
Vysočanská Pragovka Gallery zahájí rok 2025 vernisáží čtyř výstav ve čtvrtek 23. ledna od 18 hodin. Skupinová výstava (S)měna pod kurátorským vedením Niny Moravcové spojuje téma oběživa s tématem práce. Ve výstavě Nevidím to tak černě představuje Šimon Chyla dvě monumentální mechanické instalace, kde naopak reflektuje odpojení se od zdrojů. Umělkyně Lorie Ballage ve výstavě Piscine Municipale pracuje s absencí vody jako jednoho ze základních zdrojů pro život ve fiktivní simulaci veřejného bazénu. Ve výstavě Vladimíra Merty Marsův index pravděpodobnosti pak jako zdroj inspirace vystupuje budova Pragovky, ve které autor tvoří.
Nina Moravcová se ve své kurátorské práci v posledních dvou letech zabývá tématem oběživa v pravém i přeneseném smyslu slova. Výstavní projekt (S)měna, který připravila pro Pragovka Gallery v sobě spojuje téma oběživa chápané v širším kontextu s tématem práce. Je snahou o odkrývání neviditelných procesů, které podmiňují naši každodenní žitou realitu. Desítka autorek a autorů (Zbyněk Baladrán, Petr Dub, Alena Kotzmannová, Artur Magrot, Janek Rous, Lucia Tkáčová a Anetta Mona Chisa, Daniel Vlček, Ivan Vosecký, Dušan Zahoranský) a umělecká skupina Ládví ve výstavě skrze své práce, které nezřídka vyznívají jako projev nedůvěry vůči nastavenému systému, podrobují kritickému zkoumání peníze, jejich oběh i naši roli spoluaktérek a spoluaktérů v koloběhu produkce a spotřeby.
„Díla na výstavě odkazují k hmotné i nehmotné podstatě peněz. Peníze a jejich oběh fungují na úrovni vztahů, jsou závislé na interakci mezi lidmi. Jsou katalyzátory procesů, které mají zásadní vliv na život nás samotných i fungování celé společnosti. V současné digitální éře se však stále více vytrácejí z oběhu. Peníze se jeví jako všudypřítomná materiální absence,“ doplňuje kurátorka Nina Moravcová.
Možná i tato skutečnost nám brání v porozumění mechanismů, v jejichž soukolí se nacházíme. Snaha o jejich poodhalení a lepší pochopení situace, v níž jsme se ocitli, je společnou motivací a cílem autorek a autorů výstavy.
Slovenský umělec Šimon Chyla vytváří monumentální mechanické instalace, které jsou charakteristické absurdním humorem i technickým vtipem, s nímž jsou realizovány. Na výstavě Nevidím to tak černě představuje dvě temně přízračné v čase zamrzlé dramatické scény – dětskou houpačku a autohavárii. Koncentrovaný, zacyklený děj lze číst jako osobní existenciální výpověď i metaforický odkaz tematizující celospolečenské jevy a problémy. Kurátorem výstavy je Milan Mikuláštík.
Imerzivní instalace Piscine Municipale Lorie Ballage, francouzské umělkyně působící v Norsku, proměňuje výstavní prostor do prostředí fiktivního veřejného bazénu. Absence vody společně s abstrahovanou dysfunkčností předmětů vytváří poetickou scénu, ve které kombinace pachu chloru, sytých nautických barev, keramických plastik a auditivního vyprávění umocňuje lidskou fascinaci tímto elementem. Kurátorkou výstavy je Eva Slabá.
A konečně intermediální autor a dlouholetý rezident Pragovky Vladimír Merta představí na své sólové výstavě Marsův index pravděpodobnosti dva cykly prací (Původ mimozemský, Velký energetický skandál), na kterých několik let pracoval v industriálním prostředí vysočanské Pragovky. Do role kurátora si vybral dalšího z uměleckých rezidentů Pragovky Pavla Tichoně.
Výstavy budou otevřeny do 27. března 2025, vždy od úterý do pátku mezi 13:00 a 19:00 a o víkendech od 12:00 do 18:00. Doplní je dva nedělní edukační programy pro rodiny s dětmi 9. února a 9. března. Ke každé výstavě bude také připraven doprovodný program ve formě komentované prohlídky, přednášky, vizualizace, performance či workshopu 26. ledna, 13. února, 20. února, 6. března a 20. března. Aktuální informace najdete na webových stránkách galerie a sociálních sítích.