížejí návrat zákazníků.
Po dlouhých měsících, kdy jejich podnikání stálo pouze na výdejních okénkách a rozvozu, budou moci od 17. května přivítat hosty přímo ve svých provozovnách, byť zatím jen na venkovních zahrádkách.
Přestože mnozí vkládají do částečného rozvolnění naději na výrazný nárůst tržeb, optimismus doprovází také nejistota. Ta vyplývá nejen z toho, že přijít na dobré jídlo či pivo budou moci jen lidé s testem, dokladem o absolvovaném očkování či prodělání onemocnění Covid-19, ale vychází také ze zkušenosti na Slovensku, kde se zahrádky otevřely už koncem dubna. Průzkum mezi 440 majiteli slovenských restaurací ukázal, že ani po částečném rozvolnění opatření nejsou jejich podniky zdaleka za vodou, 70 % respondentů naopak uvedlo, že zahrádky jejich podnikání nedokážou rozběhnout.
Otázkou zůstává také to, jak k otevření zahrádek přistoupí zákazníci, z nichž si řada za poslední rok zvykla na doručování obědů, večeří, ale i snídaní až domů. “Rozvoz se stal nedílnou součástí gastrobyznysu. Lidé se naučili objednávat online a při doručení do 30 minut si mnozí z nich na rychlost, komfort a pestrost této služby zvykli. Online složka tak bude pro restaurace zásadním doplňkem jejich fungování i po rozvolnění. Mimo jiné také proto, že si mnohé z nich již vybudovaly stálý okruh zákazníků, kteří si u nich objednávají jídlo pravidelně, a byla by škoda o tento zdroj tržeb přijít,” říká Břetislav Stromko, ředitel marketingu a business intelligence společnosti Dáme jídlo – největší české platformy, která partnerům z řad restaurací a obchodů přivádí zákazníky a pomáhá jim se správným komerčním nastavením a efektivností rozvozu.
Další potenciální komplikací pro majitele restaurací je hrozící nedostatek personálu.
Až 80 % kuchařů, číšníků i pomocných sil, které před pandemií pracovaly v gastronomii na plný úvazek, bylo nuceno si v posledním roce najít kvůli uzavření provozoven jiný zdroj příjmu. Téměř polovina z nich se nyní už do gastrobyznysu neplánuje naplno vrátit. Ukázal to průzkum startupu Grason, jenž se zabývá propojováním restaurací s flexibilními pracovníky schopnými doplnit kmenový personál. “Náklady na pracovní sílu rostou, restaurace musí nabídnout více peněz, aby přiměly kuchaře, číšníky a další personál k návratu z oborů, do kterých kvůli pandemii odešli. Pro mnohé majitele jde však o závazek, který na sebe s ohledem na nejistotu budoucího vývoje v gastronomii nemohou v tuto chvíli vzít,” popisuje spoluzakladatel startupu Grason Karel Mařík.
Řada majitelů restaurací tak nyní stojí před rozhodnutím, zda vsadit na jednu kartu, přesměrovat personál na obsluhování zákazníků na zahrádkách a věřit, že se brzy otevřou i vnitřní prostory restaurací, nebo zda dál držet v plném rozsahu i rozvoz, jenž výrazně pomáhá restauracím pokrýt fixní náklady na nájem či energie, a najmout další zaměstnance na zvládání obsluhy zákazníků na místě.
Aby platforma Dáme jídlo restauracím pomohla nejistotu ohledně personálu snížit, rozhodla se nabídnout jim využívání služeb startupu Grason za zvýhodněných podmínek. “Partnerům na naší platformě nyní nabízíme 50% slevu na službu Grason Flexi, kterou mohou využít ke zprostředkování flexibilního personálu a doplnit tak svoje kmenové zaměstnance například pro vykrývání obědových či večerních špiček,” popisuje obchodní ředitel společnosti Dáme jídlo Petr Indra. Dáme jídlo přitom podle Indry pokryje polovinu nákladů na zprostředkování brigádníků bez ohledu na to, zda je restaurace využije pro potřeby zajištění rozvozu či pro obsluhu zákazníků přímo na místě.
Majitelé restaurací se navíc podle spoluzakladatele služby Grason Karla Maříka nemusejí bát o kvalitu personálu.
“Vždy se jedná o pracovníky, kteří mají již s prací v gastrobyznysu zkušenosti. Jen mají v tuto chvíli jiný zdroj příjmů a nemohou nebo se nechtějí vracet na plný úvazek. Běžně však mají dva až tři podniky, kam skrze aplikaci na směny pravidelně chodí,” popisuje Mařík s tím, že majitelé restaurací mohou mezi kuchaři, číšníky a pomocnými silami v aplikaci vybírat na základě hodnocení uděleného předchozími zaměstnavateli. “Jde o podobný princip, jako v případě hodnocení řidičů taxislužeb zákazníky,” uzavírá Mařík.