O tom, že je cestování v kurzu, není pochyb. Přesto, co cestovatel, to unikát. Co generace, to o trochu jiné cestovatelské preference. Zástupci generace Z a Mileniálů se však shodují na jednom – cestování by pro ně byla vysněná ultimátní letní brigáda. I to zjistil průzkum, který provedla agentura STEM/MARK pro přední travel-tech společnost Kiwi.com zaměřený na zvyky a preference cestujících.
Získávat neopakovatelné zážitky a jako bonus poznávat svět. Přesně to je World Travel Hackers (WTH), výzva Kiwi.com, která posouvá hranice a možnosti cestování mladé generace o krok kupředu. Čtyři týdny, 10 000 euro a jedno velké letní dobrodružství.
Říkáte si, dovolená? Tak trochu. WTH je ultimátní letní brigáda, která nabízí kromě poznávání cizích zemí také možnost ukázat se jako profesionál, který umí skloubit zábavu (cestování) s povinnostmi (tvorbou video obsahu).
„Díky World Travel Hacker jsem si rozšířila své cestovatelské obzory výrazně rychleji. Dostala jsem motivaci, finance a možnost vidět to, co jsem dlouho měla na svém cestovatelské bucket listu. Byla to skvělá zkušenost a velká jízda,“ říká Mili z Česka.
Generace Z i Mileniálové touží cestovat, klidně i do neznáma
Více než 55 % respondentů by uvítalo možnost vycestovat na čtyři týdny do neznáma za 10 000 eur. Údaje ukázaly, že touha spojit práci a cestování není omezena na žádnou konkrétní demografickou skupinu, srovnatelný zájem projevili příslušníci Generace Z (59,9 %) a Mileniálové (61,1 %).
To odpovídá měnícím se prioritám dnešní mládeže, pokud jde o rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem. Více lidí chce pracovat „na dálku“ a méně pravděpodobně hledá práci v kanceláři, protože příležitost cestovat je spíše o zážitcích než o úniku z každodenní rutiny.
Zajímavé je, že dokonce 20 % rodičů samoživitelů projevilo zájem o práci ve svých oblíbených letních destinacích, což svědčí o změně společenských norem.
“Cestování je v kurzu, to víme a nyní nás o tom přesvědčil zájem mladé generace v rámci naší druhé výzvy WTH. Letos dorazilo celkem 7 300 přihlášek a zapojili se žadatelé z neuvěřitelných 130 zemí! Mix osobností i lidských příběhů. Bylo těžké vytvořit shortlist o 90 uchazečích. Těší nás takový zájem o cestování do neznáma a těšíme se, co letošní ročník přinese,” říká Christophe Wechsler, kreativní ředitel Kiwi.com.
S partnerem nebo s kámošem, s kolegou spíše ne
Průzkum Kiwi.com také poodhalil preference cestovatelských parťáků. Dvě třetiny respondentů by na dovolenou vzaly svého partnera. Na rozdíl od generace Z, která dává přednost cestování s nejlepšími přáteli (24 %), bylo zjištěno, že Mileniálové raději cestují se svými partnery (80 %). Generace Z by si také dovedla představit vyrazit do světa se svými rodiči, narozdíl od Mileniálů.
Celkem 43 % dotázaných se během cestování pasuje do role organizátora a hlavního plánovače.
Cena vs. kvalita
A co mladí cestovatelé během svých cest zohledňují? Téměř 80 % respondentů cestuje s cílem odpočinku, druhým cestovatelským požadavkem je poznávání nových míst. Pouhá hrstka Mileniálů se do zahraničí vydává studovat, celých 15 % lidí generace Z rádi vyráží za kulturou nebo koncerty.
Celkem 60 % respondentů generace Z hledají tu nejlepší volbu ubytování v rámci ceny a kvality. Pro 28,5 % Mileniálů je na cestách důležitý aspekt aktivity pro děti.
Nejnižší cena letenky hraje roli pouze pro 37 % respondentů generace Z a 26 % Mileniálů.
Cíl cestování? Být spontánní a užívat si nová místa na maximum.
„Viděli jsme ‚různorodé‘ uchazeče – od maminek, rappery, hráče vodního póla přes kulturisty až po ambiciózní politiky. Jeden žadatel z USA chtěl cestovat se svou matkou, zatímco pár ze Slovenska je připraven vydat se na další cestu po návratu ze 14měsíčních líbánek,“ dodává Christophe Wechsler.