Přesně před deseti lety byl českému trhu představen jemně mletý zelený čaj, který zůstával 800 let vybraným nápojem japonské elity. Z téměř neznámého produktu se za 10 let stala značka s pevnou základnou věrných zákazníků.
Teď je Matcha Tea jedničkou na českém trhu a současně největším dovozcem matcha do střední a východní Evropy. Obrat firmy se stabilně zvedá: v roce 2020 byl o 20 % vyšší než v roce 2019, a v roce 2021 se oproti předchozímu roku zvedl o 30 %. Značka Matcha Tea během covidu posílila. Příčiny jejího úspěchu tkví nejen v nadprůměrné kvalitě výrobku, tvrdé práci firmy a produktových inovacích, ale i ve férovém vztahu k dodavatelům i zákazníkům. I díky tomu je čaj Bio Matcha Tea Harmony Produktem roku na portále Heureka.cz již pátým rokem v řadě.
Historie Matcha Tea
Petr Patočka, zakladatel společnosti Kyosun s.r.o., pod kterou značka Matcha Tea spadá, narazil na jedinečný japonský čaj matcha v roce 2012. Rozhodl se ho uvést na český trh. Nejprve musel zjednodušit jeho komplikovanou tradiční přípravu. Pomocí plastového šejkru a balením čaje do jednotlivých porcí zkrátil přípravu matcha na pár sekund při zachování čerstvosti, chuti a vysoké kvality matcha. Pěstitele matcha si Petr Patočka vybíral velmi zodpovědně. Chtěl, aby dodržovali zásady bio pěstování a zcela odmítal náhražky matcha z jiných zemí. Zároveň zavedl přísné testy na plísně, pesticidy, těžké kovy a bakterie e. coli, které nejsou u podobných výrobků samozřejmostí.
Značka Matcha Tea byla trhem přijata pozitivně. Produktové portfolio se postupně rozšířilo o další druhy čajů a produkty s příměsí matcha – od čokolády přes shake nápoje, až po nízkosacharidovou tyčinku. Se zájmem se setkala i varianta matcha určení k vaření a pečení.
Co je matcha
Matcha se pěstuje se úplně jinak než všechny ostatní čaje. Čajovníková pole se pár týdnů před sklizní zakryjí sítěmi, aby k lístkům dopadalo jen minimum slunečního světla. Sbírají se jen ty nejmladší lístky. Při procesu sušení se odstraní žilky, řapíky či stonky, a v žulových mlýnech se mele jen samotná dužina listů. Hlavně proto má matcha jemnou a nasládlou chuť. Jemně mletý čaj se pak dováží do skladu společnosti Kyosun, kde je balen do jednotlivých porcí.
Při zpracování Matcha Tea nedochází k fermentaci, nepřidávají se žádná barviva, přísady, ani konzervační látky. Rostliny jsou pěstovány v bio podmínkách a každá šarže je testována ve specializované laboratoři. Současně jsou využívány papírové obaly s certifikátem FSC, minimalizuje se uhlíková stopa a aktivně se hledají ekologičtější řešení pro výrobu.
V čem je matcha unikátní
Díky velkému obsahu chlorofylu je matcha plný antioxidantů a aminokyselin. Matcha povzbuzuje mozek, zlepšuje soustředění a dodává postupnou dávku energie až po dobu šesti hodin. Může tak představovat šetrnější náhražku kávy (káva obsahuje vysokou dávku kofeinu, která je na vrcholu svého působení asi půl hodiny po požití a pak prudce klesá, navíc ji provázejí vedlejší účinky jako bušení srdce, nervozita, či pocení). Říká se také, že matcha pomáhá kontrolovat hmotnost, navozuje pocit uvolnění a dobré nálady, a současně udržuje mysl pohotovou. V matcha najdeme i velké množství vlákniny, nebo vitamíny A, E, C a minerály, jako železo, vápník, draslík, zinek.