Jedna z nejprodávanějších spisovatelek současnosti Michaela Klevisová obdržela v roce 2012 za román Dům na samotě Cenu Jiřího Marka za nejlepší českou detektivku. A právě touto knihou se Česká televize nechala inspirovat a natočila stejnojmenný film, který v premiéře odvysílá 6. března.
Ve středočeské vesnici se našla mrtvola mladé ženy. Pátrání po sériovém vrahovi otevírá cestu k temné minulosti. Kdo vraždí mladé dívky? V roce 2011 vydala spisovatelka Michaela Klevisová v nakladatelství Motto třetí knihu ze své sedmidílné detektivní série s kriminalistou Bergmanem – Dům na samotě. Ta se stala okamžitě bestsellerem.
„V roce 2017 se mi ozval režisér Viktor Polesný, že si koupil audioknihu Kroky vraha, poslouchal ji v autě, příběh ho zaujal a chtěl by podle mých knížek něco natočit,“ prozradila spisovatelka, pro kterou je to filmová premiéra, přestože už v minulosti nabídky na zfilmování svých knih dostala. „Chtěla jsem práva poskytnout jedině člověku, který s nimi bude zacházet s respektem a v souznění s příběhem. A opravdu, Viktor Polesný napsal k Domu na samotě naprosto dokonalý scénář,“ pochvaluje si Klevisová. „Jen jsem upozornila na nějaké nepřesnosti týkající se tréninku dostihových koní. Jsem velký dostihový fanda, takže pro mě bylo důležité, aby v tomto ohledu bylo ve scénáři všechno správně,“ dodala.
6. března se tak diváci ČT mohou těšit na příběh ze středočeské vesnice Smrčina. Vražda mladé ženy nese rukopis sériového vraha přezdívaného Kadeřník, který dříve řádil v hlavním městě. Zkušený pražský kriminalista – inspektor Josef Bergman – se v doprovodu mladé kolegyně Sylvie Sedlákové vydává do navenek idylického místa. Dvojice detektivů z Prahy postupně odhaluje události, které provázaly životy původních obyvatel Smrčiny s novými usedlíky.
Ve Smrčině se totiž život točí kolem místních jezdeckých stájí a dostihových sázek – ale také kolem vydírání, nevěry, ztracené drahocenné brože a dávného zmizení syna místního hostinského. Dojde k další vraždě a v ohrožení se ocitá i nová majitelka domu na samotě, mladá malířka Nela Keplerová.
Inspektora Bergmana ztvárnil ve filmu Luboš Veselý. Kolegyni zkušeného kriminalisty Sylvii Sedlákovou si zahrála Veronika Arichteva. Přísného majitele jezdeckých stájí Soukupa hraje Jiří Schmitzer a role hostinského Indyho Lecha se ujal Radek Holub. Majitelku zchátralého smrčinského mlýna představuje Vlastina Svátková a v roli Soukupova vnuka Dominika se objevuje talentovaný Tomáš Dalecký.
Protagonista populární románové série Michaely Klevisové, kriminalista Josef Bergman, se poprvé objevil v roce 2008 v románu Kroky vraha. Za svou prvotinu autorka získala Cenu Jiřího Marka pro nejlepší českou detektivní knihu roku. Stejnou cenu podruhé obdržela roku 2012 právě za románovou předlohu nového televizního filmu Dům na samotě.
Snímek zůstává věrný literární předloze v tom, že klade důraz na atmosféru místa, společenské pozadí příběhu a postupné odhalování vztahů mezi postavami. Kořeny problémů jsou skryty v minulosti a ani jejich rozkrytí a dopadení vraha nedokáže napravit staré křivdy a nastolit ztracenou rovnováhu.
V televizní adaptaci se kamery ujal David Ployhar. Autorem scénáře a režisérem filmu, který vznikl v České televizi v tvůrčí producentské skupině Aleny Müllerové, je zkušený Viktor Polesný.
Michaela Klevisová
Narodila se v roce 1976 v Praze. Vystudovala žurnalistiku na Univerzitě Karlově a přes dvacet let pracovala jako novinářka. Momentálně se živí psaním knih. Jejím největším koníčkem je cestování. Nejraději navštěvuje severské země.
Série s detektivem Josefem Bergmannem:
2007 – Kroky vraha
2009 – Zlodějka příběhů
2011 – Dům na samotě
2015 – Ostrov šedých mnichů
2017 – Zmizela v mlze
2019 – Sněžný měsíc
2020 – Drak spí
Samostatný román:
2021 – Prokletý kraj
Rozhovor s Michaelou Klevisovou
Kdo a kdy vás oslovil k možnosti zakoupení práv na natočení filmu inspirovaného vaší knihou Dům na samotě?
V roce 2017 se mi ozval režisér Viktor Polesný, že si koupil audioknihu Kroky vraha, poslouchal ji v autě, příběh ho zaujal a chtěl by podle mých knížek něco natočit. Setkali jsme se a já hned při prvním popovídání věděla, že jsme na stejné vlně. Stejně jako mně, i jemu v mých příbězích připadaly nejzajímavější narušené emoce, nálada a mezilidské vztahy. Líbilo se mu, že jde o detektivky s přesahem, s hlubší rovinou. Pro mě je zločin jen něco, co všechny postavy spojí dohromady. Vyšetřování a akce nejsou v knize to nejdůležitější. Podstatní jsou lidé. Pan režisér to viděl stejně.
Jaké byly vaše pocity? Je to první kniha, která je zfilmována.
Už dříve jsem měla několik nabídek na zfilmování mých knih, ale žádnou jsem nepřijala. Tady jsem ale usoudila, že je to konečně to pravé. Práva na zfilmování knihy autor prodá jen jednou a vyplatí se pečlivě si vybírat a poskytnout je jedině člověku, který s nimi bude zacházet s respektem a v souznění s vámi. A opravdu, Viktor Polesný napsal k Domu na samotě naprosto dokonalý scénář. Zachoval všechny scény, které pro mě jsou důležité a do kterých jsem vložila emoce. Použil moje dialogy, jen z nich prostě vybral ty nejúdernější, protože všechny samozřejmě ve filmu být nemohou, to by postavy „moc kecaly“. Zachoval náladu, atmosféru, všechno. Když jsem jeho scénář poprvé četla, nad jednou scénou, která i pro mě byla při psaní emotivní, jsem se rozbrečela dojetím. Opravdu, klobouk dolů. Televize by snad v budoucnu měla natáčet filmy i podle dalších mých knih s Bergmanem a Viktor Polesný by je měl režírovat. Doufám, že alespoň některé scénáře si opět napíše sám.
Mohla jste do scénáře zasahovat?
Mohla, ale v podstatě nebylo do čeho. Jen jsem upozornila na nějaké nepřesnosti týkající se tréninku dostihových koní. Jsem velký dostihový fanda, takže pro mě bylo důležité, aby v tomto ohledu bylo ve scénáři všechno správně.
Byla jste na natáčení?
Nebyla, on asi nastal nějaký komunikační šum, takže jsem vůbec netušila, že už se točí. Pak jsem se dozvěděla, že už bude brzy hotovo, a tehdy bych se mohla přijít podívat, jenže jsem byla zrovna na dovolené. Tak snad se podívám na natáčení některé z příštích knih.
Je přáním každého spisovatele, aby jeho knihy ožily v podobě filmu?
To nevím, za ostatní nemůžu mluvit. Mým přáním to, upřímně řečeno, nikdy nebylo. Spíš jsem se bála, co se s příběhem stane, pokud ho někdo filmově zpracuje. Je logické, že jiný autor má vlastní názor, vlastní pohled na věc. A toho jsem se bála. Říkala jsem si: Co když se mi výsledek nebude líbit? Takže mi připadalo bezpečnější práva na zfilmování neprodávat. Ale nakonec jsem to riskla.
Film bude odvysílán 6. března, už jste ho viděla? Pokud ano, jak se vám líbil?
Viděla jsem ho někdy v listopadu a byla jsem spokojená. Luboš Veselý je velmi dobrý představitel vyšetřovatele Bergmana, a to není jen můj názor, potvrdili mi to všichni přátelé, se kterými jsem o obsazení té role mluvila. Stejně tak Veronika Arichteva se hodí na postavu Sylvie Sedlákové, i když ta je v knižní předloze blonďatá.
Dostala jste již nabídku na další adaptaci?
Pokud bude mít Dům na samotě dobré ohlasy, tak se asi postupně natočí i další díly ze série s Josefem Bergmanem.
Vaše poslední kniha Prokletý kraj se stala okamžitě trhákem. Co nového chystáte?
Pracuji na dalším samostatném románu, opět bude napínavý podobně jako Prokletý kraj, ale nebude to klasická detektivka. Nejsem ale schopná dopředu říct, kdy rukopis dokončím, přece jen jsem teprve na začátku. Teď během jara chci dát psaní maximum, tak se uvidí, jak pokročím.