Pití kávy se pro mnohé Čechy stalo nedílnou součástí jejich každodenních rituálů. Část jejich zažitých zvyků ale přepsala pandemie covid a nyní i současné vlna inflace. Z aktuálních prodejních dat společnosti Coca-Cola HBC a Nielsen je patrné, že zákazníci začali více nakupovat zrnkovou kávu, nekupují již velká kilová balení, ale spokojí se s poloviční velikostí, jednoznačně rostoucím trendem je i prodej kávy bez kofeinu tentokrát ale ve variantě kapslí. Stále oblíbenější se stává espresso tonic.
Šálek lahodné voňavé kávy je pro většinu Čechů signálem nového dne. Na nejnovějších prodejních číslech kávy lze proto velmi názorně ilustrovat, jak se mění nákupní zvyky a jak se do nich propsala stávající vlna inflace. Je možné vypozorovat, že se zpomalilo tempo růstu prodejů jak zrnkové, tak kapslové kávy v maloobchodu, což bylo v minulém roce ovlivněno především uzavřenými restauracemi, kancelářemi, lockdowny a prací z domova. „V minulém roce měly tyto faktory zásadní vliv na nárůst spotřeby kávy v domácnostech na úkor konzumace v restauracích, kavárnách, a především v kancelářích, kam se ale již letos začali zákazníci a zaměstnanci vracet,“ vysvětluje Milan Baka, ředitel kávové divize Coca-Cola HBC pro ČR a SR.
Zároveň s tím nemalá část Čechů vyměnila své původní kapslové kávovary, což potvrzuje i další trend. „Je patrný přesun spotřebitelů od formátu kapslí k zrnkové kávě, což je důsledek toho, že řada domácností přešla na domácí automatické kávovary s mlýnkem. Jedná se o více než 10% nárůst,“ doplňuje Milan Baka. Do nákupních zvyklostí se nyní propisuje i vysoká míra inflace, která chtě nechtě nutí zákazníky šetřit nebo omezovat vyšší jednorázové nákupy. „Je možné vypozorovat pokles prodejů kávy v kilových baleních v maloobchodě a přesun k menším 500 gramovým, čímž je patrné, že domácnosti se snaží eliminovat jednorázové vyšší výdaje,“ popisuje Milan Baka. Mění se i chuťové preference. „Mezi našimi zákazníky sledujeme zvýšenou poptávku po Single origin – Colombia a ovocnějších chuťových profilech jako je například Bright Blend 100 % Arabica,“ dodává Milan Baka. I nadále roste obliba kávy bez kofeinu, a to především ve variantě kapslí. Pokračuje i trend z loňského roku, kdy se hlavně v letních měsících osvědčila mixabilita espresso a toniku.