I přes náročné časy ve spojení se zdravotní, bezpečnostní i ekonomickou situací se každoročně zvyšuje částka, kterou Češi a Češky věnují na charitu: loni to bylo již přes 8 miliard korun. Jednou ze spolehlivých cest, jak pomáhat druhým, je využít dárcovskou platformu znesnáze21, díky které mohou darovat peníze tam, kde je třeba. Potřebným se prostřednictvím více než 1300 sbírek na portálu znesnáze21.cz dostalo již bez mála 200 milionů korun. Průzkum, který si zadala dárcovská platforma v aplikaci Instant Research společnosti Ipsos, však ukázal, že Češi sice neváhají pomáhat lidem v náročných situacích, sami se však říct si o pomoc ostýchají.
O pomoc skrze veřejnou sbírku by v případě těžké životní situace požádala pouze třetina Čechů. Jako hlavní důvod, proč se Češi ostýchají říct si v nesnázi o pomoc, uvádí 76 % respondentů obavu ze zveřejnění vlastních potíží na veřejnosti. Pětina z nich se navíc obává zneužití jejich příběhu podvodníky.
„Náš průzkum potvrzuje známý fakt, že Češi jsou velmi štědří – více než polovina jich přispívá na charitu. Dnes, kdy přichází jedna krize za druhou, ale nemůžeme opomíjet ani to, že velká spousta lidí se ostýchá říci si o pomoc navzdory tomu, že si mohou procházet i značně náročnými situacemi. 67 % lidí by nechtělo zveřejnit svůj příběh, pokud by se ocitli v krizi, téměř každý druhý z nich jednoduše ze studu. V znesnáze21 to chceme změnit. V naší kampani Pomáhat si je normální ukazujeme, že na sebe lidé navzájem spoléhají v řadě běžných každodenních situacích, třeba i když si ‘jen’ navzájem podrží dveře. Není tedy žádný důvod se ostýchat říct si o pomoc, když jde o něco skutečně náročného. Využít k tomu mohou lidé právě naši platformu, kde si zakládáme na 100% pravdivosti jednotlivých příběhů a smysluplné i spolehlivé pomoci,” říká zakladatel znesnáze21 a sociální pracovník Čestmír Horký.
Tváří kampaně se stala známá herečka Martha Issová, která se jí stala bez nároku na honorář. Objevuje se v postech na sociálních sítích jakož i v kampaňovém spotu, který lidé mohou vidět například na platformě YouTube.
„Se znesnáze21 mám dlouhodobou zkušenost jako dárkyně. Vždycky se mi líbilo, že mohu snadno zjistit, jak přesně peníze dárců lidem pomohou, že je pomoc adresná a konkrétní. Když mě Čestmír oslovil s nabídkou zahrát si v jejich spotu, neváhala jsem. Chceme ukázat lidem, že se nemusí stydět říct si o pomoc. Každému z nás se koneckonců může stát, že ji budeme potřebovat,” říká Martha Issová o kampani.
Závěrům průzkumu odpovídají i zkušenosti klientky znesnáze21 paní Zuzaně Sankotové. Ta založila na platformě již druhou úspěšnou sbírku, aby mohla financovat náročné rehabilitace a bezbariérové vozidlo pro svého syna, jenž trpí zdravotními problémy po brutálním fyzickém napadení. I paní Zuzana se založením sbírky dlouho váhala.
„Žádost o sbírku jsem měla rozpracovanou minimálně rok, než jsem se dokopala k tomu ji odeslat. Bylo a stále je mi velmi nepříjemné sdílet s cizími lidmi svou rodinnou situaci a žádat o pomoc. Vždy jsem se živila sama i se třemi dětmi. K založení sbírky mě přesvědčila až situace, kdy jsem neměla na další rehabilitaci pro syna a bylo jasné, že bez ní to nezvládneme. A také slova mé známé, která mi vysvětlila, že lidé chtějí pomáhat, ale adresně, kdy vědí, kde pomoc skončí. To, že jsem se odhodlala, stálo za to. Jsem moc vděčná všem lidem, kteří synovi pomohli, ať už finančně nebo třeba sdílením sbírky. Nevím, jak bychom to bez nich zvládli. Tím, že si řeknete o pomoc, roztočíte spirálu dobra okolo vás, a to stojí za trochu boje s vlastním studem,” vysvětluje paní Zuzana.
Praktické zkušenosti i průzkum znesnáze21 ukazují, že ostych je velmi častou bariérou, která dělí lidi od skutečné pomoci. Přitom dnes mají k dispozici efektivní nástroje, jak se k ní dostat: na webu znesnaze21.cz můžete založit sbírku již za desítky minut se všemi zákonnými povinnostmi – stačí vyplnit formulář, doložit informace a naši pracovníci se vám co nejdříve ozvou.