Publikace navazující na projekt výstavy prezentované na 23. ročníku Designbloku nabízí 19 rozhovorů a fotografických portrétů „myslitelek a myslitelů“ aktivních v našem kulturním prostředí, jejichž práce se dotýká zásadních problémů dnešního světa. Výběr se zaměřuje na kapacity na poli filozofie, sociologie, ekonomie, mediálních studií, literatury, vědy a dalších společenských věd a nenuceně připomíná význam těchto disciplín v současnosti. Fotografie doplňují rozhovory s mysliteli zaměřené na nejpalčivější společenské otázky, které s nimi vedli jejich portrétisti-studenti Ateliéru fotografie II pražské UMPRUM. Designové předměty Vitra figurují jako pomyslné měřítko současného západního člověka a protipól k abstraktnímu myšlení. Publikaci vydává Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze ve spolupráci s firmou Vitra.
Studenti se spojili s výrobcem nábytku Vitra, aby načrtli, byť občas hrubě, mapu budoucnosti české společnosti – uprostřed pandemie, klimatické krize, strachů z ekonomického vývoje, ale taky naděje, že všechno rozhodně není ztraceno. Odpovídali jim lidé udávající tempo nejen ve svých oborech, ale i mimo ně. „Kniha Myslitelé je příklad spolupráce, která v sobě nese naději pro budoucnost. Propojení studentů Ateliéru fotografie II. na UMPRUM, mladé generace, která hledá nové vidění světa v návaznosti na aktuální společenské potřeby se světovou stálicí designu, firmou VITRA a s elitními osobnostmi různých vědních oborů nám dává naději do budoucnosti. Znakem současnosti je kooperace napříč společností s vědomím, že v dnešním světě už nic neexistuje samo a odděleně,“ popsal fotograf Václav Jirásek, který projekt pedagogicky vedl.
Nová publikace Myslitelé je pokus zastavit se uprostřed tlaků doby a ptát se právě osobností, jejichž dílo a názory překračují hranice zavedených kategorií, co považují za důležitá témata, na která během každodenních povinností tak trochu zapomínáme. Projekt Myslitelé byl poprvé veřejnosti představen na 23. ročníku Designbloku. Kurátoři jej zvolili nejlepším projektem ročníku a ocenili Hlavní cenou festivalu.
„Mám radost, že jsme na tomto projektu mohli spolupracovat s talentovanými studenty z UMPRUM a pomocí nadčasových předmětů vytvořit rámec pro portrétované osobnosti, ale především podpořit vznik této neobvyklé publikace, která v sobě sdružuje úvahy předních českých Myslitelů – špiček ve svém oboru. Podpora neotřelých kulturních počinů vždy byla důležitou součástí identity značky Vitra, která se kromě komerčních aktivit dlouhodobě věnuje rozličným činnostem od výstav a podpory uměleckých i architektonických děl až po publikování knih o designu a popularizaci s ním spjatých osobností. Tímto směrem se rádi vydáváme i s českou pobočkou“, uvedl Jiří Zavadil, ředitel společnosti Vitra pro ČR a Slovensko.